זו תקופה ארוכה שמשרד התחבורה מנסה לעדכן את תמריצי המס הניתנים לכלי רכב בהתאם לרמת האבזור הבטיחותי. ועדה בינמשרדית עם נציגים מרשות המסים ומשרד התחבורה הוקמה כבר באמצע 2011, וזו נתכנסה לבחון אילו מערכות בטיחות מתקדמות זמינות כעת (נכון ל-2011), כמו גם אילו מערכות יתווספו בעתיד הקרוב, גם בכלי רכב "עממיים" ונפוצים יותר ולא רק ברכבי יוקרה. מסקנות הוועדה היו צפויות להתפרסם בסמוך להקמתה, כאשר השאיפה הייתה שכבר ברבעון השני של 2012 מערכת התמריצים החדשה תיכנס לתוקף. זה כאמור, לא קרה, בין היתר גם בגלל הבחירות אבל לא רק.
כעת, לאחר דחייה של למעלה משנה, מודיע משרד התחבורה כי בידיו המסמך והחלתו תחל ב-1 באוגוסט השנה. עוד מודיע המשרד, כי מאותו תאריך, רמת האבזור הבטיחותי תצוין ברישיון הרכב.

הטבה סימלית ביחס לעלות
במטרה לעודד רכישה של כלי רכב בטיחותיים יותר, מעניק משרד האוצר, בשיתוף משרד התחבורה, תמריצי מס על מערכות בטיחות. כך בעבר הוענקה הטבה בגובה של כמה מאות שקלים לכלי רכב עם יותר מ-2 כריות אוויר. אך היות ורף הבטיחות עולה בהתמדה יש לעדכן מעת לעת את טבלת אבזרי הבטיחות הזוכים להטבה (בדומה לעדכון נוסחת המס הירוק כאשר מאסה קריטית מדורגות בקבוצות נמוכות). על פי הנוסחה החדשה של משרד האוצר והתחבורה, לכל מערכת בטיחות יינתן ניקוד שיבטא את רמת הבטיחות ובהתאם לכך יקבע גובה הזיכוי ממס הקנייה. כלומר: רמת אבזור בטיחותי גבוהה יותר, תזכה את הרכב בציון גבוה יותר ומכאן בתמריץ מס גדול יותר.
זה המקום לציין, הטבת המס היא סמלית (מקס' 2,200 שקלים) ביחס לעלותן של המערכות בפועל ליצרניות וכתוצאה מכך גם ליבואניות. מכאן שהיא לא בהכרח תעודד יבואניות רכב עממי לצייד את רכבם עם מערכות שכאלה (למעט מערכות פשוטות), ומי שיזכו להטבות יהיו בעיקר יבואניות של כלים יוקרתיים יותר שמצוידים כסטנדרט במערכות הללו.
הטבות מס לאבזור בטיחותי
צילום: מנהל

10 מערכות בטיחות
הטבות המס ייחולו על כל כלי רכב פרטי ומסחרי חדש, שמשקלו הכולל הוא עד 3.5 טון וכן על כלי רכב פרטי שיובא לישראל ביבוא אישי. בשלב הראשון יחולו תמריצי המס על 10 מערכות בטיחות, כאשר ב-3 מהן תתאפשר גם התקנה מקומית של מערכות הבטיחות. הטבות המס יחולו על:
* כריות אוויר – מעל 6 כריות.
* זיהוי "שטח מת" – מערכת המזהה שטחים מתים, באמצעות חיישנים ומפעילה התראה מוארת.
* בקרת שיוט אדפטיבית – מערכת השומרת על מרחק קבוע מהרכב שלפנים באמצעות שליטה על המצערת והבלמים.
* מערכת עזר לבלם – מסייעת לנהג במקרה של בלימת חירום ומגבירה את לחץ הבלימה כשהיא מזהה מצב חירום.
* חיישני לחץ אוויר – התרעה מפני ירידה בלחץ האוויר בצמיגים.
* חיישני חגורות בטיחות מאחור – התרעה על אי חגירת חגורות בטיחות מאחור.
* מצלמות רוורס – על המערכת להיות משולבת עם חיישני רוורס. בעניין זה שאלנו את משרד התחבורה, מדוע מצלמה בהתקנה מקומית אינה מזכה בהטבת מס? טרם קיבלנו תשובה וכשזו תגיע נעדכן בהתאם.

על מערכות אלה תחול הטבת המס גם בהתקנה מקומית:
* מערכת סטייה מנתיב – מתריעה על סטיית הרכב מהנתיב באמצעיים קוליים, ויזואליים או על ידי הרעדת מושב הנהג.
* הגנה על הולכי הרגל – מערכת המתריעה באמצעים קולים וויזואליים על הולכי רגל הנמצאים בנתיב הרכב במהירות של עד 30 קמ"ש.
* מערכת ניתור מרחק מלפנים – מערכת המזהה מכשול הניצב לפני הרכב או מצב של אי שמירת מרחק מהרכב שמלפנים ומתריעה על סכנת התנגשות באמצעות התראה קולית ויזואלית.
הטבות מס לאבזור בטיחותי
צילום: מנהל

השלב הבא
במשרד התחבורה מדגישים כי למערכות השונות יש את היכולת "לפצות" על טעויות של הגורם האנושי בכביש ובכך למנוע תאונות דרכים ולצמצם את פגיעתם של נהגי רכב דו-גלגלי והולכי הרגל. אגף הרכב במשרד התחבורה כבר הפיץ הוראת נוהל ליבואניות, המעגנת את מתן התמריצים לכלי רכב המצוידים במערכות בטיחות וזו תפורסם בקרוב באתר משרד התחבורה.

במשרד גם מספרים על כך שהם בוחנים מתן הטבות מס למערכות נוספות בעתיד כגון: מערכת תאורה יום (daytime running lamp) המופעלת אוטומטית כשהרכב מונע ומבליטה אותו באור היום; מערכת שליטה אוטומטית באורות גבוהים ונמוכים; מערכת המתריעה בקול על התקרבות למכשול ובולמת אוטומטית במידה והנהג אינו מתקן את המצב (advanced emergency braking system) ומערכת לזיהוי תמרורי תנועה (רגילים ואלקטרוניים) המציגה אותם בצורה ויזואלית ברכב.