מהי מכונית פאר? אין לזה תשובה ברורה, זה שילוב של מספר תכונות שרק קהל הקונים, ואנשי השיווק, מחליטים בסופו של דבר אם מכונית היא מכונית פאר או לא. זה חייב להתחיל עם בסיס גלגלים ארוך, שיאפשר לרוכשי המכונית לשבת במקום שלהם מאחור בנוחות, מדובר על כ-3 מטר ומעלה, וזה עוד בגרסאות הקצרות. מכונית פאר צריכה להכיל את כל הטכנולוגיות שקיימות כרגע בשוק, ורשימת האבזור שלה עמוסת כל טוב. דבר לא פחות חשוב הוא עניין המותג – במכונית פאר, הסמל חשוב כמעט כמו המכונית עצמה.
לכבוד הגעתה של לקסוס LS המחודשת, החלטנו לחזור ולסקור את קטגוריית מכוניות הפאר בארץ הקודש. אנחנו אוהבים להתלונן, אבל אין ספק שההיצע פה מכובד, במיוחד בהתחשב בכך שלכל דגם יש מספר מכובד של גרסאות ואינספור אבזורים ותוספות. ה-LS היא סנונית ראשונה לקראת השנה החדשה, לאחר שמזראטי כבר הציגה דור חדש לקוואטרופורטה ומרצדס כבר מחככת ידיים לקראת ה-S קלאס החדשה.

1. לקסוס LS
כפי שכבר אמרנו, המותג הוא נושא חשוב מאוד במכוניות פאר. היפנים השכילו להפריד בין המותגים המוכרים שלהם המזוהים עם עממיות, לבין מותגים חדשים שיזוהו עם יוקרה ועם איכות. וכך נולדו להן לקסוס, אינפינטי (ניסאן) ואקורה (הונדה). ה-LS הראשונה הושקה בשנת 1989, והדור שלשמו נתכנסנו הוצג כבר בשנת 2006. כדי להבדיל את עצמה מהמתחרות הגרמניות לקסוס הייתה הראשונה להציע הנעה היברידית בדגם הפאר שלה, כאשר לא הרבה זמן אחריה גם חלק מהגרמניות הציעו גרסאות היברידיות משלהן. לאחרונה הוצגה מתיחת פנים מקיפה לדור הנוכחי, שכוללת גם שדרוג טכנולוגי משמעותי. אנחנו פגשנו אותה בהשקה, והייבוא לארץ כבר החל עם מחיר התחלתי של 695,000 שקלים, ועם גרסת-על ב-1,125,000 שקלים. וגם שם יש רשימה ענפה של תוספות.
סקירת קטגוריה: מכוניות פאר
צילום: מנהל

2. אודי A8
אודי נכנסה מעט מאוחר יותר לתחום מכוניות היוקרה עם ה-A8, שהוצגה בשנת 1994. בהתחלה היה לה קשה להתמודד מול המתחרות הוותיקות בקטגוריה, אך הדור השני שהוצג בשנת 2002 כבר היה ברמה של שלהן. אחד המאפיינים הייחודיים של ה-A8 היא שלדת אלומיניום הקלה בכ-40% משלדת פלדה רגילה. חוץ מזה, יש לה גם את הנעת הקוואטרו המפורסמת. אבל מה שבאמת מבדיל אותה זה המראה הבוגר, ויש שיאמרו סולידי, שבקלות יכול לקלוע לטעמם של רבים. בנוסף, המטריה הרחבה של בעלת הבית, פולקסווגן, מאפשרת לאודי להשתמש בפריטים אקזוטיים מאחיותיה לקונצרן, כמו מנוע שנלקח מלמבורגיני עבור ה-S8 הספורטיבית של הדור הקודם. על ה-S8 החדשה, אגב, תוכלו לקרוא בגיליון הבא של המגזין.
סקירת קטגוריה: מכוניות פאר
צילום: מנהל

3. ב.מ.וו סדרה 7
באופן כללי, כל חברה מנסה למצוא את הייחוד שלה במלחמה על שוק מכוניות הפאר. אחד הדברים שב.מ.וו מנסה לעשות, זה לפנות לנהג. לכן הסדרה 7 לא שונה משאר הסדרות של ב.מ.וו וגם היא מנסה לגרום לרוכשיה ליהנות מהנהיגה בה. כצפוי ממכונית ששוקלת כמעט 2 טון ועם אורך של יותר מ-5 מטר, היא לא מכונית ספורטיבית במיוחד, אך עדיין בהשוואה למתחרותיה היא מציעה קצת יותר. ייחוד נוסף הוא בעיצוב שהפך לאקצנטרי ומעט וולגרי בדור הקודם וכעת הולך ומתעדן. גם ב.מ.וו הלכה בדרך הירוקה-יחסית, והציגה ב-2009 גרסת כלאיים לסדרה 7 וגם יש גרסת מימן ניסיונית.
סקירת קטגוריה: מכוניות פאר
צילום: מנהל

4. יגואר XJ
ה-XJ היא מכונית הפאר של יגואר, והיא גם אחת ממכוניות הפאר הוותיקות ביותר (ייצור הדגם החל בשנת 1968). הדור הנוכחי הציג בשנת 2009 עיצוב שונה מאוד מהעיצוב המסורתי של החברה, ויש הטוענים שהיא היפה ביותר – אבל זה כבר נתון לוויכוח, בייחוד כשרואים את המכונית הבאה ברשימה. מה שבטוח, זה שהיא ללא ספק אחת מבעלות האופי החזק ביותר בקטגוריה.
סקירת קטגוריה: מכוניות פאר
צילום: מנהל

5. מזראטי קוואטרופורטה
הקוואטרופורטה קצת שונה משאר מכוניות הפאר. לפי מזראטי, היא קודם כל מכונית ספורט, ורק אז מכונית פאר. וזה מורגש – היא אולי לא נוחה כמו המתחרות (למרות שלא רחוקה), והיא גם קצת פחות טכנולוגית, אבל הקוואטרופורטה היא מכונית שתענוג לנהוג בה. חוץ מזה, היא נוחה מאוד ביחס למכונית ספורט. האמור מתייחס כמובן לדור הנוכחי של מכונית הפאר של מזראטי, שמוחלף בימים אלו בדור חדש עם עיצוב עדכני ותפישה קצת שונה – כאן יש קודם כל מכונית פאר, ורק אחר כך מכונית ספורט. אבל לא באמת נדע עד שננהג, ואם תרצו גם – היא צפויה להגיע אלינו במהלך הקיץ של השנה הבאה.
סקירת קטגוריה: מכוניות פאר
צילום: מנהל

6. מרצדס S קלאס
זוהי אחת ממכוניות הפאר הוותיקות שמיוצרות כיום, למרות שהיא לא באמת חולקת גנטיקה עם הדורות הקודמים. לאורך השנים הייתה ה-S קלאס מכונית הפאר המתקדמת והיוקרתית ביותר (זה לא מדע מדוייק, אבל זה גם לא רחוק מהמציאות). הדור הנוכחי הוצג בשנת 2005 והוא כולל מגוון רחב של מנועים, ממנועי דיזל ובנזין חלשים יחסית, דרך גרסה היברידית (שנועדה כדי שללקסוס לא יהיה יתרון) ועד לגרסאות AMG עם 620 כ"ס וביצועים של מכונית ספורט. הדור החדש כבר בדרך, וניתן להניח שכמו תמיד, ה-S קלאס תספק לנו חלון לעתיד בכל הנוגע לטכנולוגיה בכלי רכב.
סקירת קטגוריה: מכוניות פאר
צילום: מנהל

7. פורשה פאנאמרה
כמו הקוואטרופורטה, גם פורשה פאנאמרה לא מתחרה ישירות במכוניות הפאר האחרות, אלא מציעה מכונית גדולה ומרווחת שעיקרה הוא הנאה מנהיגה. אנחנו יכולים לספר לכם, כאוהבי נהיגה, שזו מכונית שמשלבת טוב מאוד תכונות של מכונית פאר עם מכונית ספורטיבית ודינאמית. העיצוב שלה שנוי במחלוקת, אבל ללא ספק מרשים ובעל נוכחות. בקרוב היא תוצע גם בגרסת 'שוטינג ברייק' ותהיה היחידה בקטגוריה עם מבנה ייחודי שכזה. גרסאות-העל שלה (טורבו ושות') חזקות ומהירות במיוחד, והיא גם מכונית הפאר היחידה שמוצעת עם תיבת הילוכים ידנית, שלא משווקת פה באופן רשמי – אבל אין דבר העומד בפני הממון.
סקירת קטגוריה: מכוניות פאר
צילום: מנהל