סאאב 9-3. הפלטפורמה תשמש מכונית חשמליתלפני כשלושה חודשים סיפרנו לכם על מכירתה של סאאב לחברת "כלי הרכב החשמליים הלאומית של שבדיה" (National Electric Vehicle Sweden, או בקצרה NEVS). כעת מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס על השלמת הרכישה ותחילת העבודה הקשה. NEVS תייצר מכונית חשמלית, ככל הנראה על בסיס ה-9-3, במפעל של סאאב בעיר טרולהטן (Trollhattan) שבשבדיה. בכך היא תיעזר גם בטכנולוגיה ובעיקר ביכולת הייצור של סאאב. המכונית, שלפי יו"ר NEVS צפויה להיות מוכנה תוך כשנה וחצי בלבד, מיועדת, איך לא, עבור השוק הסיני. השלטון הסיני משקיע רבות בטכנולוגיה חשמלית לכלי רכב והמכוניות הירוקות נחשבות לפופולריות.

אך כדרכה של סאאב, שום דבר לא הולך חלק. המכונית אמנם תשא את שם המותג האגדי שקיים משנת 1947 ועד פשיטת הרגל הנודעת, אבל לא את הלוגו המפורסם. זה לא שהבעלים של NEVS, איש עסקים סיני-שבדי בשם קאי יוהאן ג'יאנג, התקמצן או עשה חצי עבודה. על-פי הדיווח, ההחלטה לא להשתמש בסמל הגריפין המוכר התקבלה בשיתוף עם חברות נוספות שנושאות את הלוגו – חברת המשאיות סקניה וחברת התעופה סאאב – בעלות הזכויות על הלוגו שהיו פעם חברה אחת והתפצלו.
סאאב חוזרת. הפעם על אמת, כנראה
צילום: מנהל
רשמית, הסיבה לאי-השימוש בלוגו לא ידועה. מצד אחד, ייתכן שמדובר בנסיבות כלכליות בהן NEVS מתבקשת לשלם לא רק לבעלים הקודמים של סאאב, ספייקר. מצד שני, יש שיאמרו שסאגת סאאב יוצרת זילות ליצרנית השבדית ולסמלה. לא נופתע גם לגלות שבעלות הזכויות על הלוגו לא ממש רוצות לראותו מתנוסס על מכוניות חשמליות סיניות.

בינתיים, בצד המערבי של הכדור, ממשיכה התעשייה לדבר על היום שאחרי סאאב. סקר שנערך בארצות הברית בדק לאן עורקים לקוחות עבר של סאאב וגילה ששתי החברות המועדפות עליהם הן הונדה (7.2%) ופולקסווגן (7%). לקוחות סאאב שמחפשים מכוניות יוקרתיות מוצאים את מבוקשם בדגמי אודי (6.3%) ואחרים אצל טויוטה או פורד. גם שברולט, קאדילק וביואיק נמצאות ברשימה – מה שאומר שהלקוחות נשארים נאמנים, במידה כזו או אחרת, לג'נרל מוטורס – שהייתה בעלת הבית בסאאב במשך שנים רבות עד שנמכרה לספייקר (Spyker) ההולנדית.