יונדאי ix35 ומאזדה CX-5
יונדאי ix35, רכב הפנאי החם של השנה שעברה, עומד מול הטוען לכתר – מאזדה CX-5 – שניצח לא מזמן את ניסאן קשקאי במבחן השוואתי. בעבר, כשהעמדנו את ה-ix35 מול הקשקאי, הוא הפסיד לו, ובכל זאת לא יכולנו להתעלם ממלך הקטגוריה, גם אם לשעבר. על אף המראה המוגבה, הגרסאות הנמכרות ביותר הן אלה בעלות הנעה קדמית, על כן אלה נבחרו לעימות הפעם.

חזות
למבחן קיבלנו את רמת האבזור האמצעית של ה-ix35, שמוסיפה למחיר בסיס של 160,500 עוד 15,600 שקלים. בתמורה לתוספת השקלים תקבלו ב-ix35 בקרת שיוט, בקרת אקלים מפוצלת, קיפול חשמלי למראות, כוונון חשמלי למושב הנהג, גג שמש כפול וריפודים משולבי עור. בסעיף העיצוב ה-ix35 מרגיש מעט עמוס ומתאמץ מדי, אבל אי אפשר לקחת ממנו את תשומת הלב. גרסת ה-CX-5 שהתייצבה למבחן היא ברמת הגימור האמצעית גם כן ומחירה דומה מאוד – 176,500 שקלים. העיצוב של ה-CX-5 זורם ונאה יותר, ועושה עבודה טובה במבחן ה"פוזה". בהשוואה לגרסת הבסיס, שעולה 2,000 שקלים יותר מהמקבילה לה ב-ix35 (סך הכל 162,500), תקבלו כאן חישוקי 19 אינץ', מצלמת רוורס וגג שמש.
מאזדה CX-5 מול יונדאי ix35: מבחן דרכים השוואתי
צילום: תומר פדר, יצרניות
בפנים התמונה שונה – תא הנוסעים של היונדאי מעוצב בצורה נאה יותר ובחירת הצבעים רעננה יותר, אם כי לא כולם אהבו את גווני החום שבגרסת המבחן. אבל התחושה החיובית נפגמת בגלל החומרים הפשוטים והחלולים למגע מהם מורכב התא כולו.
כחבילה, תא הנוסעים של ה-CX-5 הוא הנבחר, למרות שהוא קצת יותר פשוט. יש כאן את פקדי מיזוג האוויר העגולים המזוהים עם מאזדה. כבר ברמת הגימור הבסיסית תקבלו כאן אבזור עשיר למדי עם מסך מגע השולט על מערכת הקול, בלוטות', בקרת אקלים מפוצלת ובקרת שיוט. איכות החומרים נעה בין טובה לבסדר.

המרווח מלפנים ב-ix35 טוב למרות גג השמש, אבל המושב עצמו לא נוח ומרגיש יותר כמו ספסל. מעבר למושב האחורי חושף מרווח טוב ודומה לזה שב-CX-5, עם יתרון קל למרווח לרגליים, אבל חלק מהבוחנים התלוננו על המשענת הנטויה מדי לאחור. ה-CX-5 מתאפיין במושב נהג גבוה מדי באופן שעשוי להיות בעייתי לגבוהים, אבל בשאר הקריטריונים לא נרשמו תלונות מיוחדות. תא המטען ב-CX-5 נוח וגדול למדי, אם כי כאן ישנו יתרון ל-ix35.
מאזדה CX-5 מול יונדאי ix35: מבחן דרכים השוואתי
צילום: תומר פדר, יצרניות

התנהגות
מנוע ה-2.0 ליטר של מאזדה, על טכנולוגיית הסקיי-אקטיב (SkyActiv), מספק 155 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-20.2 קג"מ ב-4,000 סל"ד, והוא משודך לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת 6 יחסי העברה. מנוע ה-2.0 ליטר של יונדאי הוא בעל נתון הספק מעט יותר גבוה – 163 כ"ס ב-6,200 סל"ד ו-20.1 קג"מ ב-4,600 סל"ד – והוא משודך לתיבת הילוכים אוטומטית 6 הילוכים גם כן.

ה-CX-5 נעים לנהיגה והמנוע שקט גם בשיוט במהירות גבוהה. הכוח מגיע במעלה הסל"ד, אם כי התיבה לא ממהרת לספק את הקיק-דאון הנכסף בשביל לחסוך בצריכת הדלק. יחידת ההנעה של ה-ix35 טובה בסך הכל והרכב זריז, אבל קצת פחות מה-CX-5. תיבת ההילוכים ב-ix35 מתפקדת מצוין, והתלונה העיקרית על יחידת הכוח היא לגבי צליל המנוע במאמץ. צריכת הדלק בימי המבחן המאומצים עמדה על 7.7 ק"מ לליטר ב-ix35 מול 8.6 ב-CX-5 ובשיוט רגוע היא עמדה על 12.1 מול 14 ק"מ לליטר בהתאמה.

רכב הפנאי של מאזדה רושם יתרון משמעותי נוסף בתחום המתלים – פער הנוחות בין שני כלי הרכב גדול במיוחד בעיר, שם ה-ix35 לא פעם פשוט מתרסק על שיבושים גדולים, ומתקשה גם על הקטנים. מחוץ לעיר המצב משתפר, אבל הוא עדיין מתמודד פחות טוב עם שיבושים קטנים בהשוואה ל-CX-5. הצמיגים הגדולים של ה-CX-5 הם לא נקודת פתיחה אידיאלית בכל הנוגע להתמודדות עם שיבושים קטנים ורצופים אבל כיול מוצלח של המתלים עוזר להתמודד עם שיבושים גדולים יותר.
מאזדה CX-5 מול יונדאי ix35: מבחן דרכים השוואתי
צילום: תומר פדר, יצרניות

בכל הקשור להנאה מנהיגה, מרגיש ה-CX-5 דינאמי יותר. ה-ix35 נותן תחושה שהכביש המפותל הוא לא הטריטוריה החביבה עליו. הוא בסדר בסך הכל, עם זוויות גלגול שטוחות וביצועים נאים, אבל לא מצליח להעלות חיוך על פני הנהג כמו ה-CX-5. בנהיגה בשטח היונדאי מעביר יותר מהמתרחש לתוך תא הנוסעים, אבל איכות הנסיעה משתפרת עם העלייה במהירות. ב-CX-5 המצב אחיד, וטוב יותר, ברוב הזמן.
סיכום
יונדאי ix35 רושם יתרונות בתחום העיצוב והאבזור (בגרסת הביניים, בגרסת הבסיס דווקא ה-CX-5 מאובזר טוב יותר), אבל מפסיד בסעיפי נוחות הנסיעה וצריכת הדלק. הוא לא מפסיד בנוק-אאוט, אבל מפסיד. כמו במבחן מול הקשקאי, מציע ה-CX-5 חבילה טובה יותר ולמרות שהוא לא מושלם, הוא מנצח את שני מתחריו העיקריים בנקודות.