סיטרואן DS3 קבריו
בפעם האחרונה שסיטרואן ייצרה מכונית עם גג נפתח היא נחלה מפלה. הייתה זו ה-C3 פלוריאל איתה סיטרואן ניסתה בכל כוחה להביא משהו שונה לקטגוריה. אבל המאמץ הרב הוא אולי זה שגרם לרעיון להתפוצץ לה בפרצוף. הגימיק של הסרת הגג נתגלה כמסובך להסרה והרכבה עבור הלקוחות, היווה מטרד לאחסנת חלקי המרכב שהוסרו ובנוסף גם סבל מדליפות מים, רעשי רוח ודרך. סיטרואן בסה"כ ביקשה להתרפק על העבר ולשחזר את התמונות שכל כך אפיינו את החברה כמו אלה בהן שארל דה גול מנופף בידיו לעדת מעריציו מ-DS פתוחה. אבל המראה הנוסטלגי מהר מאוד הוחלף בלקוחות שנופפו בידיהם לעוברים ושבים שיעזרו להם להיפטר מהמכונית שאותה רכשו. סיטרואן נאלצה לחזור אל שולחן השרטוטים.
 
 
חלון לעולם
למעלה מ-3 שנים חלפו מאז ירדה הפלוריאל האחרונה מפס היצור. תקופה אותה ניצלה היצרנית לחשוב אם וכיצד ייטב לה לתקוף את הסגמנט מחדש. נזהרת שלא להיכוות שוב, החליטה סיטרואן שהפעם היא לא תציע את הגרסה הפתוחה בסופרמיני הסטנדרתית, ה-C3, אלה בזו בעלת הניחוח היוקרתי יותר. חיי הזוהר תמיד נראים טוב יותר מבעד למוצר יקר יותר, גם אם אלה השמיים הפתוחים לכל ומוצעים בחינם אפילו לפשוטי העם. בדיעבד, הייתה זו החלטה נכונה.
 
סיטרואן DS3 קבריו: מבחן דרכים (השקה)
צילום: יואל שורץ, יצרנית 
 
לחיצת כפתור אחת, והם כבר שם בהישג ידך וגם של רעך היושבים מאחור. לחיצה נוספת והחלון האחורי נשכב רק כדי לפנות מקום לגג הרך שבאלגנטיות התקפל כמעט לכל האזור שלפני רגע היה בו חלון. אז כעת יש מעט יותר שמיים בתוך המכונית, אבל אין ראות לאחור בכלל. לא נורא, מבטים לאחור נועדו לבני מעמד אחר. את הדרך חזרה הגג עושה על פי בקשה בכמה צעדים קבועים או בהתאם להפעלת המתג, כשאת כל המשחקים האלה ניתן לעשות עד מהירות של 120 קמ"ש. אבל במהירות שכזו אף אחד לא יעשה זאת היות ומערבולות האוויר והרעש כל כך חזקים שגם האמיצים יפתחו אותו רק אם הם נוסעים בוואקום.
 
היתרון שבבחירת ה-DS3 על פני החלופה הקונבנציונלית היא ראשית מבחינת המבנה. במקום לבנות גרסת 3 דלתות ל-C3 או להסיר את הגג של גרסת ה-5 דלתות, סיטרואן בחרה בפתרון הפשוט והנכון – להתבסס על מכלולי ה-DS3 שהיא לכשעצמה סוג של גרסת 3 דלתות ל-C3. אז תצורה יש. העיצוב המקורי של ה-DS3 מצוין לכשעצמו אז אפשר לסמן 'וי' גם בסעיף זה והיות וסיטרואן גם החליטה לשמור על מבנה הרכב כולל הקורות ורק להסיר את הגג כקופסת סרדינים, קשיחות המבנה נשמרה גם היא. סיטרואן מאוד גאה בכך ובעובדה כי גרסת הקבריו' של ה-DS3 כבדה מאחותה בעלת הגג הקשיח ב-20 ק"ג זניחים. אבל נחזור לנקודה זו מאוחר יותר. המבנה והפלטפורמה גם אומרים כי תא הנוסעים מוכר הן במראה, באבזור ובמרווח. המשמעות? קונסולה וראש בורר הילוכים בצבע הרכב, מושבי עור צבעוניים תואמים, דוושות אלומיניום, גלגל הגה שמנמן ושטוח בתחתיתו, בקרת אקלים ועוד שלל תופינים. הממדים הזהים גם אומרים כי מלפנים הגפיים אינם מתחככים בפיסולי הדשבורד, קל להשיג תנוחת נהיגה נוחה וגם... שצריך זרוע ממש ארוכה כדי להגיע לחגורה. מאחור לעומת זאת, קורות הגג המלאות גונבות מראשי הנוסעים מקום יקר, כך שלמרות המושב המונמך, גם בעלי קומה ממוצעת יפגשו בקורה העליונה. בשאר הממדים אין שינויי ביחס ל-DS3 הסגורה וזה אומר מרווח רגליים מספק לזוג נוסעים, השלישי לא ישרוד שם זמן רב, בין היתר בגלל ראשיהם הנלחצים בקורות הגג של השניים היושבים לצידו. אבל, את המהלומה האמיתית למראה הטרנדי ספג תא מטען ששימושיותו נפגעת משמעותית בגלל פתחו הצר ונפחו המוגבל בלי קשר למצב הגג. כן, אין ארוחות חינם. אפשר להתנחם בכך שזה גם המצב אצל המתחרות המציעות חבילות דומות.
 
חוויה רוחנית
ה-DS3 קבריו מוצעת כמו אחותה קשיחת הגג עם שני מנועים: דיזל 1.2 ליטר שאינו רלוונטי אלינו ומנוע הבנזין 1.6 ליטר שפותח בשיתוף ב.מ.וו ומוצע בשתי רמות הספק 120 כ"ס אטמוספרי ו-156 כ"ס מוגדש טורבו. בהמשך השנה צפוי להצטרף להיצע מנוע בנזין נוסף: 1.2 ליטר 82 כ"ס שיוצע רק עם תיבה ידנית (שילוב שכבר פגשנו ב-208 של פיג'ו). למרות המגוון, להשקה הגיע רק המנוע הבכיר שבחבורה שמשודך לתיבה ידנית בלבד ובישראל אחראי לכ-12% ממכירות הדגם (כל השאר שייכות לגרסת ה-120 כ"ס הנמכרת אצלנו רק עם תיבה אוטומטית). שחרור קלאץ' והקבריו מזכירה לי מדוע אני אוהב את יחידת הכוח הזו. גם אם לקראת הפסגה הרכב מאבד מעט אוויר, עד שהוא מגיע לנקודה זו הכל לינארי וחלק. כשנגמר האוויר, בוחשים בידית ושוב המציאות נמשכת לאחור בתאוצה מרשימה – רק 7.4 שניות נדרשות למחט לחצות את רף ה-100 בדרך ל-212 קמ"ש.
 
כשהכבישים מתחילם להסתלסל פתאום מגלים כי ה-DS3 קבריו יודעת להתנהג בהתאם עם המון אחיזה וריסון מצוין בפניות. כן, הבחירה של סיטרואן לשמור על המבנה והקשיחות אומרת שהגרסה הזו מתפקדת באותו האופן שבו מתפקדת אחותה סגורת הגג. וזה מצוין, אבל לא נזדקקתי ליותר מכמה פניות כדי להבין ש-20 הק"ג שנוספו לגרסה זו, מרוכזים רובם בקורות הרכב בדגש על אלה הקדמיות שממש מפריעות לשדה הראייה. הוסיפו לכך את אותו הגה שנמצא גם בגרסה הסגורה ותבינו שעל אף היותו מדויק, הוא לא מספיק חד ולא מתקשר ברמה של רכב עם יומרות ספורטיביות.
 
אבל בקבריו חווית הנהיגה מגיעה ממקום אחר. לחיצה על הכפתור, הצוהר נפתח והעולם מחייך אליך חזרה. סביבת המחייה הטבעית היא זו העירונית. שם המכונית במיטבה – שקטה, נינוחה, מרוסנת והעיקר סוחטת מבטים כאילו מדובר בפרארי אדומת שיער. כשהקמ"שים נצברים רק הרוח היא זו שמפרה את השיחה הנינוחה. סוגרים את הגג והשקט נשמר עד אזור 120 קמ"ש. משם והלאה רק רעשי הרוח החיצוניים מעט מטרידים את מנוחת הנוסעים, אך יש לומר כי הם אינם מתגברים ככל שמחט המהירות ממשיכה להצפין. תצרוכת הדלק אגב, עמדה על 11.7 ק"מ לליטר בנסיעה עירונית צפופה ו-12.9 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת כבישים מהירים וכבישי הרים. לא רע בכלל.
 
מדיניות שמיים פתוחים
סיטרואן DS3 קבריו אינה חפה ממגרעות, אבל מי שמבקש לשלב את העולם אל תוך חייו יודע שעליו לפעמים גם להתפשר. בתמורה לאימוץ מדיניות השמיים הפתוחים, הוא מקבל את אריזת ה-DS כשמלבד העיצוב המדליק, זוכה גם לשלל אפשרויות התאמת צבעים וריפודים. מה דעתכם על אפשרות הבחירה בין 7 צבעים חיצוניים, 8 אפשרויות לבדי פנים, 6 גימורי פנים, 3 צבעים לגג ועוד אפשרויות להתלבטות בין חישוקים וגימורי כרום לפרטים שונים. וזה גם סוד ההצלחה של ה-DS3.
 
סיטרואן DS3 קבריו: מבחן דרכים (השקה)
צילום: יואל שורץ, יצרנית 
 
סיטרואן עשתה בשכל שהמתינה עם הצגת הגרסה הפתוחה עד לביסוס תת-המותג DS. בפחות מ-3 שנים כבש המותג 10% ממכירות סיטרואן בעולם ו-18% ממכירות סיטרואן באירופה. היא גם פעלה נכון בבחירת ה-DS3 הייחודית יותר כבסיס להסרת הגג ולא ב-C3 "ההמונית". בחירה שתמורתה היא יכולה לגבות פרמיה כפולה עבור המותג גם עבור ה"אין גג" שבארץ יתורגם לכ-30,000 שקלים לגרסה. כלומר כ-160,000 שקלים עבור גרסת ה-120 כ"ס האוטומטית וכ-170,000 שקלים לגרסת ה-156 כ"ס הידנית. לא זול, אבל זה פחות או יותר מחירי המתחרות, פיאט 500C ומיני רודסטר.