השבוע פורסם הדו"ח השנתי של מבקר המדינה, בו הוא מקדיש פרק שלם עבור החברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר). הדו"ח מתייחס בעיקר לצורה בה ניהלה החברה מכרזים ומבקר המדינה מוצא שברבים מהם לא התנהלה החברה כראוי. בין הכשלים שנמצאו מציין הדו"ח כי החברה לא מנהלת תיקי מכרזים המרכזים את כל המסמכים במקום אחד, מאפשרת לחברות להגיש שתי הצעות שונות לאותו מכרז, לא בודקת את הסיבות לפערים בין אומדני העלות שלה להצעות במכרזים ועוד. בנוסף מגלה הדו"ח שבמספר מקרים העסיקה החברה עובדים שפרשו ממנה בתור יועצים תוך אי-שוויון ביחס למועמדים אחרים (או ללא מאמץ למצוא כאלו). לבסוף מציין משרד מבקר המדינה שהחברה הציבה שלטי חוצות שלא כדין.

בין המקרים המצוינים בדו"ח, בולטים מקרים כמו המכרז להסדרת מחלף עד הלום שבאשדוד. האומדן של מע"צ לעלות ביצוע העבודות עמד על סכום הגבוה בכ-2 מיליון שקלים מזה של ההצעה הזוכה במכרז. בבדיקה התברר שהמכרז פורסם לפני השלמת התכנון המפורט. לאחר שהתברר כי נדרשים שינויים בעבודות, הגיש המבצע הצעת מחיר בעלות גבוהה פי 3 מתכניות דומות באותו מכרז, ללא בדיקה נוספת של מע"צ. בכך גדלה עלות הפרויקט ב-7.8 מיליון שקלים נוספים. כמו כן העלתה הביקורת כי החברה לא ראתה לנכון לחקור את הנסיבות לחריגות ולהפיק לקחים. הפרויקט הסתיים בעיכוב של כשבעה חודשים.
בפרויקט אחר אפשרה החברה למבצע להשתמש בשיטת בנייה שנפסלה בתחילה על-מנת לקצץ בעלויות, דבר שהיווה אי-שוויון בקרב חברות אחרות שניגשו למכרז מתוך ידיעה שאין ביכולתן להשתמש בשיטת הבנייה. במקרים נוספים מוזכרים עיכובים בסיום פרויקטים, פיקוח לקוי וניהול לא תקין של מסמכי המכרזים.
מבקר המדינה על מע
צילום: מנהל
יגואר XK (צלם: תומר פדר)
בחלק נוסף של הדו"ח מתייחסת הביקורת למספר מקרים בהם הועסקו עובדים לשעבר של החברה כיועצים בה. כמו כן, נמצאו חמישה מקרים בהם הועסקו יועצים ללא אישור ועדת המכרזים, ללא חוזה חתום וללא הליך תחרותי בין המועמדים. חברת מכרזים מיוחדת של החברה אישרה את הנ"ל בדיעבד, מה שמצביע עוד יותר על אי-תחרותיות. במקרים בהם הועסקו יועצים שהיו בעבר עובדי החברה, התגלו סימנים לניגוד אינטרסים ואי-שוויון תחרותי בין הספקים השונים.

ובנימה יותר עניינית נציין שדו"ח מבקר המדינה אכן חשף מספר כשלים שיצאו לנו, התושבים, מהכיסים ושראוי לתקנם. בהסתכלות על הצד החיובי עושה רושם שלא נמצאו בעיות שמשמעותן סיכון חיי אדם, זאת על-אף אזכור לפניות מצד הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שלא קיבלו טיפול הולם מצד מע"צ. הדו"ח מציין שלאחרונה השתפר הטיפול ומרבית הפניות קיבלו מענה, כאשר האחרות מהוות חלק מתכנית העבודה העתידית.

מוקדם יותר השנה פרסם משרד מבקר המדינה דו"ח הנוגע לכביש האגרה שבכביש 1 (הנתיב המהיר), עם ליקויים תכנוניים, חריגות תקציביות ועיכובים. כמו כן התפרסם דו"ח המציין זינוק חד במספר התלונות שהתקבלו אצל משרד המבקר בכל בנוגע למשרד התחבורה והתשתיות.