בנטלי קונטיננטל GT, תמונת אילוסטרציה
4 ימים אחרי עליית המע"מ, מודיעה רשות המסים על תאריך יעד לגזירה כלכלית נוספת: עדכון המס הירוק שבעקבותיו יתייקרו מחירי המכוניות החדשות. התאריך שנקבע הוא ה-1 באוגוסט כשהחל מתאריך זה יחושבו הטבות המס של מכוניות לפי נוסחה חדשה בעלת קריטריונים קשוחים יותר.

רפורמת המס הירוק נכנסה לחיינו באוגוסט 2009 כשהרעיון הבסיסי שמאחוריה הוא ציון ירוק לכל דגם הנמכר בישראל. הציונים מדורגים מ-1 עד 15 וקובעים את גובה הפחתת מס הקנייה על כל רכב. כך למשל, רכב בדרגה 15 משלם מס מלא של 83% כשכל ירידה בדרוג מפחיתה את המס בסכום מסוים ועד להטבה כספית מקסימלית המתורגמת ל-15,000 שקלים.
מיסוי ירוק: המכוניות מתייקרות (שוב) ב-1 באוגוסט
צילום: מנהל
פרארי 458 ספיידר, תמונת אילוסטרציה

בראיה לאחור בהחלט ניתן לומר שהרפורמה יצרה מהפכה בשוק הרכב הישראלי עם שלל מכוניות קטנות וזולות ואפילו גרסאות ידניות למשפחתיות מהשורה. העניין הוא, שעם כל שיפור אותו מבצעות יצרניות הרכב, המכוניות מצליחות להתברג נמוך יותר במדד הירוק, ולזכות בתמריץ מס גבוהה יותר. הנוסחה החדשה נועדה לתקן מצב זה, כמו גם להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים.
זה המקום לומר כי לדברי בועז סופר, לשעבר סגן מנהל רשות המיסים, עוד שתכננו את נוסחת המס הירוק, היה ברור שמדי תקופה יש לעדכן את הערכים. ערכים אלה כבר היו אמורים להתעדכן בינואר 2012, אולם המחאה החברתית בקיץ 2011 גרמה לדחיית היישום בכמעט שנה. לאחר מכן הגיעו הבחירות לכנסת, והעדכון נדחה בשנית. כעת, לאור הגרעון של 40 מיליארד שקלים שנתגלה "במקרה", עדכון הנוסחה נראה שהגיע בדיוק בזמן.

המשמעות כמובן היא התייקרות של אלפי שקלים, שתשפיע בעיקר על כלי הרכב הקטנים והזולים יחסית, משפחתיות ומה שביניהן. משיחות שערכנו עם יבואניות הרכב עולה כי המכוניות הזולות הנמכרות כיום בסביבות ה-70,000 שקלים יתייקרו בכ-2,000-1,000 שקלים ואילו משפחתיות יתייקרו בכ-2,000-4,000 שקלים. מכוניות מקטגוריות גבוהות יותר צפויות להתייקר בפחות או בכלל לא, מהסיבה הפשוטה שכבר כעת, עם הנוסחה הקיימת, הן מדורגות גבוה בנוסחת המיסוי הירוק.
פגיעה קשה עוד יותר צפויה לדגמי הדיזל; כאן מדובר על תוספת מחיר של 8,000-7,000 שקלים. לטענת רשות המיסים, על אף שהנוסחה מעודדת צריכת דלק נמוכה, ודגמי דיזל בהחלט משיגים תוצאות נאות בתחום, הם במקביל פולטים מזהמים אחרים המסבים נזקים בריאותיים ישירים לציבור.

כאמור, מכוניות גדולות ויקרתיות צפויות להיפגע פחות מהמס החדש אולם, כפי שפרסמנו בעבר, להן מתכנן האוצר תבשיל אחר – מס רכבי יוקרה. ככל הנראה לא מדובר במס על כלל מחיר המכונית, אלא רק על הסכום שמעל 300,000 שקלים. לדוגמא – מכונית העולה 500,000 שקלים תשלם מס רגיל על כל ה-500,000 שקלים, ואת המס החדש רק על 200,000 שקלים. בינתיים טרם הובהר אם המס יוטל על מחיר הקנייה האמיתי או על מחיר המחירון – וכשזוכרים שבחלק מהמותגים עדיין מקובלות הנחות ענק בדגמי הפאר, זו הופכת להיות שאלה מהותית.
מיסוי ירוק: המכוניות מתייקרות (שוב) ב-1 באוגוסט
צילום: מנהל
מיצובישי אאוטלנדר, תמונת אילוסטרציה

בשורה התחתונה, אנחנו הולכים לשלם יותר. על פי הערכות תוספת ההכנסה ממיסוי בעקבות מס רכבי היוקרה צפויה לעמוד על 30-20 מליון שקלים (סכום זעיר במונחי תקציב המדינה) כשהחלת השלב השני ברפורמה הירוקה צפויה להכניס לקופת המדינה 450-400 מיליון שקלים בשנה. מהלכים אלה, יחד עם עליית המע"מ שהתרחשה לפני מספר ימים, עתידים להעלות משמעותית את נטל המס הריאלי על כלי רכב בישראל, שגם כך הוא מהגבוהים בעולם. איך כל זה בדיוק מתיישב עם קריאת שר התחבורה, ישראל כץ, מסוף אפריל, שלא לרכוש רכב חדש כיוון שהרפורמות החדשות שהוא מוביל, יוזילו את מחירי המכוניות החדשות ב-20%? כנראה שלשר הפתרונים.