פורד פוקוס STהשקות רבות מבוצעות בלו"ז דחוק, עם זמן מועט לנהיגה ובכבישים שלא מאפשרים לבחון את הרכב כראוי, שלא לדבר על ליהנות ממנו. לא הפעם. חברת פורד מצאה את המקום האולטימטיבי להשקת הפוקוס ST החדשה: הריביירה הצרפתית – ה- Côte d'Azur. רק עשרות קילומטרים מחופי הרחצה התכולים מתפתלים להם כבישי ההרים המופלאים, כר מרעה מושלם עבור הוט האצ' עם 250 כ"ס בגלגלים הקדמיים. ולנו ניתנה יד חופשית לנהוג בהם הלוך ושוב, כמה חזק ומהר שרק נרצה. אז תסלחו לי אם ויתרתי על בהייה בבחורות חשופות חזה על החופים, ומיהרתי לצבור קמ"שים באחת מהמכוניות הספורטיביות המהנות ביותר בהן נהגתי בשנים האחרונות.
תאלצו לסלוח לי אם גם לא ארחיב על רמת האבזור, מרווח הפנים, איכות החומרים ונפח תא המטען. על כל אלו אתם יכולים לקרוא במבחנים המקומיים של דגמי פורד פוקוס הסטנדרטיים. ה-ST החדשה אמנם מציעה כמה תוספות עיצוב נאות בחוץ ובפנים, אבל אני באתי לנהוג, לא ללטף. ובכדי לאפשר נהיגה כמו שצריך במכונית ספורטיבית, על מכלולי הנהיגה העיקריים לעמוד במספר דרישות מחמירות. אז יאללה, לעבודה:
המושבים, מבית רקארו, חובקים את הגוף בצורה אופטימלית עבור אדם במידותיי הממוצעות. מישהו גדול יותר כנראה לא יהנה מהם כמוני. ידית ההילוכים, עם זאת, לא תתאים כנראה לאף אחד – העברה להילוך זוגי תחבוט את המרפק במושב, ובנוסף היא ממוקמת ימינה מדי. מזל שהמנוע, על 36.7 קג"מיו, כל כך חזק וגמיש בכל סל"ד שגם במצב תקיפה אפשר לנסוע רוב הזמן ברביעי. הוא גם מספק צליל נהדר, הרבה בזכות שסתום מיוחד במערכת היניקה שמוזן לתוך תא הנוסעים. על הבלמים, שעבדו קשה מאוד במעברי ההרים התלולים, אין לי ולו תלונה אחת.
פורד פוקוס ST: מבחן דרכים (השקה)
צילום: יצרן, שטרן
שלדה מאוזנת ומתקשרת היא קריטית לצרכי חווית נהיגה ספורטיבית, וניכר שב-ST הושקעה עבודה רבה בסעיף זה. היא מהירה בסיבובים לא פחות מבקו ישר, מסוגלת לשמור על ריסון ורהיטות גם תחת עומס כוחות G כבד ואף להפעיל את הזנב כשמבקשים. גורם חשוב מאוד בהעברת המידע והבטחון מהשלדה לנהג הוא ההגה, וכאן הכינה פורד הפתעה מעניינת: יחס ההעברה של מסרק ההגה משתנה, כך שבקו ישר ובעקומות מהירות הוא מגיב רגיל לגמרי, אבל בהפנייה גדולה יותר הוא מוסיף זווית לגלגלים הרבה יותר מהר ממה שאתם רגילים. היתרון המיידי הוא היכולת לבצע כמעט את כל פעולות ההיגוי מבלי להוריד את הידיים מעמדת המוצא של 3 ו-9. בונוס נוסף הוא הקלה משמעותית בעת פניות פרסה וחניות ברוורס – מנעילה לנעילה ההגה מסתובב פחות מ-1.8 פעמים.
תגבור ההגה הוא אמנם חשמלי, אך זוהי מכשלה הולכת ונעלמת עבור רכב ספורטיבי המתוכנן כראוי. במרבית המקרים ההגה מספק את כל מה שהנהג הספורטיבי צריך, וגם אם התקשורת היא מתוכנתת (ועדיין לא ברמה אופטימלית), מתאפשר כאן, בין השאר, ביטול כמעט מוחלט של לוחמת המומנט תחת דחף מלא. בקרה נוספת שעומדת לרשות הנהג היא ה-ESP התלת שלבית. מצב הביניים, בין חיבור לניתוק, מאפשר חופש רב בהחלקה אבל גם מטריית בטחון בעת הצורך. חובר אליו דמוי דיפרנציאל המופעל אלקטרונית – בולם גלגל מחליק ומעביר מומנט לגלגל אוחז – שעובד נהדר מרבית הזמן, גם אם מונע מהנהג להיות חוליגן גמור ביציאה מסיבובים הדוקים.
פורד פוקוס ST: מבחן דרכים (השקה)
צילום: יצרן, שטרן
זוהי רק טעימה קצרה מהפוקוס ST החדשה. הרבה יותר מידע תוכלו למצוא בגיליון יולי של מגזין אוטו (מספר 317). אלינו היא תגיע במהלך אוגוסט, עם תג הצפוי לעמוד על כ-230,000 שקלים – מחיר שעל פניו נדמה קצת יקר מדי בהשוואה לתחרותיות התמחורית של שאר דגמי הפוקוס. באשר לשאלה כיצד היא תתנהג על כבישי ישראל המאתגרים – בניגוד להרבה מקרים אחרים, יש לי התחושה שדווקא על אספלט פחות אוחז ומפולס היא תוכל לזרוח באמת. ואם כך הדבר, אז הנהג הישראלי שיסכים לשלם את המחיר הגבוה, יזכה לחבילה שהיא ככל הנראה טובה מהגולף GTI, ודינאמית לפחות כמו המגאן RS.