90 שניות, ולא צריך אפילו לצאת מהרכב
יצרנית המכוניות החשמליות טסלה (Tesla) הציגה בסוף השבוע מערכת להחלפת סוללות במכוניות שלה. זו עושה שימוש בעיקרון דומה לזה של תחנות ההחלפה של בטר פלייס, ועובדת גם עבור מכוניות החברה שכבר נמצאות בידי הלקוחות. במסגרת הצגת המערכת עשתה טסלה השוואה למילוי מיכל בתחנת דלק, והראתה שכל החלפה אורכת כ-90 שניות – פחות ממחצית הזמן הנדרש למילוי מיכל דלק (וגם זה, בינינו, אם הלך לכם חלק במיוחד). תחנות ההחלפה יוקמו על-ידי טסלה בצמוד לתחנות הטעינה המהירה (סופרצ'ארג' – Supercharge) שלה – תחילה, ועוד השנה, בקליפורניה, ובהמשך גם בחוף המזרחי של ארצות הברית.
הדגמת תחנת ההחלפה באירוע בהשתתפות לקוחות החברה (ולכן ההתלהבות היתרה)

אז איך, למעשה, מתכוונת טסלה להצליח היכן שבטר פלייס נכשלה? התשובה לכך נעוצה בכמה הבדלים מהותיים בין החברות והשיטות. בעוד לקוחות החברה רשאיים להשתמש בעמדות הטעינה המהירה, שאורכת כחצי שעה, ללא תשלום נוסף – החלפה מהירה של סוללה בכזו הטעונה המלואה תהיה בעלות סכום שעוד לא נקבע וצפוי לעמוד על מחיר דומה לזה של מילוי מיכל מלא של דלק (כ-15 גאלונים, או 55-60 ליטר) – כ-60 דולר, בהתאם למחירי הדלק באותו אזור. מאחר והאחריות תלויה בגיל הסוללה, יוכלו הלקוחות לבקש לקבל את הסוללה שלהם בחזרה, בעלות משלוח (שעדיין לא נקבעה). אחד היתרונות הגדולים – היכולת לשדרג את הסוללה – מאחר ובעת רכישת המכונית ניתנות שתי אפשרויות לסוללות (גדולה ויקרה או גדולה פחות ויקרה פחות), יוכלו הלקוחות שבחרו באפשרות הזולה להחליף לסוללה היקרה יותר לפרקים או לשדרג באופן קבוע תמורת עלות שתיקבע.

לטסלה אין כוונות לייצר רווח עם החלפת הסוללות, אלא לספק שירות משופר עבור הלקוחות – בייחוד באזורים עירוניים בהם עשוי להיות קשה יותר לאתר נקודות טעינה רגילות. למרות שאין כל תכנון שכזה כרגע, במגזין הכלכלה 'פורבס' (Forbes) נאמר שטסלה אינה שוללת הקמת תחנות החלפה על-ידי גופים מצד שלישי, שיוכלו להעניק ללקוחות מחירים תחרותיים, בתנאי שגם יספקו את רמת השירות שנקבעה על-ידי החברה. הסיבה – עלות כל תחנה שכזו עומדת על כחצי מיליון דולר. זו גם הסיבה שפרישת התחנות תיעשה לאט ובזהירות.
תחנת הטעינה המהירה (סופרצ'ארג') של טסלה

יתרון נוסף שיש לטסלה על בטר פלייס הוא במכוניות. בעוד בטר פלייס נאלצה להסתמך על פיתוח של אחרים והייתה מוגבלת לגרסת ה-Z.E של הפלואנס, טסלה היא יצרנית רכב לכל דבר, שממשיכה לפתח ולשדרג את יכולות המכונית, את קיבולת הסוללות ואת טווח הנסיעה. בעתיד הקרוב מתכננת החברה להתחיל בייצור רכב פנאי – מודל X – שיעשה שימוש באותה טכנולוגיה שבדגם הקיים – המודל S. זו האחרונה היא מכונית סאלון הפונה לפלח שוק יוקרתי והיא מציגה טווח נסיעה של למעלה מ-330 ק"מ גם עם הסוללות ה"נחותות" (ועד 500 ק"מ עם אלו היקרות יותר). עם נתונים אלו היא כבר קסמה ללמעלה מ-10,000 לקוחות – הרבה יותר ממה שבטר פלייס הצליחה למכור. תחנות ההחלפה, מקווה טסלה, יפתחו צוהר לאלפי לקוחות נוספים הזקוקים לתוספת הביטחון בטווח הנסיעה.