נתוני המכירות של השנה האחרונה אמנם מצביעים על ירידה, אבל נראה כי שוק הרכב מתאושש. לא התאוששות במכירות כי אם התאוששות מסוג אחר. עד לפני כ-4 שנים (עת הגעתה של סוזוקי אלטו הידנית לארץ) אף אחד לא היה חושב לקנות מכונית קטנה ידנית, למעט מעטים שרכשו פיאט פנדה (בעיקר חברות השכרה). חוץ מזה, נמכרו המון קורולות, אך טויטה Run-X לא כיכבה בנתוני המכירות, ומי שרצה מכונית סטיישן יכל להתלבט בין סקודה אוקטביה יקרה, לבין סובארו אימפרזה קטנה. פתאום, יש מלחמה של ממש בין מכוניות המיני, כמעט לכל יצרנית יש מכונית משפחתית בגרסת סטיישן ואפילו ניתן להתלבט בין מספר מכוניות האצ'בק ספורטיביות במחיר מופקע. אך עדיין, התצורה הכי נמכרת בארץ היא משפחתית עם תחת (סדאן, 4 דלתות).

מהי משפחתית סדאן? בהגדרה (רחבה), משפחתית זה גודל מסויים של שלדה. הנתונים הנפוצים הם מרחק סרנים בין 260 ס"מ ל-270 ס"מ, ורוחב בסביבות ה-180 ס"מ. המחיר מתחיל בכ-120,000 שקלים לגרסאות הבסיס, ומגיע עד למעל 200,000 לגרסאות ספורטיביות. סדאן זו התצורה המוכרת של 4 דלתות, עם 3 "קופסאות" – קופסא קדמית למנוע, אמצעית לנוסעים, ואחורית לתא המטען. עושים אחד ועוד אחד, ומקבלים את הקטגוריה הכי פופולרית בישראל מזה כמה עשורים.

אז למרות ההתעוררות בשאר הקטגוריות, לא נוכל לשכוח את הסגמנט הכי חשוב כאן. ולכן בחרנו לעשות סקירה דווקא של המובן מאליו.

1. אופל אסטרה ברלינה
מחיר: 125,000 שקלים
העולה החדשה ביותר לארץ, זו גרסת הסדאן של אופל אסטרה – שנמכרת אצלנו כבר משנת 2010. בניגוד לאסטרה הרגילה, הברלינה זונחת לגמרי את המנוע ה-1.6 ליטר האיטי והמרעיש, והיא עושה שימוש אך ורק במנוע 1.4 ליטר המוגדש והעדיף. מחירה מתחיל ב-125,000 שקלים, כך שיחד עם שברולט קרוז הן המכוניות החזקות ביותר "על הנייר" מבין המשפחתיות האחרות. אם תרצו לקרוא יותר על הברלינה, אז תוכלו לעיין במבחן הדרכים שערכנו לה לא מזמן.
סקירת קטגוריה: משפחתיות סדאן
צילום: רונן טופלברג, תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות

2. הונדה סיוויק סדאן
מחיר: 138,900-149,900 שקלים
בניגוד לשאר היצרניות, אצל הונדה המצב שונה. אין קשר בין גרסת הסדאן לבין גרסת ההאצ'בק של הסיוויק. שתיהן משתמשות באותו מנוע, 1.8 ליטר עם 142 כ"ס ב-6,500 סל"ד, אך השלדה שונה, תא הנוסעים שונה וקהל היעד שונה. בעוד שגרסת ההאצ'בק מיועדת לשוק האירופאי, גרסת הסדאן נבנתה עבור השוק האמריקני. במילים פשוטות יותר זה אומר שאיכות תא הנוסעים פחות טובה, אך נוחות הנסיעה טובה. כרגיל אצל הונדה, התמחור יקר למדי עם מחיר התחלתי של 138,900 שקלים, ובלי יתרון משמעותי על המתחרות הזולות יותר, כך שגם מבצעי המימון הטובים שהיבואנית מציעה לא ממש עוזרים לשפר את החבילה.
סקירת קטגוריה: משפחתיות סדאן
צילום: רונן טופלברג, תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות

3. טויוטה קורולה
מחיר: 123,000-129,000 שקלים
את הקורולה כמעט ואין צורך להציג. זוהי אחת המשפחתיות הכי מוכרות, בשתי דרכי הניקוד של המילה. בפועל, מדובר במשפחתית בסיסית שעושה את רוב הדברים בסדר ואין הרבה דברים טובים או רעים להגיד עליה. הדבר החשוב הוא שרק בשנת 2012 היא יישרה קו עם המתחרות והציעה את כל אבזור הבטיחות הנדרש (7 כריות אוויר) כבר ברמת הבסיס, כשלפני כן היא נמכרה רק עם 4 כריות אוויר בכל הגרסאות. הקורולה הנוכחית (דור עשירי) הוצגה בשנת 2006, לכן לא נופתע אם טויוטה תציג דגם חדש, כנראה כבר השנה.
סקירת קטגוריה: משפחתיות סדאן
צילום: רונן טופלברג, תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות

4. יונדאי i35
מחיר: 127,000-129,000 שקלים
כמו הונדה, גם אצל יונדאי קיימת הפרדה בין הסדאן (i35) להאצ'בק (i30). גרסת הסדאן, שהיא זו שמעניינת אותנו כרגע, מיועדת באופן עקרוני לשוק האמריקני. היא בעלת בסיס גלגלים ארוך יותר מזה של ה-i30, עם 270 ס"מ לעומת 265 ס"מ. ה-i35 מציעה ביצועים ממוצעים לקטגוריה, אך רמת האבזור די גבוהה והחבילה טובה בסך הכל. גם העיצוב הנאה נרשם לזכותה.
סקירת קטגוריה: משפחתיות סדאן
צילום: רונן טופלברג, תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות

5. מאזדה 3
מחיר: 125,500-128,000 שקלים
מישהו אמר המשפחתית הלאומית? אז זהו, שכבר לא. בשנת 2012 מאזדה 3 כבר לא הייתה המשפחתית הנמכרת ביותר, בעיקר בגלל שהגיעו מתחרות שהן פשוט טובות יותר. לאחרונה היבואנית אף הודיעה על הפסקת הייבוא של חלק מהגרסאות עקב שער הין שמקשה עליה להשיג מחיר טוב מהיצרנית. פרט מעניין הוא שלמרות המראה שלה, ולמרות שהיא יחסית צפופה, מאזדה 3 היא אחת מהמשפחתיות הארוכות בארץ עם אורך של 458 ס"מ.
סקירת קטגוריה: משפחתיות סדאן
צילום: רונן טופלברג, תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות

6. מיצובישי לנסר
מחיר: 125,900-127,900 שקלים
גם מיצובישי לנסר הייתה פעם מלכת מכירות, כשהחליפה את ההגמוניה של סובארו בתחילת שנות ה-90'. כיום הלנסר היא מכונית משפחתית ממוצעת, עם נתונים ממוצעים לכל דבר ועניין. נקודת האור עבור חובבי הנהיגה מגיעה מהשלדה – שהיא אותה אחת שמשמשת את הלנסר אבולושן הנוכחית, כך שההתנהגות דווקא מפתיעה לטובה, אם כי רחוקה מאוד מהטירוף של האיבו.
סקירת קטגוריה: משפחתיות סדאן
צילום: רונן טופלברג, תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות

7. סקודה אוקטביה
מחיר: 126,990-167,990 שקלים
נתחיל בגילוי נאות – האוקטביה היא לא מכונית סדאן. היא נכנסה לרשימה שלנו בגלל שהיא נראית כמו אחת, אך למעשה פתיחה של תא המטען מגלה כי מדובר בדלת חמישית, או בשם הרשמי - נוצ'באק (Notchback – כמו סדאן, אבל לא סדאן). האוקטביה היא אחת המשפחתיות המיושנות שעדיין נמכרות, ושורשיה מגיעים עד לשנת 2003, מה שמשפיע על רמת הבטיחות (רק 4 כוכבים במבחן הישן) ועל מראה תא הנוסעים. למרות גילה, היא עדיין מציעה מרווח טוב ל-4 נוסעים, כשהחמישי יצטרך למצוא מקום לישבנו על הגבעה הקטנה במושב האחורי ולרגליו אל מול פתחי המיזוג האחוריים. אוקטביה חדשה כבר הוצגה, והיא צפויה להגיע אלינו בחצי השני של השנה.
סקירת קטגוריה: משפחתיות סדאן
צילום: רונן טופלברג, תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות

8. פולקסווגן ג'טה
מחיר: 128,900-153,900 שקלים
המשפחתית הסדאנית של היצרנית הגרמנית מגיעה אלינו ממקסיקו. הסיבה לכך טמונה בכך שכמו חלק מגרסאות הסדאן האחרות, גם היא מיועדת לשוק האמריקני. המראה מאוד מזכיר את האחות הגדולה מהבית, פולקסווגן פאסאט, ואם להיות כנים גם המרווח מאוד מזכיר אותה. מדובר באחת המכוניות הכי מרווחות בקטגוריה, כך שגם אנשים מגודלים ביותר ימצאו מקום במושב האחורי, ואפילו בתא המטען (נשבעים שבדקנו).
סקירת קטגוריה: משפחתיות סדאן
צילום: רונן טופלברג, תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות

9. פורד פוקוס
מחיר: 114,000-143,000 שקלים
הפוקוס היא אחת המכוניות האהובות עלינו, ויש לכך סיבה טובה. היא אחת מהנוחות ביותר, היא בעלת מרווח טוב, תא הנוסעים ברמה טובה, ואפילו חובבי הנהיגה ימצאו בה חלק ממבוקשם. החסרונות של גרסת הסדאן נמצאים בתא המטען הקטן-יחסית ובתיבה רובוטית לא-מושלמת. זה אומר שיפעלו בחוכמה אלו שיבחרו דווקא בגרסת הסטיישן, ואם אפשר אז ידנית כי זה גם חסכוני וזול יותר.
סקירת קטגוריה: משפחתיות סדאן
צילום: רונן טופלברג, תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות

10. קיה פורטה
מחיר: 122,500-124,000 שקלים
עוד משפחתית שניתן להגדירה כממוצעת, שהיוותה אלטרנטיבה טובה לטויוטה קורולה כשזו נמכרה עם אבזור בטיחותי חסר. המנועים, כמו גם תיבות ההילוכים והשלדה, נלקחו מהאחות התאומה – יונדאי i35 בדורה הקודם. וכמו אותה אחות, גם הפורטה כבר הוצגה בדור חדש שצפוי להגיע ארצה בחודשים הקרובים. לכן, סביר להניחו שמי ששוקל לרכוש פורטה יעשה נכון אם יחכה קצת.
סקירת קטגוריה: משפחתיות סדאן
צילום: רונן טופלברג, תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות

11. רנו פלואנס
מחיר: 117,100-134,200 שקלים
כבר הדגשנו בכמה הזדמנויות שגרסאות הסדאן מיועדות לשוק האמריקאי, אז מה ליצרנית אירופאית שלא נמכרת בארה"ב בייצור מכונית סדאן? פה באות לעזרתנו המדינות המתפתחות, שגם אצלן הטעם דומה לשלנו, וכך נוצרה מעיין גרסת סדאן לרנו מגאן. הייחוד של הפלואנס בארץ הוא בגרסת דיזל חסכונית ביותר שנמכרת במחיר דומה (בינתיים, עד כניסת תקנות הזיהום החדשות) לגרסאות הבנזין של המתחרות. גם לפלואנס הוצגה כבר מתיחת פנים והיא צפויה להגיע אלינו בקרוב.
סקירת קטגוריה: משפחתיות סדאן
צילום: רונן טופלברג, תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות

12. רנו פלואנס Z.E
מחיר: 121,200-128,100 שקלים
היא עומדת בכל אחת מההגדרות שדיברנו עליהן בהתחלה, אך הפלואנס Z.E שונה מהותית מהן עקב שימוש במנוע חשמלי בלבד. הבעיה העיקרית שלה כרגע היא התמחור, שמציב אותה באותו מחיר של מתחרותיה בעלות הניצוץ במנוע, ולעתים היא אפילו יקרה יותר. על מעללי בטר פלייס, המשווקת, בארץ הקודש אין טעם עוד להרחיב, וכולנו תקווה שהתמחור ישתפר משמעותית, כך שנוכל באמת להיות הראשונים בעולם שיכולים לקנות מכונית חשמלית בעל טווח נסיעה ארוך, אך כרגע זה רק בגדר תקווה.
סקירת קטגוריה: משפחתיות סדאן
צילום: רונן טופלברג, תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות

13. שברולט קרוז
מחיר: 122,000-149,900 שקלים
תגללו את העמוד למכונית הראשונה שהוצגה, אופל אסטרה ברלינה, ותגלו שמדובר באופן כללי באותה המכונית. הסיבה לכך היא שג'נרל מוטורס היא בעלת הבית באופל וכמובן גם בשברולט, ולכן המשפחתיות שלהן חולקות מכלולים רבים. את הקרוז ניתן לקנות גם עם מנוע 1.6 ליטר לא מוגדש, אך מחיר הגרסה בעלת המנוע העדיף, 1.4 ליטר טורבו (130,000 שקלים במבצע מתמשך), כמעט והופך את הגרסה החלשה יותר ללא כדאית.
סקירת קטגוריה: משפחתיות סדאן
צילום: רונן טופלברג, תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות