אחד מכל שני ילדים בישראל אינו חגור כראוי או אינו חגור כלל. כך עולה מתוך סקר שהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פרסמה אתמול (יום ב'). על פי הממצאים המדאיגים 12% מהילדים אינם חגורים כלל ו-39% אינם חגורים כהלכה. בחלוקה לקבוצות גיל נמצא כי ככול שהילדים מתבגרים, ההורים מזלזלים יותר בחשיבות חגירתם. על-פי הסקר 2% מהתינוקות לא היו חגורים כלל, 8% מבין הפעוטות (בני 1-4), 14% בקרב בני 5-9 כשקבוצת הגיל העליונה היא המסתכנת ביותר כש-18% מבין בני 10-15 לא היו חגורים כלל. קבוצת הסיכון העיקרית היא בני 5-9. בקבוצת גילאים זו, אחוז הילדים שלא חגורים כלל הוא בין הגבוהים (14%) ואחוז השימוש הנכון באמצעי הריסון הוא הנמוך ביותר (34%). עבור קבוצת גיל זו (בהתייחס למידות המשקל והגובה), בוסטר הוא אמצעי הריסון הבטוח ביותר עבורם, אולם על-פי הסקר למעלה מ-50% מהילדים חגרו את עצמם עם חגורת הרכב מבלי להשתמש בבוסטר. קבוצת סיכון נוספת היא תינוקות עד גיל שנה, אשר נצפו חגורים בצורה לא נכונה, דהיינו התינוק לא יושב במושב הבטיחות שפונה נגד כיוון הנסיעה.
תגובות ההורים
בדומה לסקרים משנים קודמות גם כאן נמצא את התירוץ: "הילד כבר גדול ולכן לא צריך לשבת במושב בטיחות/מגביה" במקום הראשון (עם 46%). לאחריו מדורגים התירוצים: "לא נוח לילד במושב הבטיחות" (עם 26%), "לא מאמין שזה באמת מועיל" (14%), "המושב נמצא באוטו אחר" (13%), "השימוש לא נוח, מסובך ומסורבל" (13%) ו"לא ידעתי שצריך" עם 8% מתשובות הנשאלים. אגב, מין הראוי לציין כי "הסברים" אלה נשמעו מפי ההורים והילדים כאחד.
למעלה מ-50% מההורים בישראל אינם חוגרים כראוי את ילדיהם
צילום: מנהל
לא התקדמנו בשנים האחרונות
בהשוואה לשאר העולם, מצבינו אינו מזהיר. ניתוח סקרים דומים יגלה למשל כי במדינות החברות בארגון ה-OECD למשל (בניהן ארה"ב, בריטניה, שוודיה וניו זילנד), רמת השימוש והשימוש הנכון באמצעי הריסון לילדים ברכב גבוהים יותר.
ובכל זאת, יש מקום לאופטימיות גם אם התמונה רחוקה מלהיות מעודדת. בהשוואת הממצאים לאורך השנים עולה כי מאמצע העשור האחרון חל שיפור בשימוש באמצעי ריסון לילדים. למשל ברתום ילדים מקבוצת גיל 5-9 או בתינוקות (שתי הקבוצות אותן ציינו בפסקה הראשונה) חל שיפור בנתוני 2011 לעומת שנים קודמות. אבל, מדגישים עורכי הסקר, בשנים האחרונות השיפור שנצפה בעבר התמתן ואפילו החל להיעלם בקבוצות גיל מסוימות. להערכת הרשות הסיבה נובעת ככל הנראה מהיעדר התקדמות בכל הקשור לשימוש באמצעי בטיחות לילדים ברכב בשנים האחרונות, כמו למשל ירידה במאמצי חינוך, הסברה, הדרכה, אכיפה וכו'.
"יש עוד כברת דרך לעבור על מנת שההורים יקפידו על כללי החגירה הנכונה של הילדים ברכב, כל זאת כדי לשמור על שלומם ובטיחותם". אומר מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ. "הרשות פונה אל ציבור ההורים ומדגישה את חשיבות התאמת סוג המושב לגיל ולמשקל הילד."

כיצד בוצע הסקר?
סקר התצפיות של הרשות בוצע בחודש דצמבר 2011, בסמוך לשבוע חנוכה. הוא נערך בשיטת תצפיות שטח המשולבות בראיון משלים עם נוסעי הרכב, הילדים והמבוגרים.
הרשות שכרה לביצוע התצפיות את חברת 'גיאוקרטוגרפיה' שפעלה על פי מדגם ארצי שכלל 63 אתרים שבהם נצפה מדגם אקראי של 2,171 כלי רכב והשתתפו בו 3,757 ילדים בני 0-15. התצפיות נערכו בשלושה אזורי עיקריים בארץ: 32% מהילדים נדגמו באזור הדרום וירושלים, 39% מהילדים נדגמו באזור המרכז, 29% מהילדים נדגמו באזור הצפון.