טום קריסטנסן והמכונית של אודי
מרוץ המכוניות הגדול, המפורסם והפופולרי של השנה – 24 השעות של לה-מאן (Le-Mans) – הסתיים היום (א') בסימן של עצב. אתמול, בהקפה השלישית – 10 דקות בלבד מתחילת המרוץ – איבד שליטה אלן סימונסן (Allan Simonsen), נהגה הדני של אסטון מרטין, והתנגש במחסום בטיחות. למרות מאמציהם של אנשי הצוות במסלול, נאלצו המארגנים להודיע על מותו של הנהג זמן קצר לאחר מכן במרכז הרפואי שבמתחם. למרות הטרגדיה הנוראית, הוחלט להמשיך במרוץ לבקשתה המיוחדת של משפחתו של סימונסן, שהיה בן 34 במותו, והיה להרוג הראשון במרוץ המפורסם מאז 1997.
פתיחת המרוץ והתאונה הקשה

לאורך היממה נהנו הצופים מהרבה אקשן, תחרות צמודה, איבודי שליטה, תאונות ודגלים צהובים (שבמהלכם מכתיבה את הקצב מכונית הביטחון). מזג האוויר הוכיח את אי-יציבותו עם גשם מדי פעם – ולא תמיד בכל חלקי המסלול. עקב כך הושפע המרוץ רבות מבחירות הצמיגים של הקבוצות.

לצד העצב היה המרוץ מהול, כמובן, גם בשמחה כאשר במקום הראשון זכה נהג דני אחר – טום קריסטנסן (Kristensen) מקבוצת אודי ספורט – הנהג המעוטר ביותר בהיסטוריה של המרוץ אשר הייתה זו זכייתו ה-9. קריסטנסן, שנהג באודי R18 e-tron קוואטרו (טורבו-דיזל היברידי), הצליח להשלים (בעזרתם של נהגי הגיבוי וצוות המכונאים, כמובן) 348 הקפות של המסלול המפורסם, המשתרע גם על פני כבישים ציבוריים בימי המרוץ. הוא עשה זאת למרות מספר עצירות לטיפולים רב ביחס למתחריו, כשהמכונית מסיימת עם מהירות ממוצעת של 241.4 קמ"ש במשך המרוץ (24 שעות!). זוהי הזכייה הרביעית ברציפות של אודי והשביעית ב-8 השנים האחרונות (ב-2009 ניצחה פיג'ו).
24 שעות של לה-מאן 2013: שמחה מהולה בעצב (וידאו)
צילום: מנהל

לאחר שליטה עקבית למדי של שאר המכוניות מקבוצת אודי, למקום השני בקטגוריה העליונה (LM P1 – השייכת ליצרניות) הגיעה דווקא טויטה עם מכונית ה-TS 030 (עם מנוע V8 בנפח 3.4 ליטר, היברידי), שהשיגה הקפה אחת פחות. היא הקדימה מכונית נוספת של אודי שפיגרה אחריה בפחות מהקפה, ובתורה הקדימה מכונית נוספת של אודי.

בקטגוריה השנייה (LM P2 – השייכת לקבוצות עצמאיות) שלטה קבוצת המרוצים OAK עם מכוניות מורגן-ניסאן (שלדה של מורגן, מנוע של ניסאן) שזכו במקומות הראשון והשני. בקטגוריה השלישית והמעניינת, השייכת למכוניות GT (ונקראת LM GTE Pro), זכתה קבוצת פורשה במקומות הראשון והשני עם ה-911 RSR. למקום השלישי הגיעה קבוצת אסטון מרטין, על רקע הטרגדיה של אחת ממכוניות הקבוצה, כשהיא חזק בתמונת המקום השני לאורך המרוץ. אגב, במקום השישי בקטגוריה (ו-22 סך הכל) סיים מיודענו ג'יאנקרלו פיסיקלה שנהג בפרארי – כשבוע בלבד אחרי שהגיע ארצה כדי לחרוך צמיגים ברחובות ירושלים. בין המשתתפים הנוספים תמצאו גם את שחקן הקולנוע פטריק דמפסי, לו קריירת מרוצים פעילה – זוהי הפעם השנייה שהוא משתתף במרוץ בלה-מאן.
24 שעות של לה-מאן 2013: שמחה מהולה בעצב (וידאו)
צילום: מנהל

בכך הסתיים מרוץ הסיבולת, המתקיים בעיר לה-מאן שבצרפת מאז שנת 1923 – וחוגג השנה 90 שנות היסטוריה מוטורית. המרוץ מתקיים מדי שנה במסלול דה לה סארת' (Circuit de la Sarthe), אשר אורכו 13.629 ק"מ הכוללים 38 פניות. בהתאם לתנאי המסלול, יכולות המכוניות לגמוא למעלה מ-5,000 ק"מ במהלך המרוץ (השנה זה היה "רק" 4,742.9 ק"מ).

מרוץ 24 השעות של לה-מאן 2013 – המובילים:
קטגוריית אבטיפוס, יצרניות (P1):
1. קבוצת אודי (גרמניה) – 348 הקפות
2. קבוצת טויוטה (יפן) – 347 הקפות
3. קבוצת אודי (גרמניה) – 347 הקפות

קטגוריית אבטיפוס, קבוצות עצמאיות (P2):
1. קבוצת OAK (צרפת) – 329 הקפות
2. קבוצת OAK (צרפת) – 328 הקפות
3. קבוצת G-דרייב (רוסיה) – 327 הקפות.

קטגוריית GT, יצרניות (GTE Pro):
1. קבוצת פורשה (גרמניה) – 315 הקפות
2. קבוצת פורשה (גרמניה) – 315 הקפות
3. קבוצת אסטון מרטין (בריטניה) – 314 הקפות

קטגוריית GT, קבוצות עצמאיות (GTE Am):
1. קבוצת IMSA פרפורמנס (צרפת, מכונית פורשה) – 306 הקפות
2. קבוצת AF קורסה (איטליה, מכונית פרארי) – 305 הקפות
3. קבוצת AF קורסה (איטליה, מכונית פרארי) – 305 הקפות