אודי A5 קבריולה
אפשר להתווכח אם אירופה היא שכנה שלנו או לא, אבל אין ספק שהדשא שם ירוק יותר. גם ההרים גדולים יותר, האגמים מרובים יותר והכבישים מפותלים יותר (בחלק מהמקרים). אז כאשר הזדמן לנו לבחון אודי A5 קבריולה, לאחר מתיחת הפנים, בכבישי אוסטריה וגרמניה, לא היססנו הרבה. אפילו שתחזית מזג האוויר כללה בעיקר מגוון רחב של תנאי גשם.

ה-A5 קופה היא לדעתי, ואני לא לבד בעניין, המכונית היפה ביותר של אודי בהיצע הנוכחי ואחת היפות בהיסטוריה של היצרנית. כך שגם חובב פתוחות כמוני חשש מפגיעה בעיצוב עם קיפוד הגג. אבל המכונית שחיכתה לי במרכז של אודי – בצבע אדום-מטורף, עם גג שחור וחישוקי 19 אינץ' אופציונאליים אה-לה RS5 (תוספת של יותר מ-2,000 יורו) – הסירה את החשש מיד.
אודי A5 קבריולה: מבחן דרכים
צילום: נשבעים שגיא רוטקופ

ה-A5 קבריולה הזו, במיוחד לאחר מתיחת הפנים, היא מכונית יפה, ששומרת על הקווים המרשימים של הקופה. הבחירה בגג רך קלאסי, אבל מעט פחות פרקטי, גורמת לה להיראות מצוין עם גג סגור – ובקבריולה מראה זה הרבה. מתיחת הפנים העדינה טיפלה בעיקר בחלק הקדמי, וקל לזהות את השינויים – עכשיו פס הלדים הוא בצורת מלבן דק. גם מאחור יש פנסים חדשים ועוד כמה שינויים קלילים בתא הנוסעים.
מכונית פתוחה קונים מאהבה – למכוניות פתוחות, לתשומת הלב שהיא מושכת או לתחושת האוויר הפתוח בנהיגה. ואגב נהיגה, היכולת הדינאמית כמעט תמיד תיפגע מהסרת הגג, אבל זה שהאחד פחות טוב מהשני לא אומר שהוא גרוע. וכנראה שה-A5 פוגעת במטרות, כי באירופה פגשתי בה בכל פינה, כאילו מדובר בוולוסטר ברחובות תל אביב.

תא המטען, כמו הדלתות, נפתח ללא מפתח, והמזוודה שלי נבלעת בו בקלות. הוא אולי מעט נמוך אבל בהחלט מספק עם לא פחות מ-380 ליטר – לפני קיפול המושבים (במשיכת ידית). כמקובל ברכבי הדגמה, נראה שסימנו כאן כל דבר ברשימת התוספות – למעט מושבים חשמליים (מוזר). המרווח מלפנים טוב גם כאשר הגג סגור.

אבל אני כאן בשביל הפתוח, ולכן מיד בדקתי כי אכן אפשר לפתוח אותו תוך כדי נסיעה (במהירות של עד 50 קמ"ש). זה אולי נשמע זניח, אבל נוח מאוד לפתוח (או לסגור) את הגג מבלי להיאלץ למצוא מקום לעצור בצד, במיוחד במזג האוויר ההפכפך של אירופה. הגג נפתח במופע מרהיב שאורך 15 שניות, ותורם גם הוא לאפקט תשומת הלב – הרי לא קנית קבריולה משום שאתה מופנם... קר בחוץ, ואני מפעיל את צעיף-האוויר – אוויר חם שמוזרם מאחורי העורף של הנהג והנוסע. התפעול, מכפתור בפינת המושב, לא נוח במיוחד אבל זה עובד פשוט נפלא, אפילו אם הרעיון מועתק ממרצדס.
אודי A5 קבריולה: מבחן דרכים
צילום: נשבעים שגיא רוטקופ

תא הנוסעים נעים מאוד והיי-טקי כמצופה. מערכת הניווט המקורית עובדת נפלא, כמעט טוב כמו מערכת הקול המשודרגת של Bang and Olufsen. יש גם חימום למושבים, בקרת שיוט אקטיבית שעובדת לא רע, חיישנים לרכב בנקודה המתה במראות ומערכת לשמירת נתיב. עם גג פתוח הכל בסדר עד 100 קמ"ש, מעל לזה תעדיפו לקחת גם את מסיט הרוח האופציונאלי שסוגר את המושבים האחוריים, שלא היה ברכב המבחן.

עם גג סגור, קל לשכוח שמדובר בגג רך – האטימה מעולה, וגם בגשם שוטף התא נשאר שקט, ללא זכר לקולות התיפוף האופייניים. המרווח במושבים מאחור בסדר ויספיק למבוגר בגודל ממוצע ומטה, אבל הכניסה אליהם עם גג סגור לא מבריקה וגם הראות החוצה (עם גג סגור כמובן) לא משהו.

הנסיעה ב-A5 קבריולה נעימה מאוד, בטח אם זוכרים את הצמיגים המגודלים – 255/35-19. כיול המתלים הוא על הצד הנוקשה, אבל התוצאה סבירה, אם כי שילוב של כביש מהיר ושיבושים חדים (כן, מצאנו אחד כזה. בגרמניה!) לא מתקבל בשמחה.
אודי A5 קבריולה: מבחן דרכים
צילום: נשבעים שגיא רוטקופ

ה-A5 שלנו הייתה הבכירה בהיצע, שנייה רק לגרסת ה-S הפתוחה. זה אומר מנוע 3.0 ליטר עם מגדש-על – 272 כ"ס ב-4,750-6,500 סל"ד ו-40.8 קג"מ ב-2,150-4,780 סל"ד – ותיבת ה-S-טרוניק הדו-מצמדית ובעלת 7 ההילוכים. ההספק הנאה ושפע המומנט מזיזים את המכונית בקצב יפה, אבל התרשמנו מהמנוע הזה יותר ב-A6 בזמנו. הדחף שם, אבל עם פחות "פאנץ'". הסיבה היא כנראה הפרש הסוסים (ב-A6 המנוע מפיק 300 כ"ס) בשילוב עם תוספת המשקל – ה-A5 הפתוחה שוקלת לא פחות מ-1,850 ק"ג, 110 ק"ג יותר מאותה A6. ועדיין, התוצאה זריזה בהחלט, והמכונית תאיץ בשמחה בכל מהירות. המספרים הרשמיים, אגב, מדברים על 250 קמ"ש מירביים ו-6.3 שניות ל-100 קמ"ש ושניהם מרגישים אמיתיים.

התיבה הדו-מצמדית עובדת יפה מאוד ורק מדי פעם, בעיר, היא תתבלבל מעט. מערכת העצור וסע עובדת יפה, אבל מנתקת את המזגן – לא קריטי באירופה, אבל יכול להציק בארץ. הקבריולה הזו יודעת להיות חסכונית יחסית בשיוט רגוע עם כ-13 ק"מ לליטר, שיתדרדרו לכ-6 ק"מ לליטר תחת לחץ. הממוצע בימי המבחן, הרגוע יחסית, עמד על 9 ק"מ מכובדים לכל ליטר.
אודי A5 קבריולה: מבחן דרכים
צילום: נשבעים שגיא רוטקופ

בכל הקשור להנאה מנהיגה, תקבלו כאן את המצופה מאודי כפולת הנעה עם מנוע גדול – שפע אחיזה ויכולת גבוהה. אבל מצד שני היא פחות טובה מגרסת הקופה באופן מורגש. זה המשקל, הגג שחסר ומוריד מקשיחות השלדה (מה שאגב גם מורגש מעט בשיבושים) והופך את המכונית הזו לפחות דינאמית. אבל הפער לא גדול מאוד, ובפני עצמה היא בהחלט טובה. יש אפשרות לבחור בפרופילים שונים להגה, למנוע ולתיבה – אישית העדפתי לנהוג עם ההגה במצב רגיל והתיבה והמנוע במצב ספורט. מצב ספורט בהגה הופך אותו לכבד מדי ואת התחושה למוזרה. במצב ספורט התיבה עובדת כל כך טוב שהתפעול הידני (מאחורי ההגה או מהבורר) הופך למיותר, ואני לא צריך להסביר לגבי מצב ספורט במנוע, נכון? גם הבלמים עומדים במשימה, אם כי בירידה ארוכה ותחת עומס הם התחילו לשדר אותות מצוקה. בשורה התחתונה היא מהנה לנהיגה, אך התשלום על הגג הפתוח מורגש.

קלאסית
אודי A5 קבריולה היא בדיוק מה שמכונית פתוחה עם ארבעה מושבים צריכה להיות. היא יפהפייה – פתוחה או סגורה, היא שימושית, מפוארת, מאובזרת (לפחות אם יש לכם 20,000 יורו לזרוק על תוספות כמו במכונית המבחן) וגם מהנה לנהיגה. למעשה אין לה כמעט מגרעות בולטות – למעט נושא המחיר, שעומד בארץ על קצת יותר מ-600,000 שקלים לגרסת ה-S עם 333 כ"ס (רק ה-S מיובאת לארץ בשל פער המחיר הקטן). זה המון כסף, אבל זה גם מה שדורשות המתחרות הישירות, כמו ה-E קבריולה (שאפילו מעט יקרה יותר). כך שאם אתם רוצים קבריולה עם 4 מושבים, ותקציב הוא לא הבעיה שלכם, זו באמת אופציה טובה.