השבוע האחרון היה בסימן סאגת בטר פלייס, שהחלה עם פיטוריו המפתיעים של היזם, שי אגסי. בעקבות הטלטלה הזו נתקלנו מחדש בשאלות רבות סביב נושא המכונית החשמלית, השיטה של בטר פלייס והכדאיות הכלכלית. החלטנו לרכז עבורכם 10 שאלות נפוצות ואת התשובות להן, שיעזרו לכם לעשות סדר בבלגן.

מכונית חשמלית יותר יקרה לייצור ממכונית "רגילה" (עם מנוע בעירה פנימי)?
לא! במנוע חשמלי פחות חלקים, פחות חלקים נעים, והוא פשוט יותר לייצור. מערכות הקירור והשימון פשוטות בהרבה, אין צורך בפילטר אוויר ושמן, אין מערכת הזרמת דלק, אין מזרקים, אין מצתים.... בקיצור הוא זול יותר לייצור.

אז למה היא יקרה כל כך?

נכון להיום, בגלל עלויות הפיתוח, מחירם הגבוה של המצברים וכמות מעטה של מכוניות בייצור – מתומחרת המכונית החשמלית במחיר גבוה. זה צפוי לרדת עם התפתחות הטכנולוגיה והחדירה המתמשכת לשווקים בעולם.
שאלות ותשובות בנושא מכונית חשמלית (ואגסי)
צילום: רונן טופלברג

מכונית חשמלית מזהמת פחות את הסביבה?
לא! כל עוד רוב החשמל בעולם מיוצר בשרפה של דלקים (כגון פחם, גז או נפט), החיסכון בזיהום סביבתי של מנוע חשמלי רק מצטמצם מול הנזק הסביבתי שנגרם מייצור הדלק. חשוב לזכור כי למשוואה זו גם צריך להכניס את העלות הסביבתית של ייצור המצברים.

אז אם היא לא ממש מזהמת פחות, בשביל מה היא טובה?
מכונית חשמלית מפחיתה מאוד את זיהום האוויר והרעש בסביבה עירונית, בה חיים, גרים, עובדים ונושמים מרבית בני האדם ובכך חשיבותה. בכמויות גדולות היא תתרום לאוויר נקי יותר ברחובות הערים ולצמצום המפגע הסביבתי שיוצרים מנועי הבעירה הפנימית.

האם אגסי המציא או פיתח מכונית חשמלית?
לא! היו מכוניות חשמליות לפניו ותהיינה מכוניות חשמליות עם או בלי בטר פלייס.

אז מה המציא אגסי?
שי אגסי פיתח שיטה לפיה ניתן להאריך את טווח הנסיעה (הקטן באופן יחסי עקב מגבלות הטכנולוגיה) של מכונית חשמלית בין טעינה לטעינה באמצעות תחנות להחלפה מהירה של מצברים. נכון לעכשיו המודל הכלכלי לא מוכיח את עצמו, אולם עדיין מוקדם מלהספיד אותו.

האם חברת בטר בלייס עומדת להסגר?

חברת בטר פלייס ספגה הפסדים כבדים מאוד בגלל העלויות הגבוהות של הקמת מרכזי החלפה הסוללות ורכישת הסוללות עצמן. נכון להיום, מודל זה לא מוכיח את עצמו. אבל, יש לחברה אפשרות לעבור למודל אחר של הקמת עמודי הטענה במרכזים העירוניים ויצירת מקור רווח ממכירת החשמל עצמו.
שאלות ותשובות בנושא מכונית חשמלית (ואגסי)
צילום: רונן טופלברג

מה יקרה לבעלי המכוניות החשמליות אם בטר פלייס תיסגר?
עדיין מוקדם לדבר על כך. עם זאת, במקרה והחברה אכן תיסגר ועימה תחנות החלפת הסוללות שלה, לרוכשים נותרו מכוניות חשמליות "עירוניות" (אותן רכשו די בזול אך ללא סוללה) שניתן יהיה בקלות להטעינן גם ללא החברה. בעלי המכוניות יצטרכו להתעקש שהסוללה תעבור לבעלותם וסביר שבמקרה כזה הטיפול במכוניות יעבור לידי יבואנית רנו בישראל.

אם כך, אז ניתן להגיד שהמכונית החשמלית נכשלה?
ממש לא. החדירה של המכוניות החשמליות בעולם נעשית בקצב איטי, אך יציב. כנראה שבשלב הקרוב המכונית החשמלית תישאר בטווח תנועה עירוני הכולל נסיעות למרחקים קצרים.

אז מה עושים אם רוצים גם להפחית בצריכת דלק ובזיהום אוויר וגם לצאת לפעמים מהעיר?
אם רוב הנסועה שלך היא באזור עירוני – הפתרון המיטבי עבורך הוא מכונית עם הנעת כלאיים (היברידית) עם הנעה שמשלבת בין מנוע בעירה פנימית למנוע חשמלי. טויוטה היא מחלוצות התחום ואחת המובילות בו, כאשר גם להונדה יש מבחר היברידיות ולשברולט יש מכונית כזו שעדיין לא משווקת בארץ. אבל ראוי לציין שהרווח הכלכלי במכוניות מסוג זה אינו מובטח בשל מחיר הרכישה הגבוה יחסית ביחס לחלופה עם מנוע קונבנציונלי. אם הנסועה היא בעיקר בינעירונית, התשובה היא מכונית עם מנוע דיזל כגון אלו של רנו, פיג'ו-סיטרואן, קונצרן פולקסווגן ויצרניות נוספות. מכוניות אלו מהוות פתרון מוצלח לעת עתה, למרות אפליה לא מובנת של משרד האוצר נגד מנועי הדיזל.