פנס אחוריארגון מהנדסי התחבורה האמריקני, SAE (ר"ת: Society of Automotive Engineers), מפרסם נתונים ממחקר הקובע כי שימוש לא נכון באיתות או אי-שימוש כלל, הוא מהגורמים המובילים בגרימת תאונות דרכים בארצות הברית. המחקר טוען שבכל פעם שנהג פונה ללא איתות מקדים, או מאותת מבלי לפנות, נוצרת סכנה לנהגים האחרים. המחקר בדק 12,000 מקרים של פניות ומעבר בין מסלולים וגילה כי ב-48% מהמקרים מזניחים הנהגים את האיתות במעבר בין מסלולים וב-25% הם מזניחים אותו לפני פניות. לפי החישוב שלהם, האמריקנים שוגים בשימוש לא פחות מ-750 מיליארד פעמים בשנה. חישוב זריז יראה שמדובר בכ-2,900 פעמים לכל תושב ארצות הברית בשנה. לטענתם השגיאות הללו אחראיות לכ-2 מיליון תאונות דרכים בשנה.

הסיבה לשימוש שגוי באיתות טמונה בהזנחה, חוסר תשומת לב של נהגים ובכלל טעויות אנוש. מגדיל הארגון לעשות ומציע גם פיתרון לבעיה. במקום ללמד נהגים עד כמה חשוב להשתמש באיתות בצורה נכונה לפני כל פנייה, הם מציעים להשתמש בפיסת טכנולוגיה שנקראת 'איתות חכם' (Smart Turn Signal). האיתות החכם ישתמש בחיישני המכונית והמחשב על-מנת לכבות את אורות האיתות כשאין בהם צורך ובכך למנוע בלבול בקרב נהגים אחרים. האיתות החכם יידע גם לזהות כשהנהג פונה ללא איתות ולאחר מכן להדליק נורה (בדומה לזו שנדלקת כאשר אחד הנוסעים אינו חגור) שתאמר באופן "ידידותי" – "הלו, חביבי, אתה פונה בלי לאותת!".
בלימה ואיתות באותו פנס
בנושא קרוב אך קצת אחר, מפרסמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארצות הברית, NHTSA, (ר"ת: National Highway Traffic Safety Administration) מחקר בנוגע למכוניות אשר פנסי האיתות בהן אינם בולטים מספיק. זוהי תופעה מוכרת בקרב מכוניות אמריקניות, כאשר לעתים מדובר באותו פנס בצבע אדום המשמש פעם להודעה על בלימה ופעם לאיתות. המחקר התבסס על כ-18,000 מכוניות כאשר החלוקה בין אלו עם פנסי איתות אדומים לאלו עם פנסי איתות צהובים כמעט שווה. לטענת ה-NHTSA מדובר בגורם להסחת דעת שעשוי להטעות נהגים אחרים ולגרום להם להתבלבל בין נהג שמאותת ורוצה לפנות או לעבור מסלול, לבין נהג שבולם. במדינות מסוימות בארצות הברית כדוגמת פלורידה, נמצא כי בכ-40% מהמכוניות שהיו מעורבות בתאונות דרכים היו מדגמים בהן קשה להבחין בין אורות האיתות לבלמים. הארגון מציין כי במדינות אחרות, הנתון עומד על פחות מ-8%.
מחקר: איתות שלא לצורך מסוכן
צילום: מנהל
המחקר גם מניב מסקנת צד שאינה קשורה לפנסי איתות לפיה לנשים יש סיכוי גבוה יותר להיפגע בתאונת לפנים-אחור, בייחוד נשים בגיל העמידה, ולגברים יש סיכוי גבוה יותר להיות הפוגעים (כפי שניתן לראות בתרשים למעלה). אותן נשים בגיל העמידה הן גם אלו בעלות הסיכוי הנמוך ביותר להיות הפוגעות בתאונת דרכים. בשורה התחתונה, המחקר מסיק שאין קשר בין מין וגיל לצבע אורות האיתות. כמו כן הוא מציין כי אורות איתות צהובים אמנם בולטים הרבה יותר מהאדומים, אבל לא ניתן להוכיח את אחריותם הבלעדית על גרימה או מניעה של תאונות דרכים.