טויוטה GT2000הרבה רעש יש סביב טויוטה GT86, מכונית הספורט החדשה של טויוטה שפותחה בשיתוף עם (ומיוצרת על-ידי) סובארו. גם אנחנו נהגנו בה והסקנו שמדובר במכונית מצוינת שתוכננה סביב הקשר שבין המכונית לנהג וההנאה מהנהיגה, במקום לשים דגש על סוסים וקג"מים ומערכות עזר. חדי הזיכרון שבינינו יודעים שבעורקיה של ה-GT86 זורם די.אן.איי עם די הרבה כבוד וגאווה.

היא כונתה "מכונית העל היפנית הראשונה" ומחליפה ידיים במכירות פומביות תמורת מאות אלפי דולרים. היא הוכתרה על ידי מגזין Road&Track כ"אחת המכוניות המלהיבות והמהנות ביותר עליהן נהגנו" – אבל אם אתם לא נמנים על הגרעין הקשה של חובבי ההיסטוריה המוטורית, כנראה שאף פעם לא שמעתם עליה...
סיפורה של טויוטה GT2000 מתחיל דווקא תחת מטריית ניסאן. שנות ה-60' הן שנות הפריצה של היצרניות היפניות אל מחוץ ליפן, והן לא ממש מאושרות מתדמית "קופסאות הפח הפרקטיות" שדובקת במכוניותיהן. ומה יעיל יותר לקידום תדמית מאשר מכוניות ספורט? מתוך הבנה זו, פונה ניסאן לימאהה בבקשה שתתכנן עבורה מכונית ספורט דו-מושבית. אולם אנשי ניסאן לא אוהבים את התוצאה בשל העלות הגבוהה, ומחליטים לבחור באופציה זולה ועממית יותר, שתבשיל ל-240Z המוכרת.
טויוטה GT2000: טויוטה אחרת
צילום: מנהל

אנשי ימאהה פונים עם המכונית הכמעט מוגמרת אל טויוטה, שמחליטה לאמץ לחיקה את המכונית המתקדמת – המרכב עשוי כולו אלומיניום והיא מצוידת ב-4 בלמי דיסק מוגברים, לראשונה במכונית יפנית ופריט נדיר באופן כללי. המכונית מוצגת לקהל לראשונה בתערוכת טוקיו 65' אך מגיעה לייצור רק בשנת 67'. הייצור עצמו מתבצע במפעלי ימאהה, שגם אחראית לפלפול מנוע ה-2.0 ליטר, 6 צילינדרים, שמגיע מטויוטה קראון. 150 הסוסים שהפיק הספיקו כדי לקבוע מספר שיאי FIA במבחן סיבולת בן 72 שעות – ודחף את פורשה להוציא את ה-911R במטרה לזכות בחזרה בתואר. טויוטה שלחה את ה-GT להתחרות במגוון תחרויות ביפן וארה"ב, והיא זכתה להישגים נאים ואין ספק שתרמה לתדמית החברה. אולם מדובר היה במכונית יקרה מאוד – מחירה עמד על כ-6,800 דולר בארה"ב, יקר יותר מפורשה 911 או יגואר E טייפ – והיא יוצרה בכמויות זעירות. פחות מ-350 מכוניות יוצרו עד הפסקת היצור ב-1970.

ואנקדוטה לסיום – המכונית השתתפה בסרט "אתה חי רק פעמיים" (You Only Live Twice) בסדרת ג'יימס בונד, אולם שון קונרי הגבוה לא הצליח להדחק אל תוך המכונית הצפופה – גובהה היה 116 ס"מ בלבד. הפתרון? שתי מכוניות פתוחות יוצרו במיוחד עבור הסרט, למרות שגרסה פתוחה לא הוצעה מעולם לציבור הרחב.