כמה שלא יסבירו לנו שמכוניות זה לא רק כוחות סוס, אלא גם איך תיבת ההילוכים עובדת, איך עקומת המומנט נראית, ועוד. ובכל זאת, לרובנו זהו עדיין אחד הפרטים החשובים במפרט הרכב. אנחנו רוצים הרבה סוסים, ובמחיר שאנחנו משלמים לא נסתפק במעט. אז כמה אנחנו משלמים לכל כוח סוס, ומהן המכוניות שמספקות הכי הרבה כוחות סוס לשקל? את הרשימה הזו צמצמנו למכוניות שמחירן לא עולה על 200,000 שקלים, כך שכל המכוניות הכי נמכרות בארץ נמצאות בתקציב זה. בנוסף, המכוניות עומדות בתחרות הוגנת מול מכוניות אחרות באותה רמת מחיר ולא כנגד מפלצות כוח סוס, שמנהל הבנק לא ישמח לתת לנו הלוואה כדי לקנות אותן.

קצת הסברים טכניים לפני שעוברים לרשימה. קל להסביר איך המחיר נקבע – היבואנית מחליטה, היצרנית מסכימה ושלום על ישראל. לגבי קביעת נתון הכוח סוס של כל אוטו – זה כבר קצת יותר מסובך.

המהנדס ג'יימס וואט, שחי בשנים 1736-1819, עבד במכרה פחם (פעם לא היו מפעלי היי-טק). במכרה זה השתמשו בסוסים בשביל להעלות את הפחם לפני הקרקע. ג'יימס, ידידנו, רצה לחשב מהו הספק העבודה של הסוסים במכרה, או במילים אחרות: כמה פחם הסוסים יכולים לעלות לפני הקרקע במשך זמן מסוים. הוא ישב וחישב (וקצת עיגל פינות בחישובים) ומצא שסוס אחד יכול להרים 33,000 ליברות (כ-15 טון, כאשר ליברה/פאונד שווה ל-0.45 ק"ג) לגובה של רגל (30.48 ס"מ) בדקה. כלומר, קחו את המשקל של המטען אותו תרצו להרים, ותכפילו בגובה אליו תרצו להרים את המטען. המכפלה הזאת היא העבודה אותה תצטרכו לבצע, ההספק מתקבל ע"י חלוקה בזמן הכולל שייקח לכם לבצע את העבודה. אצל סוס (לפי החישובים של ג'יימס וואט) ההספק שווה ל-33,000 פאונד x רגל חלקי דקה, שזה יוצא בשפה שיותר ברורה לרוב האנשים 745 וואט בקירוב. זו אותה יחידת וואט שמראה לכם כמה הנורה שקניתם מאירה ומה ההספק של המיקסר שיש לכם במטבח. כדי להכין את הרשימה לקחנו את המחיר של כל מכונית וחילקנו במספר כוחות הסוס שלה, ואלה התוצאות:
כוח סוס לשקל: לאילו מכוניות הספק הכי גבוה ביחס למחיר?
צילום: רונן טופלברג

1. סוזוקי ספלאש ידנית
מחיר: 68,990 שקלים
כוחות סוס: 94
שקל/כ"ס: 733.94 שקלים לכוח סוס

הספלאש של סוזוקי הוצגה בשנת 2008. למרות שהיא מבוססת על מכונית מיני (סוזוקי אלטו) היא מרווחת כמעט כמו סופרמיני, עקב מימד הגובה שגורם לה להיראות כאילו נבנתה לאנשים עם מגבעת. את המנוע, 1.25 ליטר עם 94 כ"ס ב-6,000 סל"ד, היא חולקת עם האחות הגדולה, סוזוקי סוויפט. לפני כחודשיים הגיעה לארץ הגרסה הידנית שהוזילה את המחיר למצב כזה שבו אתם משלמים רק 733.94 שקלים עבור כל כוח סוס, במקום 978.62 שקלים שהייתם משלמים בגרסה האוטומטית.
כוח סוס לשקל: לאילו מכוניות הספק הכי גבוה ביחס למחיר?
צילום: רונן טופלברג

2. סיאט לאון FR ידנית
מחיר: 159,900 שקלים
כוחות סוס: 211
שקל/כ"ס: 757.82 שקלים לכוח סוס

סיאט לאון הוצגה לפני 7 שנים, זמן רב בתעשיית הרכב. תמונות של המחליפה כבר הוצגו, וחשיפה מלאה שלה תהיה בתערוכת פריז בחודש ספטמבר. הלאון הותיקה נכנסת לרשימה בגרסת ה-FR, שבנוסף לכיול מתלים קצת שונה מהדגמים הרגילים היא מקבלת גם מנוע 2 ליטר טורבו עם 211 כ"ס ב-5,000 סל"ד ו- 7.3 שניות ל-100 קמ"ש בגרסה הידנית. זוהי גם אחת המכוניות הכי חזקות ברשימה זו וגם הכי מהירה. לא פעם מתקשרים אנשים למחלקת הייעוץ שלנו ומספרים שהלאון הוצעה להם אפילו במחירים נמוכים יותר, כאלה שהיו מביאים אותה גם למקום הראשון.
כוח סוס לשקל: לאילו מכוניות הספק הכי גבוה ביחס למחיר?
צילום: רונן טופלברג

3. פורד פוקוס 2.0 ליטר אוטומטית טרנד
מחיר: 129,900 שקלים
כוחות סוס: 170
שקל/כ"ס: 758.82 שקלים לכוח סוס

פורד פוקוס החדשה הגיעה לארץ לפני כמעט שנה ומאז היא ניצחה כל מבחן דרכים שהיא השתתפה בו. ברשימה הזו היא מגיעה "רק" למקום השלישי. הגרסה הנבחרת היא בעלת מנוע 2.0 ליטר עם 170 כ"ס ב-6,500 סל"ד. המחיר הוא זהה עבור גרסאות המרכב השונות (האצ'בק, סדאן, סטיישן) כך שכל אחד יכול לבחור את זו שיותר מתאימה לו, ויחס הכוח-סוס-לשקל נשאר זהה.
כוח סוס לשקל: לאילו מכוניות הספק הכי גבוה ביחס למחיר?
צילום: רונן טופלברג

4. שברולט ספארק
מחיר: 63,000 שקלים
כוחות סוס: 82
שקל/כ"ס: 768.29 שקלים לכוח סוס

למרות מה שנדמה לרוב, הספארק הראשונה יצאה כבר בשנת 1998. בתקופה ההיא קראו לה דייהו מאטיז. שברולט ספארק הנוכחית היא למעשה דור שלישי למאטיז. עם השתלטות שברולט על דייהו שונה השם בדור השני לשברולט מאטיז, כשהדור השלישי מתהדר בשם ספארק או ביט, תלוי איפה אתם נמצאים על כדור הארץ. היא בעלת המנוע הכי חזק בין מכוניות המיני בארץ – 1.2 ליטר עם 82 כ"ס ב- 6,400 סל"ד. עד לפני כמה חודשים היא סבלה ממחיר גבוה ביחס לחברותיה לקבוצה, אך הורדת המחיר האחרונה קירבה אותה לשאר המיני הידניות והעניקה לה את המקום הרביעי בתחרות שלנו.
כוח סוס לשקל: לאילו מכוניות הספק הכי גבוה ביחס למחיר?
צילום: רונן טופלברג

5. פורד מונדיאו 2.0 טורבו טיטניום
מחיר: 186,000 שקלים
כוחות סוס: 240
שקל/כ"ס: 775.00 שקלים לכוח סוס

הנציגה השנייה של פורד ברשימה, המונדיאו היא אחת מהמשפחתיות הגדולות, הגדולות ביותר בארץ. בסיס הגלגלים שלה זהה לזה של וולוו S80 הסאלונית, דבר שמעיד על המרווח הגדול ליושבים במכונית. למקום החמישי היא הגיעה עם גרסת טיטניום, שפרט לאבזור שונה מהגרסה הרגילה היא גם מקבלת מנוע חזק יותר. זה אותו מנוע 2.0 ליטר טורבו שבגרסה הבסיסית אך עם 240 כ"ס ב-5,500 סל"ד. הגרסה הבסיסית, עם 203 כ"ס ב-6,000 סל"ד, מגיעה בתחרות שלנו למקום השביעי המכובד גם הוא (את המקום השישי, לכל השואלים, תופסת אופל קורסה OPC). אגב, מונדיאו חדשה הוצגה בתערוכת דטרויט לפני כחצי שנה והיא צפויה להגיע לארץ בשנת 2013.