אודי A3 סדאןמאז הושקה ה-A3 המקורית, אי שם ב-1996, הפך תחום היוקרה הקומפקטי חשוב ביותר עבור אודי ובכלל. עם הדור השלישי שהוצג לפני שנה עושה אודי עוד צעד משמעותי כאשר היא מוסיפה גרסת סדאן חדשה שעד כה נעדרה מהמבחר. חשיבותה ברורה ביותר כאשר בוחנים את התמונה הגלובאלית. אודי A3 סדאן זו המכונית שתכניס את ה-A3 לשוק האמריקני (עד כה הדגם לא שווק שם) והיא גם אמורה להקפיץ את מכירות אודי בסין – עוד איזור חובב סדאן. אבל לאנשי אודי ברור שגם בשווקים מסוימים באירופה המורחבת, כמו ישראל למשל, תהיה למכונית הזו חשיבות גדולה.

המראה
מפגש ראשון עם המכונית על אספלט הונגרי מזכיר מייד עד כמה אודי אמונים על מלאכת העיצוב. למרות התבססות על גרסת הספורטבק, המכונית הזו נראית מאוד שונה וחשוב מכך הרמונית, מאוזנת ונאה. הישבן אינו נראה כהדבקת אחוריים למחומשת הדלתות בין היתר כי אין כמעט חלקים חיצוניים משותפים למכונית זו ולספורטבק. עם 15 ס"מ נוספים היא נראית גדולה מבלי לאבד את הקלילות, פוזלת ל-A4 מבלי לאבד את האופי הצעיר ולטעמי לפחות היא נאה מהספורטבק.
אודי A3 סדאן: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

ומבפנים
כניסה לתא הנוסעים מגלה מראה הרבה יותר מוכר וקרוב למה שפגשנו ב-A3 הקומפקטיות. יש כאן את אותה סביבת נהג מינימליסטית, נקייה ומודרנית עם פתחי האוורור העגלגלים והייחודיים וצג שמתרומם באלגנטיות. אודי נצלו את ההזדמנות להעמיס את מכוניות ההדגמה בשלל אביזרי בטיחות כמו מערכות התראה על סטייה מנתיב, רכב בשטח מת וכו', כשבנוסף להתראות גם מערכת מניעת תאונה עם יכולת בלימה עצמאית מ-30 קמ"ש.
עוד חידוש הוא האפשרות לבחירה בין מאפייני הנהיגה שפגשנו כבר בגולף (למרות שהרעיון המקורי הגיע דווקא מאודי), עם מספר מצבים שנעים בין נוח, לחסכוני (בו התיבה עוברת להילוך סרק בכל הרפיה מהדוושה).
תנוחת הנהיגה טובה ונעזרת במנגנון הכיוון הנוח של אודי. מאחור המרחב מעט פחות גדול ממה שרומז המראה. בעיקר מדובר במרווח לראש שירגיש מעט גבולי לגבוהים שבחבורה והינו קטן מבספורטבק. הבליטה במרכז הרצפה תפריע לנוסע שלישי אבל האווירה גם שם מאוד נעימה. תא המטען נאה וגדול מבספורטבק (425 ליטר) אך הפתח מעט צר.
אודי A3 סדאן: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

בתנועה
מבין הגרסאות שהגיעו להשקה, רק יחידת ה-1.4 ליטר החדשה (140 כ"ס) היא הקרובה ביותר לזו החשובה לשוק הישראלי. פגשנו אותה כבר בגולף והיא משודכת לתיבה הדו-מצמדית של הקונצרן בעלת 7 הילוכים. אלינו תגיע גרסת 122 כ"ס, אבל כאן יודע המנוע גם לפעול על שני צילינדרים בלבד.
שנייה אחרי הנגיעה במתג ההתנעה מתברר שאין הפתעות. חטיבת כוח זו, כמו שכבר למדנו להכיר, מאוד אפקטיבית. הסדאן יוצאת מהמקום בזריזות וצוברת מהירות באופן מרשים כמו שרומזים הנתונים היבשים: 8.4 שניות למאה ו-217 קמ"ש מרביים. הביצועים טובים בכל מצב וגם התיבה, כמו שכבר חווינו ב-A3 הרגילות, פועלת באופן הרמוני מבעבר. מנגד, צליל המנוע אינו מזמין במיוחד ובמכונית ההדגמה הוא סבל מגרגור לא נעים באזור ה-1,500 סל"ד עם דוושה רפויה (מעניין שזה לא זכור לנו מהגולף).

נוחות התנהגות
מבחינת התנהגות נראה שגרסת הסדאן של אודי A3 מציעה יכולת גבוהה ולפחות כאן, על תוואי לא מאתגר היא הציגה יציבות כיוונית גבוהה ותחושה מאוד מאוזנת ובטוחה. ההגה מרגיש מעט מלאכותי, אך במצב הדינאמי הוא מקבל משקל נכון יותר מה שמסייע בפניות.
אבל הכבישים ההונגריים מהווים אתגר מעניין כאשר מדובר בנוחות נסיעה. או אז מגלים כי מהנדסי אודי עשו עבודה טובה למדי, כי למרות שהיא נועלת חישוקי 18 אינץ' נאים וגומי נדיב, ה-A3 הצליחה להתמודד עם שפע השיבושים המגוונים וכפלי הכביש באופן מכובד. גם ריסון תנודות המרכב טוב.
אודי A3 סדאן: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

סיכום
אודי יודעים מה הם עושים כאשר מדובר בתחום היוקרתי הקטן והניסיון העשיר שלהם מורגש גם בגרסה החדשה ל-A3. המכונית הזו מציעה מראה מרשים, יכולת טובה, פנים מזמין ותחושה מעודנת. כל זה במחיר שאמור להיות יקר במעט מגרסת הספורטבק: אזור ה-180,000 שקלים ל-1.4 ליטר. עם מראה כזה היא יכולה לגנוב גם רוכשים מה-A4, אבל בעיקר להביא למותג לקוחות חדשים שמחפשים סדאן יוקרתית אך לא יקרה. ככזו היא גם יכולה לעשות בעיות למשפחתיות הגדולות.