תערוכת ז'נבה 2012
היה משהו בתערוכת ז'נבה השנה, או נכון יותר בדברים שאמרו ראשי התעשייה, שהזכיר לי ביקור אותו ערכתי לפני למעלה מ-30 שנה בדרום אפריקה, אז ארץ אפרטהייד עשירה ובוטחת (בצידה הלבן) ומוכת עוני, נחשלות ובערות (בצידה השחור).
תשאלו מה לדרום אפריקה של אז ולתערוכת ז'נבה של היום? האמת שמעט מאוד – ובכל זאת. באותה תקופה, גרו לבנים בדרום אפריקה בערים נוצצות ומפותחות ולידם נפרשו עיירות ענק של שחורים שסיפקו את כח העבודה הזול שהיה דרוש ללבנים בערים שלהם. מול ערים לבנות, מודרניות, עשירות ואלגנטיות עמדו אז עיירות שסבלו מעוני, צפיפות ותנאי מגורים שלעומתם עזה נראית כמו חלום. כך למשל, בחלק גדול מעיירות אלו לא היה חשמל בבתים.

ואז גילו הלבנים דרך מדהימה להתעשר מהר ובגדול. הם הקימו מערכות חשמל לעיירות השחורים והחלו לספק חשמל לבתיהם. בין לילה, קפץ הביקוש למוצרי חשמל באזור בצורה היסטרית. מקררים, מכשירי רדיו, טלוויזיות, מנורות, מאווררים וכמובן כל מוצרי התשתית הדרושים לחשמול בתים כגון חוטים, מפסקים, שקעים ועוד. הדרישה הגבירה את הייצור ונתנה דחיפה רצינית מאוד לכלכלה של דרום אפריקה שסבלה אז ממצור כלכלי קשה.

הכסף זרם כמובן לכיסם של יזמים עשירים שהפכו לעשירי עולם. ולמה נזכרתי בזה דווקא בז'נבה? כי ראשי התעשייה דיברו בעיקר על סין כשוק מטרה מתעורר. "סין היא הקונה השנייה בגודלה של מכוניות בנטלי" אמר למשל המנכ"ל של חברת היוקרה הזאת – והוא לא היה יחידי. ככה זה כשעם עני מתחיל להרוויח כסף, וכשמדינה כסין מתחילה לפתח רשת כבישים. בסין התעוררה ונוצרה, כבכל כלכלת שוק חופשי, שכבה קטנה של אנשים מאוד עשירים – אלא שבסין, האלפיון העליון מונה למעלה ממיליון ורבע איש(!) והוא צומח בעושרו מהר יותר מהשכבות האחרות בארץ הענקית. לכן, השוק העיקרי לרכבי יוקרה, לצד ארה"ב, היא דווקא סין. יתכן שזו גם הסיבה הראשית לכך שהתעשייה הסינית עצמה כמעט ולא נראתה בתערוכה. הסינים סוללים כבישים ומוכרים עכשיו את מכוניותיהם בעיקר לעצמם.
רשמים מתערוכת ז'נבה / טור אישי
צילום: מנהל
החשמליות לוקחות צעד אחורה
המכוניות החשמליות לא כיכבו השנה בז'נבה. להפך, זה נראה כאילו היצרניות הבינו שהפתרון ההיברידי (או פתרון הארכת הטווח) עדיף היום מאשר להתמודד עם הקושי בקבלת טווח מספק על טהרת החשמל. הבעיה אינה בצרכים האמתיים של הלקוח. תציגו לו אלף מחקרים שיוכיחו שב-80% מהזמן, הטווח שנותנת לו המכונית החשמלית מספיק בהחלט – והוא ישוב וישאל מה יקרה אם הוא ירצה להגיע עם המכונית לאילת. אילת? עם יד על הלב, מתי אתה הקורא, או את הקוראת, הגעתם בפעם האחרונה לאילת עם מכונית? אני הגעתי עם שלי פעם אחת בלבד בשלוש השנים האחרונות...

בכל זאת, אם אתקף בדחף פתאומי להציל את כדור הארץ מפליטת פחמן דו חמצני, אעדיף לרכוש מכונית היברידית נטענת או בעלת מאריך טווח. במרבית הזמן, לא אפלוט ישירות גזי חממה ובא לכדור הארץ גואל. אגב, העיתונות האירופאית מסכימה כנראה לניתוח זה, אחרת לא הייתה בחורת בוולט של שברולט יחד עם תאומתה אופל אמפרה למכוניות השנה. חבל רק שהיצרנים מתמחרים מכוניות אלו במחיר גבוה ביותר, מה שמרחיק מהן את הקהל הרחב.
תערוכה מלאת יופי
המעצבים, לעומת זאת, חגגו ועוד איך. מי שלא ראה את למבורגיני אוונטדור J, זו שאין מעל גופה המחוטב ולא זכוכית אחת לרפואה – לא ראה מכונית סקסית מימיו. עוצמתה של המכונית לא עוברת דרך תמונות או וידאו. צריך לראות אותה מקרוב, לראות את הזוויות החדות, הקימורים, ההשתקפויות מגופה הצבוע באדום יין חושני, את הפיות הנפערים בקרב הקהל, כדי להבין איך יכולה מכונית להיראות. לצערי, הסיכוי שתיראו מכונית כזו בחיים הוא נמוך ביותר. חברת למבורגיני פיתחה ובנתה מכונית אחת כזו במימון של איל נפט אלמוני, והבטיחה לו שלא תיוצר עוד אחת כמוה. חבל.
רשמים מתערוכת ז'נבה / טור אישי
צילום: מנהל

ב.מ.וו, לעומתה, הציגה מכונית שאותה כן תראו בישראל. מדובר בדגם המכונה גרנד קופה, שהיא קופה 4 דלתות מדהימה במיוחד. אין ספק שהצלחת ה-CLS, הארכי-יריבה שלה, וההופעה של ה-A7 הביא אותה לייצר את המכונית המדהימה הזו שלהם, שבספר שלי לפחות ראויה לתואר כוכבת התערוכה.
מה שצריך לעניין
כישראלי, עניינו אותי גם המכוניות שאמורות "לככב" בטבלת המכירות המקומית. אולי הן לא מושכות את העין ומעלות את רמות החשק כמכוניות שהזכרתי קודם, אולם מה לעשות והב.מ.וו החדשה שהוזכרה היא עבור רוב רובם של הקוראים לא יותר מנרות של חנוכה, "לראותם בלבד". בלטו בין החדשות קיה סיד, שככל שניתן להביע דעה על מכונית מבלי להתניע אותה ולנהוג בה – מדגימה שוב את הדרך הארוכה שעברה תעשיית הרכב הקוריאנית בתקופה כל כך קצרה. זו מכונית שמכוונת לגולף, לא פחות, ורק נהיגה ארוכה תוכיח עד כמה הצליחה בכך. עוד בלטו פורד B-מקס, סופרמיני מוגבהת עם דלת הזזה וללא קורה B. בלקסיקון שלי היא מוגדרת כ"תחליף משפחתית" יעיל. חבל שהמסר שמגיע מהיבואן הוא שהמכונית לא תעשה עלייה בשלב זה משיקולי תמחור.
רשמים מתערוכת ז'נבה / טור אישי
צילום: מנהל
אודי A3 החדשה מעניינת יותר מ"סתם" אודי, היות וזו הסנונית הראשונה לדור החדש של סגמנט המשפחתיות בקונצרן פולקסווגן. ה-A3 נישאת על גבה של הפלטפורמה החדשה והגמישה של הקונצרן, זו שתהווה את הבסיס לכל משפחת גולף המורחבת שכוללת בין היתר את גולף, ג'טה, טוראן, ליאון, אוקטביה ועוד תתי דגמים לא מעטים.