הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פרסמה אתמול (ד') את תוצאות סקר המהירויות לשנת 2011. הכותרות הבולטות – רוב הנהגים עוברים את המהירות המותרת, בעיקר בתוך העיר; החלטת משרד התחבורה להעלות את מהירות הנסיעה המותרת במספר כבישים לא השפיעה באופן משמעותי על מהירות הנסיעה הממוצעת; אנחנו מתקשים לשמור על המהירות המותרת בכבישים עירוניים מאספים (דו-מסלוליים).

הסקר, שנערך על-ידי צוות מהמכון לחקר התחבורה בטכניון בראשות ד"ר ויקטוריה גיטלמן, מדד מהירויות ממוצעות ב-133 מקטעי כביש שונים ברחבי הארץ. יש בו חלוקה לפי סוג הכביש, לפי נתיב (כשמתאפשר), סוג כלי הרכב, והפרדה והשוואה בין שעות היום ללילה.

התוצאות: 50% מהנהגים עוברים את המהירות המותרת בכבישים בינעירוניים. בכבישים בהם הועלתה ב-2011 המהירות המותרת חלה כצפוי ירידה במספר הנהגים העוברים על החוק, אם כי לא נרשם שינוי ראוי לציון במהירות הנסיעה הממוצעת. בדרכים בהן המהירות המותרת עומדת על 110 קמ"ש מצאו החוקרים ש-49% מכלי הרכב עברו את המהירות המותרת, כאשר 10% עברו את קו ה-130 קמ"ש. בשעות הלילה אחוז הנהגים שעוברים את המהירות המותרת דווקא פוחת. בכבישים (דו-מסלוליים) בהם המהירות המותרת עומדת על 80 קמ"ש, נמצא שלא פחות מ-70% מכלי הרכב עוברים את המהירות המותרת בשעות היום, ו-72% בלילה, אז 7% מהנהגים נוהגים ביותר מ-110 קמ"ש.
רוב הנהגים עוברים את המהירות המותרת
צילום: מנהל
בדרכים עירוניות מצא הסקר שברחובות מאספים דו-מסלוליים, 57% מכלי הרכב עוברים את המהירות המותרת ביום, לעומת 71% בלילה, אז עולה כי 13% מכלי הרכב נוסעים במהירות שעולה על 70 קמ"ש. בדרכים עורקיות (כבישים דו-מסלוליים המתחברים גם לדרכים בינעירוניות), בהן עומדת לרוב המהירות המירבית על 70 קמ"ש, נמצא כי 18% עוברים את המהירות המותרת בנתיב הימני במהלך שעות היום, לעומת 23% בנתיב השמאלי. בשעות הלילה עולים המספרים ל-27% ול-40% בנתיבים הימני והשמאלי בהתאמה. ברחובות מאספים חד-מסלוליים (בהם המהירות המירבית עומדת על 50 קמ"ש) מראה הסקר ש-28% מכלי הרכב עוברים את המהירות המותרת בשעות היום, לעומת 44% בלילה.

עוד עולה מהסקר כי מתוך כלי הרכב שזוהו עוברים את המהירות המותרת, אופנועים היו הבולטים ביותר. כמו כן נמצא שגם אוטובוסים ומשאיות נוסעים במהירויות מעל למותר, הן בכבישים חד-מסלוליים והן בכבישים דו-מסלוליים.

ומה המסקנה? תלוי את מי שואלים. הקשר בין מהירות מופרזת לתאונות דרכים מוזכר בסקר מהיבט ההשפעה על התאונות עצמן ולאו דווקא על כמות התאונות ו/או הנפגעים. בסוף הפרסום מצוטט יו"ר הרשות לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ, כשהוא אומר ש"מהירות מופרזת היא מעבירות התנועה השכיחות הגורמות לתאונות דרכים קשות", ולאחר מכן מוסיף כך שהנתונים "מצביעים כי בישראל נסיעה במהירות מופרזת היא בעיה מרכזית". מיותר לציין שעל הקשר הישיר בין מהירות הנסיעה למספר התאונות והנפגעים סביר שלא תשמעו דבר מאחר שזה לא ממש מגובה בסטטיסטיקות.