פולקסווגן גולף החדשה
פולקסווגן גולף, אחת המכוניות החשובות התעשייה, פותחת דף חדש ומוצגת בדורה השביעי (Mk VII) בעיר הבירה של גרמניה, ברלין. בעוד הדור הנוכחי (והשישי במספר) היה יותר מתיחת פנים מקיפה של קודמו, הפעם מדובר במכונית חדשה לגמרי, שצפויה להוביל שווקים רבים בעולם והיא תנסה להציב סטנדרטים חדשים עבור הסגמנט. בתפריט: מידות גדולות יותר, משקל נמוך יותר וערב רב של מערכות עזר.

הגולף החדשה מבוססת על פלטפורמת MQB המודולרית של פולקסווגן המאפשרת שימוש ברכיבים זהים למכוניות בסגמנטים וגדלים שונים. היא לא המכונית הראשונה של הקונצרן שמבוססת על הפלטפורמה, והקדימו אותה אודי A3 החדשה שהוצגה בתחילת השנה בתערוכת ז'נבה וגם סיאט לאון שנחשפה בחודש שעבר ותוצג בתערוכת פריז, בה תוצג גם הגולף.

בגדי הגולף החדשים
העיצוב של הגולף החדשה לא משאיר מקום לטעויות. זוהי פולקסווגן גולף. אין כאן מהפכות ואף אחד במחלקת העיצוב של פולקסווגן לא ניסה לקפוץ מעל הפופיק ולהמציא את הגלגל החדש. זה גם לא ממש מפתיע לאור החשיבות הרבה של דגם עבור היצרנית ולכן קברניטי פולקסווגן בחרו ללטש את המוכר, לחדד ולשפר בכדי לשמור על ה-DNA העיצובי של המכונית; בסיס הקיים, בצורה כזו או אחרת, מאז שהוצגה הגולף הראשונה.
נחשפה: פולקסווגן גולף חדשה
צילום: מנהל

כמו דורות העבר גם זו תפחה במידותיה עם תוספת של יותר מ-5 ס"מ באורך לעומת הדור הקודם, תוספת של 6 ס"מ לבסיס הגלגלים ומעט יותר מס"מ כשמדובר ברוחב (האורך הכולל של המכונית החדשה עומד על 425.5 ס"מ, בסיס הגלגלים על 263.7 ס"מ והרוחב על 179.9 ס"מ). בגובה היא דווקא הצטמקה, עם הנמכה של כמעט 3 ס"מ ל-145.2 ס"מ. לטענת מתכנניה פעולה זו נועדה לצמצם את התנגדות הרוח ולשפר את הביצועים וצריכת הדלק. לצרכי פרופורציה נזכיר שהאחות לפלטפורמה מבית אודי, ה-A3, מציעה פרופורציות שונות למדי עם בסיס גלגלים קצר יותר (260 ס"מ), רוחב צנום יותר (278 ס"מ) אך עם צללית ארוכה יותר (428 ס"מ).
הצמיחה בממדים נועדה כמובן לשפר את מרווח הפנים כאשר מהנדסי החברה מרחיבים אודות המקום הרב במושב האחורי ועל שינוי אלמנטים שונים (כמו המרחק בין הדוושות, מיקום מושב הנהג, שיפור יכולת כוונון ההגה ועוד) כדי לצבור סנטימטרים חשובים. תא המטען יצא גם הוא נשכר מהתפיחה הכללית וזכה לתוספת של 30 ליטר לנפחו הכולל (380-1,270 ליטר בהתאם למצב המושבים).
על אף הצמיחה במידות, הגולף משילה כמעט 100 ק"ג (משתנה בהתאם לגרסה ולרמות האבזור השונות) ממשקלה ביחס לדור הקודם. זאת הודות לשיפורים במנועים ובמבנה המכונית. משקל המכונית בדור החדש עומד על 1,270-1,313 ק"ג בהתאם לגרסאות, והוא צפוי להשתנות עוד עם הצגתן של גרסאות נוספות בהמשך הדרך.
נחשפה: פולקסווגן גולף חדשה
צילום: מנהל

גם מבפנים לא נעשו מהפכות. אבל ההבדל נמצא בפרטים הקטנים. בקונסולה המרכזית נמשכים הטרנדים הנוכחיים של תעשיית הרכב, כאשר היא מוטה כלפי הנהג ועוטה פלסטיק מבריק בשחור פסנתר. מהיבט העיצוב ניתן לראות זוויות חדות יותר שמקנות מראה בוגר ויוקרתי יותר. גודלו של מסך המגע שבקונסולה המרכזית אמנם לא השתנה רבות (5-8 אינץ', בהתאם לארץ השיווק ולרמת הגימור), אך פולקסווגן מצהירה על שיפור בזיהוי תנועות האצבעות באופן דומה יותר למכשירי הסמארטפונים של היום. אגב סמארטפון, לזה תמצאו בגולף החדשה תא משלו עם חיבור שיאפשר למכשיר להשתמש באנטנת המכונית לצרכי שיפור קליטה וביצועי סוללה, כמובן לצד חיבור (USB, אייפון/אייפד וקול – AUX) ואינטגרציה למערכת הבידור והמידע של המכונית (שאמורה לטעון את הסוללה בלאו הכי, אלא אם משתמשים בחיבור הבלוטות' האופציונלי). כל רמות האבזור יאפשרו חיבור של כרטיס זיכרון (SD) לצרכי מידע למערכת הניווט או השמעת קבצי מוזיקה. ברמות האבזור הגבוהות (או כאופציה בנמוכות) תהיה גם אפשרות למערכת מולטימדיה מתקדמת שכוללת זיכרון בנפח 64 ג'יגה בייט.

במה אוכל לעזור?
בין מערכות העזר והבטיחות של הדור השביעי של הגולף תמצאו מערכת לבלימה אוטומטית בעת פגיעות מרובות, שמפעילה את בלמי המכונית באופן עצמאי לאחר פגיעה כדי לצמצם נזקים במקרה של פגיעה נוספת לאחר מכן (בתאונות שרשרת, למשל). בין המערכות הנוספות ישנן בקרת שיוט אקטיבית, מערכת לבלימה אוטומטית בנהיגה עירונית, מערכת לזיהוי עייפות של הנהג, מערכת לסיוע בשמירה על נתיב הנסיעה וגם מערכת לסיוע בחנייה. כמו כן יימכרו כל הגרסאות עם 7 כריות אוויר.

המכונית תציע 4 מצבי נהיגה עבור הנהג – אקונומי (Eco), ספורטיבי, נורמלי ואינדיבידואלי, שיאפשרו נסיעה חסכונית או דינאמית בהתאם לבחירה. בכל מצב נהיגה משתנה תגובת המתלים האקטיביים וכן פעולות נוספות כמו מיזוג האוויר, שצורך פחות אנרגיה מהמנוע במצב האקונומי. באותו מצב מתאפשרת גם פעולת הגלישה (Coasting) בה מתנתקת תיבת ה-DSG (בגרסאותיה) והמנוע נכנס למצב המתנה בעת שיוט במדרון.

מתחת למכסה
קונצרן פולקסווגן ידוע בהיצע המנועים הרחב לדגמים השונים, והגולף החדשה אינה יוצאת דופן. בתחילת דרכה היא תשווק עם שני מנועי בנזין ושני מנועי דיזל, כאשר בהמשך ההיצע צפוי להתרחב. כל הגרסאות יכללו גם מערכת עצור והתנע שנועדה לשפר את צריכת הדלק. מנוע הבנזין הבסיסי יהיה מנוע ה-1.2 ליטר TSI שמספק 85 כ"ס וצורך ממוצע של ליטר אחד של בנזין על כל 20.4 ק"מ. מעליו יוצע מנוע ה-1.4 ליטר TSI שמספק 140 כ"ס ו-25.5 קג"מ ב-1,500-3,500 סל"ד. זה האחרון יניב תאוצה ל-100 קמ"ש ב-8.4 שניות, מהירות מירבית של 212 קמ"ש וצריכת דלק ממוצעת שעומדת על 20.8 ק"מ לליטר, בין השאר תודות למערכת אקטיבית שמפסיקה את פעולתם של מחצית מהצילינדרים בנסיעה לא מאומצת.
נחשפה: פולקסווגן גולף חדשה
צילום: מנהל

את גזרת הדיזל יתחיל מנוע TDI בנפח 1.6 ליטר שמספק 105 כ"ס ו-25.5 קג"מ ב-1,500-2,750 סל"ד ומניב צריכת דלק של 26.3 ק"מ לליטר, לצד פליטת מזהמים שעומדת על 99 גרם של פחמן דו-חמצני בלבד לקילומטר. מנוע ה-TDI השני בהיצע ההתחלתי יספק 150 כ"ס ויצרוך ליטר סולר על כל 24.4 קילומטרים. גרסת ה-BlueMotion של הגולף החדשה תניב צריכת דלק ממוצעת של 31.2 ק"מ מרשימים לליטר, תוך שהיא תפלוט רק 85 גרם של מזהמים לאוויר על כל קילומטר.

ממשיכת המסורת
הדור הקודם של הגולף הוצג בשנת 2009, לא מזמן במונחים של שנות רכב, והיה למעשה מתיחת פנים מקיפה לדור החמישי שהוצג אי-שם בשנת 2003. הדור השביעי והחדש נחשף כשהוא סוחב אחריו מסורת של 36 שנים בהן הגולף שמרה על שמה אך זכתה לשינויים רבים (מבורכים או לא – את זה כבר אתם תחליטו). לאחר החשיפה שהתקיימה אתמול בברלין, צפויה הגולף החדשה לתפוס מקום של כבוד בתערוכת פריז הקרבה לקראת תחילת השיווק בחודשים הקרובים. לארץ הקודש, אגב, היא צפויה להגיע בסוף שנה זו.