פורשה 911 טורבו 2013
חייבים להודות שאין שום דבר מפתיע בחשיפה של פורשה 911 טורבו חדשה. ידענו שזה הולך לקרות, הרי הדור החדש (שם קוד 991) של מכונית הספורט האייקונית נמצא איתנו כבר זמן מה; גם את העיצוב החדש-ישן אנחנו כבר מכירים, ועל הנגיעות העיצוביות של הטורבו יכלנו לספר לכם גם בלי לראות אותן; כולם כבר יודעים על השלדה החדשה, שארוכה ב-10 ס"מ ביחס לדור הקודם; אנחנו אפילו כבר לא מופתעים מזה שפורשה מצליחה לייצר יותר כוחות סוס ממנוע הבוקסר בעל 6 הצילינדרים שלה, שנפחו 3.8 ליטר; זו גם לא ממש הפתעה שהביצועים השתפרו, ואיכשהו גם צריכת הדלק.

ובכל זאת, יש משהו מרגש ב-911 טורבו חדשה. קודם כל, אפשר לציין שהיא מוצגת 50 שנים אחרי ה-911 הראשונה, ו-40 אחרי הטורבו הראשונה. במרוצת העשורים היא הפכה לאגדה שהיא, כשפורשה שומרת על העקרונות הבסיסיים של המכונית ועל הדרך משפרת ומקדמת את הטכנולוגיה למחוזות חדשים. אנחנו גם קצת מתרגשים מזה שהיא נראית מצוין ומצליחה לשמור על הזהות שלה תוך כדי. אבל יותר מכל אנחנו מתרגשים מהעובדה שמדובר, ככל הנראה ועד שננהג בה, באחת המכוניות הטובות בתחומה.
התגעגעתם? פורשה 911 טורבו חוזרת
צילום: מנהל

ה-911 טורבו החדשה, בעזרת צמד מגדשיה, מגיעה עם 520 כ"ס. אלה מהווים תוספת של 20 סוסים ביחס לטורבו הקודמת. גרסת-העל (עד שתוצג GT2 חדשה, לפחות), הטורבו S, מגיעה כבר עם 560 כ"ס – לא רע בכלל בשביל 6 צילינדרים. שתי הגרסאות זונחות את התיבה ידנית ועוברות לתיבת ה-PDK הדו-מצמדית בעלת 7 יחסי ההעברה. תאוצה ל-100 קמ"ש אורכת רק 3.2 שניות בטורבו הרגילה (עם חבילת 'ספורט כרונו' של תושבות מנוע דינאמיות ובלמים קרמיים) ו-3.1 שניות ב-S, שגם מגיעה ל-318 קמ"ש מירביים. עם זאת, פורשה משפרת את צריכת הדלק ב-16% ל-11.1 ק"מ לליטר בשתי הגרסאות, לפי תקן ה-NEDC.

צעד בולט נוסף, הפעם בתחום הדינאמי, הוא היגוי אחורי אקטיבי, כפי שקיים גם ב-GT3 שהוצגה בז'נבה (וכבר זכתה לתמחור מקומי). מדובר במערכת אלקטרונית שמסובבת את הגלגלים האחוריים בפניות. במהירויות של עד 50 קמ"ש, מסובבת המערכת את הגלגלים בזווית של עד 2.8 מעלות (בהתאם למהירות) – בכיוון מנוגד לזה של הגלגלים הקדמיים. בכך משתפרת יכולת התמרון במהירויות נמוכות, למשל בחנייה. במהירויות של 80 קמ"ש ומעלה, המערכת יכולה לסובב את הגלגלים בזוויות דומות, רק שהפעם היא עושה זאת באותו כיוון של הגלגלים הקדמיים.
פורשה מציגה לראשונה גם מערכת 'אווירודינאמיקה אקטיבית'. זו מורכבת מספוילרים קדמי ואחורי מתכוונים, עם 3 מצבי נהיגה. במצב הנהיגה הקיצוני ביותר, Performance, יכוונו כל הספוילרים למצב של כוח הצמדה מירבי. זאת אומרת, בין השאר, שתאונות לפנים-אחור ואפילו נגיעות חנייה קטנות עשויות להפוך להוצאה משמעותית הרבה יותר. אבל למי אכפת.
התגעגעתם? פורשה 911 טורבו חוזרת
צילום: מנהל

שיווק ה-911 טורבו וטורבו S החדשות יחל באירופה בחודש ספטמבר. המחיר, שימו לב, גבוה במיוחד – עם 162,000 יורו (755,000 שקלים, לצורך העניין) לגרסה הרגילה ולמעלה מ-30,000 יורו נוספים עבור ה-S (שתעלה 195,000 יורו). אלו הם המחירים בגרמניה, ואם משווים אותם לגרסאות אחרות של ה-911 שם, מתקבל הפרש משמעותי ביותר של למעלה מ-40% ביחס לקאררה 4S, ואף גבוה מכך ביחס לגרסאות אחרות. לשם השוואה, הטורבו הקודמת עלתה פחות מ-130,000 יורו, בעוד ה-S עלתה "רק" 142,000 יורו. כנראה, כמו תמיד, שיש מי שיכול להרשות זאת לעצמו. אנחנו, כרגיל, רק נרשה לעצמנו להתרגש.