מדי שבוע נציג לכם שתי דוגמאות למכוניות. האחת – דוגמא למכונית שנותנת תמורה טובה למחיר. השנייה – דוגמא למכונית שנותנת תמורה לא מספקת למחיר בו היא מוצעת.
השבוע לא נציג בפניכם שתי מכוניות ספציפיות, אלא שתי קטגוריות שהגבולות ביניהן הולכים ומטשטשים, בצורה שהופכת רכישה של מכונית משומשת מקטגוריה אחת נעשית פחות משתלמת מקניית מכונית חדשה בקטגוריה נמוכה ממנה.
מי מול מי: מכונית מיני חדשה או מכונית סופרמיני משומשת.
קטגוריה: מיני מול סופרמיני.
מחיר תחרותי לקבוצה: 60,000-72,000 שקלים למכונית עירונית חדשה או סופרמיני בת שנתיים או שלוש.

מקבל צל"ש: קבוצת מכוניות המיני, או העירוניות כפי שניתן לכנותם, היא מהבולטות בשנים האחרונות, ולא רק אצלנו. בזכות מספר אלמנטים שהתחברו בעשור זה – מחירי הדלק המאמרים, מיסוי ירוק מופחת, תחרות גוברת – הביקוש למכונית קטנה וחסכונית גדל בשיעור ניכר, ואיתו, כמובן, גם ההיצע: יונדאי i10, קיה פיקנטו, שברולט ספארק, השלישייה מבית טויוטה ופיג'ו-סיטרואן וכמובן סוזוקי אלטו, החלוצה בשוק המקומי. כולן מציעות אלטרנטיבות הנעה יותר ממספקות במחיר שווה לכל נפש (כמעט).
אם מוסיפים לכך את הפערים המטשטשים בין הקטגוריות השונות בעולם הרכב, מוצאים שהוויתור בכל הנוגע לשימושיות, בטיחות ואיכות, אינו כל כך גדול. הרי בשורה התחתונה, מכוניות אלו ישמשו כמכונית שנייה במשפחה, או מכונית יחידה אצל רווקים ו/או אצל זוגות צעירים. כך ששילוב התמורה העדיפה שמעניקות המכוניות העירוניות (גם עם עליות המחירים הצפויה בענף), וקירבתן אל אחיותיהן המעט יותר גדולות, במקביל לתחזיות הקודרות אודות השוק הכלכלי הגלובלי (שלא נדבר על מצוקת חנייה שרק הולכת ומחמירה), אין ספק כי למכונית העירונית המודרנית מגיע צל"ש. בטח אם מוסיפים לכל האמור לעיל תנאי רכישה מגוונים (ולרוב גם נוחים יותר), אחריות יבואן ואת החוויה הנחמדה של קריעת הניילונים מעל המושבים, שלא נדבר על האפשרות להעביר לבד בין ההילוכים...
צל
צילום: מנהל
מקבל צל"ש: מרבית הסיבות שמנינו לטובת המכונית העירונית, הופכות, באופן טבעי, הסיבות לרעת מכונית הסופרמיני המשומשת. ראשית, כדאי להבהיר שמכוניות הסופרמיני הן לא באמת מכוניות גרועות, נהפכו, הן לרוב טובות. אלא שפער המחיר בינן כמשומשות למיני חדשה אינו גדול דיו. מחיר המחירון של דייהטסו סיריון למשל, המאוד פופולארית בשוק המשומשות, נע בין 63,200 שקלים למודל 2009 ל-66,600 למודל 2010. מאזדה 2 מתומחרת ב-62,700 שקלים לשנת ייצור 2009 עד 70,100 שקל למודל 2010. סוזוקי סוויפט, נמכרת במחיר של 65,000 למודל 2009 או 71,500 שקלים למודל 2010. נכון אלה מחירי המחירון, אולם שלא כמו מכוניות מסגמנטים אחרים, כאן דגמי הסופרמיני נמכרים קרוב יחסית למחיר המחירון. אם לוקחים בחשבון שלא מעט מהדגמים הנפוצים נמכרו במפרטי חברות ליסינג, משמע עם אבזור דליל יחסית, גם באביזרי נוחות אך חשוב יותר בבטיחות, נמצא כי הפער מול מכונית מיני חדשה, שבהרבה מקרים תגיע עם רמת בטיחות עדיפה, לא יסולא בפז. הוסיפו לזאת את עניין מחירי הדלק, נושא שהופך לכאוב מיום ליום, את עלויות האחזקה הגבוהות יותר (הרי האחריות כבר נגמרה, או נמצאת לקראת סיום), ותמצאו שלמעט מקרים מאוד חריגים (שמתייחסים בעיקר לגודל) עדיפה מיני חדשה על פני סופרמיני משומשת.