אילוסטרציההסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC), ששייכת לארגון הבריאות העולמי (WHO), מכניסה השבוע את גזי הפליטה ממנועי דיזל כמסרטנים הגורמים לעלייה משמעותית בתחלואה בסרטן ריאות ואפילו לעלייה מסויימת בתחלואה בסרטן השלפוחית. זאת לאחר שבסוף שנות ה-80' הוגדרו מנועי הדיזל כ"סביר להניח שמסרטנים", ובשנים האחרונות עלו דרישות לבחינה מחדש של הנושא.

על-פי הפרסום של ארגון הבריאות העולמי, קיימות ראיות מספקות לקביעת הסטטוס של אדי הפליטה ממנועי דיזל כמסוכנים לבריאות. החשש התחזק לאחר שמחקר גדול שפורסם בארצות הברית בחודש מרץ השנה, קבע שעובדי מכרות שפעלו בסביבת מנועי דיזל נמצאו כבעלי סיכוי גבוה במיוחד לחלות בסרטן הריאות.

הארגון מוסיף ומפרט שבני האדם חשופים כיום במיוחד לאדי הפליטה של מנועי דיזל. הם נפוצים מאוד במכוניות, כלי רכב מסחריים, אוטובוסים, רכבות וכן בגנרטורים חשמליים. הוא מודה שהמודעות לפגיעה בבריאות כתוצאה מזיהום אוויר עלתה רבות בעשורים האחרונים, ומדינות רבות קבעו חוקים וסטנדרטים לכמויות החלקיקים והכימיקלים שמנוע יכול לפלוט. מצד שני, לא נעשו מחקרים מקיפים מספיק בשביל לקבוע עד כמה משפרות הרגולציות את המצב ומונעות פגיעות בריאותיות.
מחקר: אדים של מנועי דיזל מסרטנים
צילום: מנהל

למרות שעיקר המחקרים נעשה על אנשים שנחשפים לאדי דיזל כחלק מעבודתם ובאופן משמעותי יותר ממרבית הציבור, אומרים אנשי IARC שמניסיון העבר מדובר באינדיקציה מספקת. הם סבורים שהקביעה שלהם צריכה לגרום לממשלות להחמיר את הרגולציה על הפליטה של מנועי דיזל ועל החשיפה של הציבור הרחב ושל הפועלים לזיהום אותו הם מייצרים.

למקרה שדאגתם, מנועי הבנזין לא נשכחו בצד. באותה נשימה אומר ארגון הבריאות שגם הם נבחנו מחדש, ולא נמצאו ראיות מספקות שיקבעו שאדי הפליטה של מנועי הבנזין גורמים לעלייה בתחלואה בסרטן. על כן הם נשארו תחת קטגוריית החומרים שעשויים לגרום לסרטן.