תמונת אילוסטרציה
הידעתם, טעות קטנה בשיקול הדעת ואתם יכולים למצוא את עצמכם תחת סמכותו, התנהלותו וחסדיו של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. ושלא תטעו, סמכותו כלפינו הנהגים רבה, כוללנית ונרחבת שרבים משרי ממשלת ישראל היו חפצים בכוח מהסוג הזה.
מהו המכון הרפואי לבטיחות בדרכים?
בקצרה: המכון הרפואי כפוף למשרד הבריאות ואלו הם עיקרי תפקידו:
1. ביצוע בדיקות רפואיות עבור נהגים שיתכן ובנהיגתם יסכנו את משתמשי הדרך.
2. ביצוע בדיקות רפואיות עבור נהגים עם מוגבלויות רפואיות ובדיקת כשירותם לנהיגה.
3. ביצוע בדיקות פסיכיאטריות, פסיכולוגיות, עבור אוכלוסייה אשר סובלת מבעיות אלו ובדיקת כשירותם לנהיגה.
4. ביצוע בדיקות רפואיות/פסיכולוגיות/פסיכיאטריות, עבור נהגים אשר נהגו בשכרות ו/או נהגים אשר נהגו תחת השפעת סמים כאלו ואחרים. לעיתים די בחשד לשימוש בסמים כאלו ואחרים על מנת להיקרא לפתחו של המכון.
מניסיוני, הן כקצין משטרה, תובע משטרתי לשעבר וכיום כסנגור בתחום התעבורה, חשוב להעביר לכם גולשים יקרים, מסר אחד וברור: עשו הכול אבל ה-כ-ו-ל, על מנת להימנע מלהגיע לרשימת "הלקוחות" של מכון זה.
בכתבה שלפניכם אנסה להסביר כיצד להימנע מלהגיע למכון ואם חלילה קיבלתם זימון, כיצד להתנהג מול הגורמים המקצועיים על מנת להימנע מהסנקציות הקשות אשר בסמכותו של המכון. חשוב לזכור, בין סמכויותיו הרבות של המכון הרפואי, ישנה גם הסמכות לשלול לצמיתות את רישיון הנהיגה שלנו.
כיצד להימנע מלהגיע למכון
כל נהג אשר מורשע בנהיגה בשכרות ונגזר דינו לפסילה של 24 חודשים ומעלה, צריך לקחת בחשבון כי רק לאחר ריצוי הפסילה, מתחיל ה"סיוט" הגדול – חידוש רישיון הנהיגה. בנוסף לביצוע מבחני התיאוריה ו"טסט" המעשי, עליו להתייצב גם במכון הרפואי כדי שזה יקבע אם הנהג רשאי, מתאים ויכול לנהוג בכבישי ישראל.
המלצה: ברור שבראש ובראשונה לא לשתות ולנהוג, וכמובן לא להשתמש בסמים מכל סוג שהוא. אבל אם כבר נתפסתם, עשו הכול על מנת להימנע מעונש פסילה ארוך.
אתם לא חייבים להיות מורשעים ע"י ביהמ"ש בעניין זה, רופא המשפחה בביקור יזום או ביקור שיגרתי, יכול לשלוח אתכם למכון הרפואי אם הוא חושד כי השתמשת בסמים, אלכוהול או חלילה ישנה בעיה נפשית כזו או אחרת. חובת הדיווח למכון כמובן גם נתונה לרופא מומחה או לרופא בבית החולים.
כמו כן, יתכן ותגיעו למכון במידה וביצעתם עבירות תנועה רבות. מרגע הגעתכם הרופאים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים, הם אלו שיקבעו אם אתם יכולים להמשיך לנהוג בכבישים ו/או, האם אישיותכם מתאימה לנהיגה.
המלצה: להימנע מלהיכנס כלל לסיטואציות שציינתי, כך תימנעו מלהגיע אחר כבוד למכון הרפואי.
במידה ונקלעתם לאחת מהסיטואציות המתוארות לעיל, ונקראתם לבדיקה כזו או אחרת למכון, אני ממליץ להתייעץ תחילה עם עו"ד לתעבורה אשר מתמחה בעבודה מול המכון הרפואי. ביכולתו להכין אתכם לכל סיטואציה ולכל בדיקה שתעברו במכון ובכך עולה הסבירות ברמה גבוהה מאוד שהנזקים יהיו מועטים אם בכלל. מניסיוני הרב בתחום, נהגים נזכרים לגשת ולקבל ייעוץ מעו"ד לתעבורה שרץ ומגיש ערר על החלטת המכון, רק לאחר שרישיונם נפסל. אבל כפי שכל בר דעת יודע – ככל שתופסים את המחלה בראשיתה, כך סיכויי ההחלמה גבוהים יותר.
המלצה: לא להגיע למצב בו תצטרכו לערער על החלטת המכון הרפואי, סיכויי ההצלחה במקרים אלו נמוכים מאוד. מיותר לציין כי הסיכוי לקבל את רישיון הנהיגה חזרה בערר על המכון הרפואי ללא סיוע מאנשי מקצוע מתאימים שואף לאפס.
הגוף היחידי אשר מסוגל לתת הוראות לפסול החלטות כאלו ואחרות של המכון הרפואי ושל ועדת הערר, הוא ביהמ"ש המחוזי בתוקף סמכותו כביהמ"ש לעניינים מנהליים.
לא חסרות לי דוגמאות על נהגים אשר נתקלו בבעיות מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. למשל לקוח אשר הגיע לרופא המשפחה לאחר שחש בכאבים בכבד. למרות שהלקוח מעולם לא נתפס על עבירת נהיגה בשכרות, רופא המשפחה החליט להעביר דיווח למכון הרפואי ורישיונו של הנהג נפסל לצמיתות. דוגמא אחרת, נהג אשר ביצע עבירות רבות עד כדי כך שהמכון הרפואי החליט שאישיותו "המיוחדת" לא מתאימה ולא מאפשרת לו לנהוג בכבישי הארץ. לא ניכנס למקרים אשר ציינתי, אבל דבר אחד אני יכול להבטיח – טיפול נכון, נחישות ומקצועיות בעבודה מול המכון, תגרום לפגיעה מינימלית לכם, הנהגים.
הכותב הוא עו"ד אודי חגי, אשר שימש כתובע משטרתי במשך שנים רבות. כיום שותף ובעלים במשרד עורכי דין לתעבורה 'חגי קפולסקי לוי'.