חשבנו שאנחנו מדינה מערבית, מדינה מתקדמת ומתוקנת, אז חשבנו. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) בנושא הצפיפות בכבישים, מתברר שהמדינה "מתפקקת". לאורכה ולרוחבה. עובדה זו בוודאי שאינה חדשה לכל מי שמביט סביב, אבל כעת היא מגובה גם במספרים עדכניים.

צפוף יותר בכבישים
תשתית הכבישים בישראל אינה מתקדמת בהתאם לנסועה השנתית (קילומטרז') ולמספר כלי הרכב. על-פי נתוני הלמ"ס, מאז שנת 1990 מספר הקילומטרים שאנחנו נוסעים בממוצע בשנה זינק ב-172% ומצבת כלי הרכב גדלה ב-164%. כלומר, נוסעים יותר ויש יותר כלי רכב המטיילים בדרכים. כמה (לא) מפתיע לגלות שהכבישים לא ממש התפתחו בהתאם. שטחם של הכבישים באותה תקופה גדל ב-80% ואילו אורכם של הכבישים גדל ב-41% בלבד.

המסקנה העולה מבליל המספרים ברורה, חד-משמעית ומסבירה את הפקקים המתארכים בכל שעות היממה ואת מהירות הנסיעה היורדת לא רק בעיר אלא גם בכבישים המהירים. הנתונים גם רומזים על כך שישנם מצבים רבים יותר של "חיכוך" בין מכוניות – שעשויים לגרום לתאונות נוספות. מדובר בנתונים שראויים שממשלת ישראל תיקח לתשומת ליבה שכן הצפיפות בכבישים גורמת לא רק לבזבוז אדיר של דלק ולזיהום אוויר כבד, אלא גם לנזק ממשי למשק הישראלי, עקב בזבוז שעות עבודה ואיחורים וזאת עוד לפני שמוספים את נזקי התאונות.

מי מאיתנו נוסע הכי הרבה?
סה"כ ב-2011 צברו כלי הרכב המנועיים בישראל 51 מיליארד ק"מ לערך. מדובר בעלייה של כ-1.7%, בהשוואה לשנת 2010, הנובעת מגידול של כ-4.2% במצבת הרכב ומירידה של כ-2.5% בנסועה השנתית הממוצעת. כן, ב-2011 בממוצע נסענו פחות מבשנה שקדמה לה (19,400 ק"מ לעומת 19,900 ק"מ), אך כשמדובר ברכב פרטי, נסענו יותר.
כמה אנחנו נוסעים בשנה?
צילום: יואל שורץ
צלם: תומר פדר
מעיבוד נתוני סקר הנסועה (הקילומטראז') שבוצע במכוני הרישוי ושהושלם בימים אלה, עולה שנהג מכונית פרטית נסע כ-16,800 ק"מ בממוצע בשנה לעומת 16,700 ק"מ בשלוש השנים האחרונות, 16,500 ק"מ ב-2007 ו-16,300 ק"מ ב-2006. כן, למרות העלייה בשימוש ברכבת, נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שאנחנו נוסעים יותר גם במכוניות הפרטיות שלנו. ושוב כדאי שמשרדי הממשלה "יעכלו" את הנתונים ויבינו שיותר מכל הם משקפים את חוסר יכולתה של התחבורה הציבורית להעניק אלטרנטיבה ראויה למכונית הפרטית. עם זאת, נציין כי נתוני הלמ"ס אינם מגלים לנו את ההבדלים בין כמות הקילומטרז' שגומא רכב המוחזק ע"י המעביד (ליסינג וכדומה) לבין נהג פרטי המחזיק את המכונית בעצמו. לדעתנו מדובר בפער של עשרות אחוזים.

אבל מי מאיתנו נוסע הכי הרבה? נהגי המוניות, האוטובוסים או המשאיות? ובכן מתברר כי יש סיבה מדוע נהגי המוניות מרבים להתלונן על קשיי פרנסתם; מנתוני סקר הנסועה לשנת 2011 עולה שכדי להתפרנס עליהם לנסוע הכי הרבה על הכבישים – כ-81,900 ק"מ לשנה. זה אולי פחות ממה שנסעו בעבר, אבל עדיין מדובר על יותר מ-6,800 ק"מ בחודש והרבה יותר מכל נהג כלי רכב אחר: כ-20% יותר מנהגי אוטובוס (66,500 ק"מ) וכ-400% יותר מנהגי המכוניות הפרטיות. הנהגים שממעטים לנסוע הם רוכבי הדו-גלגלי שנוסעים רק כ-9,000 ק"מ בשנה. עליה קטנה ביחס לנתוני העבר.