מרצדס E63 AMG
אתה לומד לא לצפות לשום דבר. כשאתה מצפה למשהו, אתה מגיע עם דעה קדומה, לטוב או לרע. העולם שמפגיז אותך במידע, המח שמארגן בתוכו סט ברור של ידיעות, הם דברים שאתה צריך להיזהר מהם. ציפיות לא רק מכסות את הכרית שלך, הן גם משבשות את היכולת שלך להתייחס לדברים חדשים באופן נקי ומחושב. דעה קדומה היא אויבו של מי שמטרתו להבין. קשה לנטרל אותן. העיסוק שלנו גורר לתוכו כל כך הרבה אמוציות, שקל לשכוח לפעמים שאנו מתעסקים בברזל. הגבולות שבין אנוש למכונה? בין משתמש למוצר? יש רגעים בהם ההגדרות כהות והגבולות מיטשטשים. אם חרגת פעם אל תוך החיבור הזה, הרי שאתה נמצא בחברה טובה. רגש כזה או אחר כלפיי מכונה כלשהי, הוא מה שאני מנסה לחמוק ממנו כרגע. כי אם חצית פעם את הקו המתואר מעלה, תוכל להבין שעומדת בפניי בעיה. קשה להישאר אדיש, קר ומחושב כשאתה יורד לחניון ומגלה שתי שורות אינסופיות של המוצר האחרון מבית AMG.

תן לי כוח
רק בשביל לסבר את האוזן, ואולי להתחיל להסביר עם מה אנחנו מתעסקים כאן, מכוניות כמו למבורגיני אוונטדור ופרארי F12 משיגות בשיאן מומנט נמוך יותר ממה שמייצר ה-V8 הזה כבר ב-1,750 סל"ד. בלוק אלומיניום במשקל 204 ק"ג, המפנה את גזי הפליטה אל שני מגדשי טורבו המסוגלים להגיע למהירות סיבוב של כ-185,000 סל"ד בעומס מלא. לחץ הגדישה בדור הזה הועלה ל-1 באר (לעומת 0.9 באר) ומכאן שגם התפוקה – 5,461 הסמ"ק הללו מייצרים כעת 557 כ"ס ב-5,500 ו-73.2 קג"מ ב-1,750 סל"ד.
מרצדס E63 AMG: מבחן דרכים (השקה)
צילום: בטח איזה גרמני

מתיישב בתא הנוסעים שכולו פאר, הוד והדר. עור משובח ועץ בגימור כהה ועמוק. העין סורקת את הסביבה, נתקלת בצביר הכפתורים שליד מוט ההילוכים ומתעכבת על שניים. האחד מסומן ב-'AMG' השני ב-'ESP'. המנוע מודיע על קיומו עכשיו בבס מרעיד ולא נותר דבר חוץ מלצאת את החניון.

גם בצליעה עירונית בתנועה צפופה, ברור לך שאתה נמצא במשהו אחר. שונה. בוחן את הגימור והחומרים (המצוינים), מעריך את המרווח ואת הנוחות המחבקת של המושבים הקדמיים. עומד מהופנט מול הטוויטרים של Bang and Olufsen, חלק ממערכת בת עשרות אלפי וואטים, ארבעה עשר רמקולים וארבעה סאב וואפרים. מחיר האופציה הזו באירופה כמחירה של סופרמיני טובה. איכות הצליל, מיותר לציין, נדירה באיכותה. צלולה, נטולת עיוותים, נעימה ומדויקת בכל תדר ובכל עוצמה – ככל שאוזן אנושית יכולה לשמוע. גם שעון הזמן גורם לך להסתכל בו מהורהר – חתיכה אנלוגית רבועה מבית IWC, כולה איפוק, אלגנטיות ואיכות. לא רק מספרים יש כאן, גם סמלים נכונים.

קל לשכוח את המנוע הזה כשאתה הולך שבי אחר פרט כזה או אחר בתא. הרמזור הופך ירוק, יקיצה ואחריה לחיצה נמהרת מזכירה מה מניע את המכונה הזו. הטיפוס במעלה הסל"ד תזזיתי. בניית הכוח מיידית ועבה. התיבה עם שבעת יחסי ההעברה יודעת להשתמש בתפוקתו בתבונה, מעבירה הילוכים מוקדם מאוד במצב 'חיסכון' ומושכת סל"ד אל תוך העברות מהירות וחלקות במצבי ה'ספורט'. והרעש, הצליל, מרעיד וממכר – מטפס במעלה שערות גבך הסומרות עד לגזע המוח שם הוא מתחבר ליצרים המודחקים והאפלים ביותר. גם בסל"ד נמוך בשיוט נינוח הוא שם ברקע, לא מציק אבל קיים.

מאה קמ"ש יושגו תוך 4.2 שניות. 1,800 ק"ג, כן? דמיין את הצליל, ואת קצב צבירת המהירות – זה מרגיש כאילו רגל ענק עלומה בעטה אתכם הרגע לתוך תאוצה שלא נגמרת. החוויה הווקאלית והדחיפה במשענת הגב גורמות לי לזנוח את כללי הטקס ולהתנהג כמו חוליגן לבנטיני בתוך העיר האירופאית. בראש עדיין נמצאים שני הכפתורים שזוהו ברגע הכניסה למכונית ושניהם נלחצים עכשיו. כפתור ה-AMG לוקח את המנוע, המתלים, ההגה והתיבה למקום הכי ישיר, כוחני וקשה שלהם. לחיצה ארוכה על כפתור בקרת היציבות, מבטלת אותה לחלוטין. אני מעביר גם את ניהול התיבה למצב ידני מלא. "בוא נראה איך זה מרגיש", אני מסנן לעצמי, לחרדתו של העיתונאי שלצידי.
מרצדס E63 AMG: מבחן דרכים (השקה)
צילום: בטח איזה גרמני

קריעת האחיזה הראשונה על כביש יבש קצת קשה ופתאומית. בכל זאת יש מאחור שתי סוליות מכובדות ודביקות (285/35), אבל אחרי הביתוק הראשוני יש את כל הכוח שצריך בכדי למשוך את זנבה החוצה. השליטה של הבולמים בגוף מצוינת במצב הקשיח, אין טלטלות מיותרות וקל מאוד להחזיק אותה במקומות הללו ככל שמרשה הכביש. אבל אלו חדשות של אתמול. גם ה-E AMG הקודמת ידעה לתמוך בסטיות שכאלו. על הכביש המפותל מתגלה השיפור המשמעותי ביותר והוא מתרכז ביכולת של המכונית הזו לשנות כיוון.

שינוי כיוון
אחרי שהתמלאנו הערכה ליכולת השיוט הנינוחה בכביש המהיר ובמהירות חוקית – בזכות משטרת ספרד – ירדנו לכבישים משניים ולחים. הדרך רצה במורד ההר, עוקבת אחר צלעותיו לרגע ונחצבת לתוכו באחר. מעיפה אותנו בימין-שמאל הדוק. לא נותנת מנוח לרגע. מסוג המקומות שדורשים איזו איוו 8, אולי 106 ראלי. בכל אופן, לא משהו עם כמעט 600 כ"ס ושני טון. דעה קדומה. ואחת מיותרת, כי מרצדס E63 AMG החדשה נכנסת לפניות בצורה לא מובנת, נותנת לך למשוך בלימה מחדדת אל תוך האייפקס, לא מנסה להמשיך ישר כמו כל כך הרבה מכוניות חזקות וגדולות.

הבעיה, אם אפשר לקרוא לתופעה הזו בשם הזה, מחכה ביציאה. עם כל כך הרבה כוח זמין ועל כביש רחוק מלהיות מושלם, קשה לייצר דחף עם המפלצת הזו. כל סנטימטר בדוושה מחביא מאחוריו עשרות כ"ס וקג"מ ששולחים את הגלגלים האחוריים לחפור לכל כיוון על הכביש הלח. גם במהירויות גבוהות ניסיון לייצר תאוצה על הכביש הזה מתבטאת באיבוד אחיזה בציר האחורי. תענוג? בהחלט, אבל לוקח זמן להתרגל לכוחות שמפעילה המכונה הזו. אני חייב להגיד שהזיכרון העיקרי שלי מהנסיעה הזו היא של מכונית חזקה, מהירה ואלימה. מאוחר יותר על כביש דומה אבל יבש, הקצב והתדר עולים מדרגה. המהירות גבוהה יותר, וכך גם צריך להיות הריכוז. וכאלו הם גם הכוחות המופעלים. חוויה מטלטלת. עכשיו יש כאן יותר אחיזה, אבל אתה עדיין מתפתה ללחוץ עליה יותר ממה שצריך ולשלוח את תא המטען לעבר השוליים.
מרצדס E63 AMG: מבחן דרכים (השקה)
צילום: בטח איזה גרמני

כנראה שגם במרצדס מבינים שהכוח המשחית שמייצר ה-V8 המוגדש מצריך טיפול בדרך אחרת, חדשה בכל הקשור בחטיבת הביצועים שלהם. ואכן, מי שיבקש יוכל לקבל את ה-AMG שלו עם הנעה כפולה קבועה, עם חלוקת מומנט המעדיפה בבירור את הציר האחורי (30/70). עוד יוכל הלקוח המאושר לקבל את דגם ה-S, שמחליף את "חבילת הביצועים" של הדגם הקודם.

על אותו הכביש והפעם עם גרסת ה-S והנעה כפולה, החוויה מעודנת מחד ומהירה משמעותית מאידך. 588 כ"ס ולא פחות מ-81.3 קג"מ עומדים תחת רגלי הימנית כעת. התאוצה ל-100 קמ"ש מתקצרת ל-3.6 שניות – יותר כוח, קצת יותר משקל (מערכת ההנעה הכפולה מוסיפה כ-70 ק"ג) אבל גם הרבה יותר משיכה. ועל הכביש ההוא היכולת המצוינת בכניסה לפניות, מושלמת עכשיו עם יציאה מלאת אחיזה ודחף. מערכת ההנעה הכפולה יעילה מאוד, מאפשרת לך עדיין, תחת פרובוקציה, לגרום למכונה לפסוע הצידה, אבל בעיקר גורמת לך לייצר קצב פסיכוטי על הכביש המפותל.

"זו לא מכונית – זה מצב נפשי" אני מסנן לשותפי לנסיעה. הכביש הדוק מאוד, פנייה רודפת פנייה, אבל המשיכה והמנוע האדיר, מביאים את המכונה למהירויות שלא קשורות לסביבה בישורות הקצרות. אלוהים זה מהיר. חזור מוקדם מדי לגז ותקבל מעט תת היגוי תחת כוח, אבל מהו התשלום הזה לעומת דיווידנד התאוצה שאתה עומד לקבל... בעומס כזה, הבלמים הראו סימני דעיכה. אם אתה עומד לנהוג את ה-E קלאס שלך מהר וחזק בכביש צפוף, אולי כדאי שתסמן את אופציית הבלמים הקראמיים בטופס ההזמנה.
מרצדס E63 AMG: מבחן דרכים (השקה)
צילום: בטח איזה גרמני

אני מניח לה ולנפשי. מחבר בחזרה את הבקרות, מעביר את המתלים והתיבה למצב נינוח וחסכוני. 103,000 יורו עולה הגרסה ה"בסיסית" ביותר של ה-E63 AMG באירופה.
קירות האבן והתהומות היו סלחנים מאוד כלפינו היום. מספיק.

עוד
שתי הגרסאות הללו מריצות את הדם, פוערות את העיניים ומורחות חיוך דבילי על כל פנים. גרסת ה-S המחוזקת והמושכת מכניסה את AMG לעידן חדש. כבר כמה שנים שכוחן של גרסאות הביצועים של החטיבה הופך אלים יותר והגיוני פחות. ההנעה הכפולה הופכת את היכולת הזו לזמינה יותר, קלה יותר ויעילה בכל תנאי ובכל מזג אוויר. קל מאוד להעריך אותה, אבל את הרגש, הפחד והתשוקה עוררה אצלי הגרסה ה"פשוטה". מלאת אופי, עוצמה ורעש. משדרת בעוצמות שגורמות לך להרגיש כלפיה, לרצות בה, לאהוב אותה.