מיצובישי ספייס סטאר
"250,000 איש לא טועים" יא אללה. מישהו בפירמידה מזיל דמעה מלוחה לתוך כוס תה-מחוזק-של-בוקר. נזכר בימי הזוהר של מיצובישי, אחרי שסובארו העבירה את המקל ולפני שמאזדה הפכה לשם גנרי לתנאי העסקה. אז, היה בה הכול והציעה לא רק אחריות לשלוש שנים אלא פלא אמיתי בדמות ארבע חלונות חשמל ומראות חשמליות – נס.
מאז עברה החברה תהפוכות רבות, בעיקר ברמה העולמית וגם שוק הרכב שלנו שינה פניו. אבל נראה כי דווקא השנים האחרונות – ממשבר האשראי של 2008 ועד ממש לאחרונה – היו הקשות ביותר. עם רצף של אסונות פיננסיים וכאלו מידי כוח עליון – הכניסו את החברה למצב בו היא חייבת להתחדש – ומהר – כדי להחזיר לעצמה נתחי שוק אבודים.
הדרך הטובה ביותר לחזור ללב האנשים, הוא להיכנס לשוק בהיקף רחב, עם מוצר עממי ומצויד היטב. כך החזירה מיצובישי לייצור את הספייס סטאר (שייצורו הופסק באירופה ב-2003 בשל חוסר עניין בשוק) וביתר העולם כממשיך דרכו של הקולט – דור שישי ליתר דיוק – ממנו נהנינו גם אצלנו בשעתו. הדגם שייך בעולם לסגמנט הסופרמיני אבל אצלנו הוא "נופל" בין קבוצת המיני ל-סופרמיני.
מיצובישי ספייס סטאר: מבחן דרכים
צילום: רוני נאק
מיצובישי ספייס סטאר שהתייצב למבחן הגיע מחופש לחיפושית. יש כאלו שיחשבו שזה נחמד ויהיו אלו שיחשבו שזה ילדותי. רכב המבחן הוא הגרסה הבכירה: מנוע תלת-צילינדרי בנפח 1.2 ל' עם תפוקה של 80 כ"ס ב-6000 סל"ד ו-כמעט 11 קג"מ ב-4000 סל"ד. פליטת המזהמים של המנוע הזעיר עומדת על 95 גק"מ. העברת הכוח לגלגלים מתבצעת דרך תיבת הילוכים רציפה – CVT – עם מצב דינאמי ואפשרות להעביר "הילוכים" ביד. כראוי לגרסה עילית מצויד מיצובישי ספייס סטאר בחלונות כהים, חישוקי גלגל בשחור-מט, מערכת עזר לזינוק בעליה, מראות וידיות בצבע המרכב, חיישני אורות וגשם, 4 חלונות חשמל, מחשב דרך וחיווי ECO כשאתה נוהג עם מודעות חברתית. למערכת השמע המקורית, עם 4 רמקולים, מצטרף בלוטות' מקומי.
מצד הבטיחות תמצאו בקרת יציבות ומשיכה וכן 6 כריות אוויר, אזורי ספיגת אנרגיה בחזית כדי להגן על הולכי רגל, ניתוק כרית אוויר ואפילו איתות חירום שנדלק אוטומטית בעקבות בלימה חזקה.
ארכיטקטורת הבניה של הספייס סטאר עומדת בקנה אחד עם פילוסופיית ה-clear tech של מיצובישי. זה בגדול אומר, מבנה מכאני חסכוני, קל משקל וחכם יותר, אופטימיזציה של זרימת האוויר סביב הרכב ודור חדש של מערכות הנעה בעלות פליטה מזערית. ונתון המשקל העצמי אכן מאשש זאת עם פער של עד 100 ק"ג (בגרסה הרלוונטית) פחות מהמתחרה הקלילה ביותר. למשקל המופחת יש כמובן ביטוי גם בביצועים משופרים וחשוב מזה בצריכת דלק מופחתת – מכאן הטענה לצריכת הדלק הטובה ביותר בקבוצה 23 ק"מ/לליטר. כל זה מתגמד לצד נתוני חלל הפנים (והיחס בין החלל לנוסעים לבין מה שנשאר כדי לגרום לזה לנסוע, לפנות ולעצור). לספייס סטאר מרווח הרגליים הגדול בקבוצה ועם תקרה גבוהה עם מרווח הראש יותר ממספק לנוסעים בגובה 180 ויותר במושב האחורי.
מיצובישי ספייס סטאר: מבחן דרכים
צילום: רוני נאק
חלל הפנים מעוצב יפה, ונכון, עם משחק נאה בין חומרים מבריקים ומט. אל תצפו כאן למגע רך וממשקים מפנקים – הכול תכליתי ועל הצד היעיל של הספקטרום. כמובטח חלל הפנים נדיב מאד. ומהרגע שמתיישבים מאחרי ההגה שוכחים כי מדובר ברכב קטן באורך של 371 ס"מ בלבד. זה נכון גם לגבי המושב האחורי שהכניסה אליו היא דרך דלת עצומת ממדים והישיבה בו נוחה באופן מפתיע. תא המטען קטן יחסית, שפת ההטענה גבוהה והרצפה שלו עמוקה.
אם עד עכשיו הכול נשמע מעולה. אתם לא טועים. ובאמת מיצובישי ספייס סטאר, בחניה ומעל דפי המפרט, נראה כמו להיט בטוח.
בזמן ההנעה, המנוע הזה, שמפיק כוח ומומנט נאים, נוכח מאוד בתא הנוסעים. רעשו ניכר ונרשמו גם רעידות שונות בזמן פעולתו. גם החיבור בין תיבת ההילוכים לא שידר חלקות נעימה ולעיתים הפתיע עם התנהגות לא צפויה ולא עקבית.
גם בתחום הנוחות לא זורח הספייס סטאר. המתלים מתקשים לסנן את פני הכביש ורעש מערכת ההנעה רם. אפשר להתנחם בזה שהבלמים חזקים מאד, התאוצות מהירות למדי וקוטר הסיבוב ויכולת התמרון מתאימים מאד למכונית עירונית זריזת רגליים. גם מערכת השמע המקורית טובה למדי, והמזגן עושה את מלאכתו נאמנה (רק שבמצבו החזק ביותר הוא רועש למדי).
מיצובישי ספייס סטאר: מבחן דרכים
צילום: רוני נאק
דווקא מחוץ לעיר נהניתי מהספייס סטאר. הדרך לקחה אותי מגוש דן לעיר הקודש, ולסיבוב ארוך בין מקומות קדושים לסמלי שלטון. העלייה עברה בכביש 1 והירידה מ-443. על אספלט איכותי ובקצב שיוט מהיר של 110 קמ"ש הספייס סטאר זולל קילומטרים בחינניות. במהירויות אלו הופיעו רעשי רוח נוכחים. התנהגות הכביש צפויה למדי ואין כאן הפתעות. ההגוי מהיר אך מעורפל, והעברות משקל מתוגמלות בהקטנת רדיוס מודגשת בשל רכות המתלים או אולי קושי להתמודד עם העומס הצידי הרב של נסיעה מהירה. למי שאינו מחפש להטוטי הגה אציין ששולי הבטיחות הדינאמיים של הרכב מספקים בהחלט.
סיימתי את הנהיגה עם ממוצע צריכת דלק של 14.5 ק"מ/ל', זה רחוק מהצהרות היצרן אך צריך לזכור כי הנסיעה הייתה אגרסיבית. אני משוכנע שבשימוש נורמטיבי צריכת הדלק תשתפר. מיצובישי ספייס סטאר הוא דוגמה מעולה לרעיון טוב שכמעט הופך למוצר מדויק ומושלם. העקרונות המכאניים עליהם הוא נסמך (יותר חלל, יותר חסכוני, יותר ירוק ויותר זול) חסרים במקרה הזה מעט עידון. אם ישפרו במיצובישי את הנוחות הבינונית ואת הרעשים ממערכת ההנעה – הם יוותרו עם קונספט מנצח.