תחרות אוטו השנה יצאה לדרך בפעם ה-18. בשנה שעברה זכתה יונדאי ולוסטר, שהציגה מראה חדשני ולא שגרתי לצד מחיר וביצועים סבירים. הבחירה השנה קשה במיוחד, עם 31 מועמדות מכל הסוגים והקטגוריות – קטנות, ספורטיביות, מפוארות, רכבי שטח ואפילו מסחרי קטן אחד.


כדי לעזור לכם לעשות בחירה קצת יותר מושכלת, אנחנו מציגים לכם את חלק ג' מתוך סדרה של 3 כתבות, שתציג לכם את המועמדות לשנת 2013 (לפי סדר ה-א'-ב'). הזוכה תוכרז במסגרת ועידת פסגת הרכב 2012 שיחול ב-17 בדצמבר בכפר המכבייה.

1. סובארו XV
ה-XV, שהגיע אלינו באמצע השנה, הוא הרכב בעל ההנעה הכפולה הזול בישראל. מחירו מתחיל ב-162,000 שקלים שממקמים אותו בלב הקטגוריה. בנוסף למערכת ההנעה הכפולה הוא מציע גם מרווח גחון של 23 ס"מ – הגבוה בקטגוריה, והשילוב של שניהם מקנה ל-XV יכולת שטח טובה ביחס לקרוסאובר. כשרוב המתחרות המובילות מוכרות בעיקר גרסאות הנעה קדמית ובעלות מראה גדול ועם יותר "פוזה", ה-XV מתקשה לבלוט, וגם רמת האבזור הנמוכה בגרסת הבסיס לא עוזרת לו. מצד שני, גם אנחנו מוכרחים להודות שהוא דווקא נראה טוב להפליא במציאות.
אוטו השנה 2013: המועמדות (חלק ג')
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות

2. סיטרואן DS4
הגרסה המעוצבת על בסיס ה-C4, המשפחתית הקומפקטית של סיטרואן. קשה להגדיר את ה-DS4 – היא משפחתית אבל גבוהה כמו קרוסאובר, והחלונות מאחור כלל לא נפתחים – א-לה קופה 4 דלתות. במחיר של 158,000 שקלים היא מתחרה במכוניות כמו אודי A3, ב.מ.וו סדרה 1 ואלפא רומיאו ג'ולייטה, שכולן יהיו פרקטיות יותר. עיקר יתרונה טמון בעיצוב המיוחד בעיקר מבחוץ (בפנים היא דומה מידי ל-C4 הזולה משמעותית).
אוטו השנה 2013: המועמדות (חלק ג')
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות

3. סיטרואן DS5
מכונית נישה נוספת של סיטרואן שהגיעה במקביל ל-DS4 לארץ. עיצובה שובה עין הן חיצונית והן פנימית, כשהאחרון נותן תחושה של תא טייס. היא לא זולה – 220,000 שקלים הופכים אותה ליקרה בקו הדגמים הנוכחי של סיטרואן. היא סובלת מצפיפות יחסית בתא הנוסעים (בדומה לאחותה הקטנה – ה-DS4) ונוחות הנסיעה נוקשה מאוד. אין לה מתחרות ישירות שרק מדגיש את הנישה בה היא נמצאת, אבל אין ספק שהיא מושכת מבטים.
אוטו השנה 2013: המועמדות (חלק ג')
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות

4. פיאט פנדה החדשה
מאז ומתמיד התמחתה פיאט במכוניות קטנות והפנדה החדשה לא שונה. ניכר דמיון לפנדה הקודמת אך העיצוב שודרג ובכל מקום שמסתכלים, גם בחוץ וגם בפנים. ריבועים מעוגלים – זה סגנון העיצוב בפנדה והתוצאה נאה למדי. היא אחת הטובות בקטגוריית המיני עד שמסתכלים על המחיר – 68,000 שקלים לגרסת הבסיס עם מפרט בטיחותי חסר. עבור הגרסה המומלצת יותר צריך להוסיף 6,000 שקלים מה שמציב אותה בתחרות מול מכוניות סופרמיני. מאז שהגיעה היא משווקת במקביל לפנדה הקודמת, שהייתה הצלחה גדולה.
אוטו השנה 2013: המועמדות (חלק ג')
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות

5. פיג'ו 208
סדרת ה-200 היא החשובה והנמכרת ביותר אצל פיג'ו. בניגוד לדור הקודם, ה-207, לה הייתה תחושה בוגרת וכבדה, ל-208 יש אופי של פעם עם התנהגות שובבה והנאה מנהיגה. תא הנוסעים נראה טוב ובנוי היטב וכמוהם גם המרווח לנוסעים. היא גם מספקת נוחות נסיעה טובה ברוב הזמן. קחו בחשבון שמנוע ה-1.6 ליטר כופה צריכת דלק גבוהה מהממוצע והביצועים לא כמצופה ממנוע שכזה. מחיר של 110,000 שקלים ל-1.6 ליטר אוטומטית הופך אותה לאחת היקרות בקטגוריה.
אוטו השנה 2013: המועמדות (חלק ג')
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות

6. קיה אופטימה
חולקת מכלולים עם אחותה לבית יונדאי, ה-i40 שנחתה בישראל קצת לפניה. בדומה לאחותה, האופטימה נהנית מתא נוסעים מרווח (למעט מרווח ראש לגבוהים) ורמת אבזור טובה. המנוע מציע 165 כ"ס מנפח של 2.0 ליטר ועובר לגלגלים דרך תיבת 6 הילוכים אוטומטית, אך מרגיש מעט עצל. צריכת הדלק מעל הממוצע לקטגוריה. לטעמנו היא היפה מבין שתי הקוריאניות גם בחוץ וגם בפנים. האופטימה מיישרת קו עם מובילות הקבוצה (גם במחיר, 164,000 שקלים) ולא עוד מכונית סוג ב' כמו קודמתה. בינתיים, היא בולטת במיוחד בשטח בתחום המוניות.
אוטו השנה 2013: המועמדות (חלק ג')
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות

7. קיה ריו
בהשוואה לדור הקודם של הריו, החדשה מבצעת קפיצת מדרגה ענקית. מפרט הבטיחות מלא בכל הדגמים (בקודם רק 2 כריות אוויר ברוב השנים) והעיצוב הרבה יותר "אירופאי" ונאה. תא הנוסעים מרגיש איכותי יותר ומאובזר טוב, המרווח מצוין ותא המטען גדול. הריו יכולה להוות אופציה טובה למשפחה צעירה שמחפשת לחסוך עם כמה שפחות פשרות. זוהי לא עוד מכונית לציי רכב.
אוטו השנה 2013: המועמדות (חלק ג')
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות

מכוניות אמריקניות תמיד ידעו לתת הרבה ביחס למחיר – 310,000 שקלים במקרה של ה-300. היא מחליפה את ה-300C ומשמרת את קווי העיצוב הכלליים. בניגוד לזמנים עברו, ה-300 לא רק מציעה הרבה אבזור ופח לשקל. לשם שינוי תא הנוסעים איכותי ויוקרתי, נוחות הנסיעה טובה מבלי ללכת לאיבוד בכביש המפותל. ה-300 מצמצת מאוד את הפער הטכנולוגי בין האמריקניות לבין הגרמניות.
אוטו השנה 2013: המועמדות (חלק ג')
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות

9. רנו פלואנס Z.E
הבשורה החשמלית של בטר פלייס. היא מבוססת על רנו פלואנס, כאשר חלקה האחורי תוכנן מחדש לאכלס את המצבר הגדול. כתוצאה מכך המרווח נותר כשהיה (טוב מאוד) אבל תא המטען הצטמק לכדי 317 ליטר. המצבר תוכנן בצורה שניתן להחליפו בתחנות ייעודיות בכמה דקות ובכך מאשר נסיעה רצופה מעבר לטווח שהוא מספק. בנוסף ניתן להטעין את ה-Z.E משקע חשמלי ייעודי שמתקינים ליד הבית. זאת סנונית ראשונה לדור חדש של מכוניות שיגיע בשנים הבאות. רק זמנים יגידו מה צופן העתיד לבטר פלייס.
אוטו השנה 2013: המועמדות (חלק ג')
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות

10. שברולט אורלנדו
אומנם באיחור, אבל גם שברולט התחילה לשווק השנה את המיניוואן הקומפקטי שלה. בניגוד לשאר המתחרים, לאורלנדו מנוע דיזל בלבד בנפח 2.0 ליטר שמספק עם 163 כ"ס ומשודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית. עוד נקודה בה האורלנדו הולך מחוץ לתלם היא העיצוב החיצוני, שמזכיר קצת רכב פנאי קטן (רק בלי הגובה). מחירו הרשמי הוא 170,000 שקלים שגבוהים מרוב הקבוצה, אבל הוא נמכר במבצעי הנחות לעתים.
אוטו השנה 2013: המועמדות (חלק ג')
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות