הכנות למסלול
בקיץ: מומלץ לצאת למסלול עם 4x4 חובה עם הילוך כוח באחד הרכבים.
בחורף: יש לצאת עם ציוד גרירה וחילוץ המתאים לבוץ וסלעים חלקלקים.

הכנת אמצעים בסיסיים
ציוד גרירה מתאים: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים.גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים.
מכשיר GPS: לא חובה, אך עוזר.
מפת סימון שבילים: מפה מספר 3 (הגליל התחתון).
מצפן.
טלפון סלולארי: מטען ו/או סוללה נוספת.
מזון: מים ומזון ליום טיול בשטח.
ציוד נוסף: שולחן וכסאות לארוחת הצהריים.
המסלול בעבירות קלה ומתאים לכל רכב 4x4, גם כאלו ללא הילוך כוח ו/או ללא מיגון ושיפורים מיוחדים, אך יש לשמור על הצמיגים מפגיעות צד בשבילים המהירים ומסלעים בקטע הטיפוס לגלבוע ולנסוע בקצב המתאים לנהג, לרכב ולשטח.
כשהשטח יבש אפשר לנהוג מהר ולסיים את המסלול ב-4 עד 5 שעות או לבוא ולטייל בנחת, כולל טיפוס רגלי לתילים, תצפיות על הסביבה ורחצה במעיינות ב-6 עד 8 שעות של נהיגה.
שימו לב כי בחורף השבילים בעמק יכולים להיות בוציים וקשים למעבר.

אבני דרך
בית שאן, עין הנצי"ב, שדה אליהו, תל נישא, תל צמד, נחל אבוקה, מעיין המסיל, מאגר קלח, עין טיון, תל רחוב, שדה תרומות, כביש 90, נחל בזק, מלכישוע, קיבוץ מירב וקיבוץ מעלה גלבוע, הר ברקן, הר שאול, מסעדת קימל בגלבוע.

מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ מתאים לכלים המשתתפים.
חלק ממסלול הטיול עובר בתוך שמורות טבע ויש להקפיד על נסיעה על השבילים המסומנים או על השבילים הברורים בשטח. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול אינו חוצה שטחי אש של צה"ל ואפשר לטייל בו בכל יום בשבוע.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 18 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il .

שיטת הניווט
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000, ובמקרה הזה מפה מספר 3 – הגליל התחתון. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך לא מחויב אם תקפידו על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך.
מה עושים? בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס לאיפוס) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
אוטו מטייל: מעמק בית שאן לפסגת הגלבוע
צילום: עדי שפרן

תחילת המסלול
על כביש 90, דרומית לבית שאן בצומת שדה אליהו בפנייה לכביש 6678.
נ.צ. 1 – צומת שדה אליהו.
מתחילים ומאפסים מד אוץ.
פונים דרום-מזרחה לכיוון עין הנציב ושדה אליהו על כביש 6678.
0.3 ק"מ – פנייה שמאלה לשביל בקצה השדה.
נ.צ. 2 – ירידה מהכביש.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל ונוסעים כשמימין תעלה ושדרת עצים וצמחיה.
0.2 ק"מ – השביל פונה ימינה עם שדרת העצים והצמחיה וב-0.3 ק"מ שוב שמאלה עם השדרה והצינור שמימין, כשלפנים מתגלה הנוף המדהים של בקעת הירדן והרי הגלעד.
0.6 ק"מ – בתחתית המורד פונים שמאלה ומיד ימינה.
0.7 ק"מ – צומת שבילים בחיבור עם השביל המסומן בכחול.
נ.צ. 3 – צומת שבילים.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל המסומן בכחול ונוסעים צפונה לצד מטע הזיתים.
1 ק"מ – ממשיכים ישר וצפונה על השביל הכחול.
1.5 ק"מ – צומת שבילים בו השביל הכחול פונה בחדות ימינה ומזרחה לתוך שדה בור, ולכיוון תל נישא הבולט מעבר לאספלט.
1.8 ק"מ – חוצים בזהירות את כביש האספלט, פונים שמאלה לצד תעלת הניקוז 'מינוס 200' וממשיכים עם השביל המסומן בכחול מעל ערוץ הנחל ולעבר תל נישא הבולט בשטח.
2.3 ק"מ – צומת שבילים בו פונים שמאלה וחוצים את ערוץ הנחל.
2.4 ק"מ – לפני מטע הרימונים השביל פונה ימינה וממשיך בירידה מעל ערוץ הנחל.
3 ק"מ – צומת שבילים.
נ.צ. 4 – צומת שבילים.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה עם השביל המסומן בכחול, חוצים את ערוץ הנחל ונוסעים דרומה לצד התעלה.
0.7 ק"מ – פונים שמאלה, חוצים את התעלה, וממשיכים על הכחול לכיוון תל צמד הבולט בשטח.
1.2 ק"מ – מימין שביל היורד לנחל לכיוון פינת זולה הנמצאת בין העצים ומתחתיה בריכת מים זכים המשוחררים מצינור לתוך נחל אבוקה (הבריכה זכתה לשם המקומי: מעיין המסיל).
מקום מצוין לארוחת בוקר בשטח ולרחצה ביום חם.
נ.צ. 5 – צומת מעיין המסיל.
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ולמטה, חוצים את ערוץ נחל אבוקה וממשיכים על השביל הראשי הכבוש כורכר לבן לאורך כל הדרך.
0.1 ק"מ – צומת בו פונים שמאלה, כשמימין תל צמד. פונים שמאלה בצומת הבא ואחר כך ימינה עם קו החשמל.
0.6 ק"מ – מבנה של תחנת שאיבה בו פונים ימינה לכיוון הסוללה ומיד שמאלה לצד סוללת מאגר קלח.
1.2 ק"מ – פונים ימינה עם שביל הכורכר, בקצה סוללת המאגר ולצד מתחם של משאבות.
1.6 ק"מ – מדרגות הטיפוס לתצפית של מאגר קלח – מאגר ענק של מי קולחין המשמש להשקיה של השדות בקיץ ולציפורים נודדות בסתיו ובאביב.
ממשיכים ישר ומערבה על שביל האדמה לכיוון הדקלים של עין טיון.
2 ק"מ – חוצים את הדקלים של עין טיון – מעיין שרובו נשאב, כך שלא רואים מים מעל הקרקע, אך מסביב צמחייה עשירה.
2.6 ק"מ – צומת T בקצה צינור מים ומטע זיתים בו פונים ימינה.
2.8 ק"מ – צומת שבילים בו פונים שמאלה וחוצים את הצינור והתעלה.
2.9 ק"מ – נעצרים בכביש האספלט הפנימי.
נ.צ. 6 – כביש אספלט.
אוטו מטייל: מעמק בית שאן לפסגת הגלבוע
צילום: עדי שפרן

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ועולים בזהירות על כביש האספלט.
0.3 ק"מ – צומת T עם הכביש הראשי אותו חוצים ישר ונכנסים לשביל שממול.
0.5 ק"מ – השביל חוצה שער ונכנס לתוך מטע דקלים.
0.9 ק"מ – צומת T בקצה המטע בו פונים ימינה לכיוון תל רחוב הבולט בשטח.
1.1 ק"מ – השביל יוצא מהשער ומגיע לצומת T.
נ.צ. 7 – צומת T.

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומיד שמאלה לצד ערוץ הנחל לכיוון המטעים ותל רחוב.
0.6 ק"מ – מטע משמאל לשביל.
0.8 ק"מ – צומת T בו פונים שמאלה ועוזבים את ערוץ הנחל.
1.1 ק"מ – צומת בקצה מטע הזיתים בו פונים שמאלה לכיוון תל רחוב.
1.5 ק"מ – צומת למרגלות תל רחוב בו פונים שמאלה ולמעלה לתל. בהמשך צומת T בו פונים ימינה לכיוון שיא הגובה וב-1.8 ק"מ נעצרים בפסגת התל.
תל רחוב – היה בעבר עיר כנענית מתקופת הברזל (כ-1,500 שנים לפני הספירה) ששימשה מרכז מסחרי על צומת הדרכים בין הרי הגלעד שבמזרח לנמלי הים ממערב. העיר נחרבה ע"י האשורים ב-732 לפני הספירה.
נ.צ 8 – תל רחוב.

מאפסים מד אוץ
חוזרים מטה לצומת שלמרגלות התל ופונים שמאלה ודרומה על השביל.
0.4 ק"מ – (מפסגת התל) צומת T בו פונים שמאלה, כשמימין ערוץ הנחל ומשמאל התל.
1.4 ק"מ – צומת שבילים כשמימין גשרון ושביל הנכנס לתוך המטעים.
נ.צ. 9 – צומת.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה, חוצים את הגשרון ונכנסים דרומה, בין שני אבני בטון, לתוך מטע הזיתים.
0.9 ק"מ – צומת T עם כביש אספלט בו פונים ימינה.
1.1 ק"מ – צומת בו פונים שמאלה עם כביש האספלט.
1.3 ק"מ – צומת הכניסה לבית העלמין בו פונים שמאלה לשביל כשמימין הגדר של שדה תרומות.
2 ק"מ – חוצים כביש אספלט ומשיכים על השביל ישר לתוך השדה לכיוון עצי האקליפטוס.
2.9 ק"מ – צומת T בו פונים ימינה.
3 ק"מ – צומת T בו פונים שמאלה עם קו המתח.
3.5 ק"מ – חוצים שדרת אקליפטוס ומגיעים לצומת T בו פונים ימינה.
3.7 ק"מ – השביל מתעקל שמאלה עם קו המתח.
4.1 ק"מ – צומת בו ממשיכים ישר כשמימין שדרת אקליפטוס.
4.5 ק"מ – פונים ימינה לשביל צר וחוצים את שדרת האקליפטוס.
נ.צ 10 – חציית האקליפטוס.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה עם שדרת האקליפטוס ונוסעים במקביל לכביש 90 שמימין.
0.7 ק"מ – צומת T בו פונים ימינה.
1 ק"מ – כביש 90 עליו פונים בזהירות שמאלה (בתחילת קו ההפרדה המקווקו).
1.1 ק"מ – פנייה ימינה לשביל המסומן בכחול, לפני החווה החקלאית.
נ.צ 11 – כביש 90.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל הכורכר המסומן בכחול ונוסעים איתו מערבה.
1.1 ק"מ – השביל פונה ימינה ונוסע לצד גדר ההפרדה של הגלבוע.
5 ק"מ – צומת T בקצה מטע הבננות בו פונים שמאלה עם השביל הכחול.
5.8 ק"מ – צומת שבילים בו ממשיכים ישר על השביל המסומן בכחול.
6.3 ק"מ – צומת T בכניסה לשמורת נחל בזק.
נ.צ 12 – צומת T.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על השביל הכבוש המטפס למעלה ומסומן בשחור ללב שמורת נחל בזק – סעו לאט ותוכלו ליהנות מספארי של חיות מוגנות.
1.4 ק"מ – צומת בו פונים ימינה עם הסימון השחור.
5.5 ק"מ – צומת בו ממשיכים ישר עם הסימון השחור.
5.6 ק"מ – צומת בו פונים ימינה וחוצים מעבר בקר משוקע בקרקע.
5.7 ק"מ – צומת בו פונים ימינה בכיוון העלייה.
6.5 ק"מ – מגיעים לכביש האספלט שלפני הגדר של מלכישוע – כפר גמילה ייחודי הנותן תמיכה לקהילות של נגמלים מסמים בכל הגילאים.
נ.צ 13 – מלכישוע.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על האספלט.
0.5 ק"מ – שער הכניסה לכפר בו פונים שמאלה על כביש הגישה להר מלכישוע.
4.6 ק"מ – צומת T בכניסה לקיבוץ הדתי מירב – הקיבוץ מיושב על-ידי בוגרי בני עקיבא ויוצאי ישיבות ההסדר ושמו קשור לבתו של שאול המלך, אשר נפל בגלבוע ולשם כפל משמעות "מי – רב" כלומר מי רבים.
5.8 ק"מ – צומת T שעל כביש 667 המטפס לגלבוע משדה תרומות שבעמק בית שאן.
נ.צ 14 – צומת T.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על כביש 667 לכיוון קיבוץ מעלה גלבוע.
1 ק"מ – צומת הכניסה למצפה ע"ש דובי וערן שמיר – אב ובנו שנפלו על הגנת הארץ בעת שירותם הצבאי. דובי שמיר נפל בשנת 1977 בעת שהיה סמג"ד בצנחנים, וערן שמיר בנו נפל בקרב בדרום לבנון, 20 שנים מאוחר יותר – בשנת 1997, עת היה סגן מפקד סיירת צנחנים.
2.8 ק"מ – הכניסה לקיבוץ הדתי מעלה גלבוע – הוקם על הגלבוע בשנת 1962 כיישוב ספר בקצה המזרחי של הרי השומרון ועמק דותן.
4.2 ק"מ – צומת בכביש 667 – כביש הגלבוע, עם כביש 6666 – הכביש היורד לבית אלפא.
נ.צ 15 – צומת בכביש.

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר לדרך נוף גלבוע, כביש 667.
3.7 ק"מ – צומת הכניסה לתצפית המעולה של הר ברקן ממנה רואים את עמק חרוד עד גבעת המורה.
8.4 ק"מ – צומת הכניסה להר שאול.
נ.צ 16 – צומת הר שאול.
אוטו מטייל: מעמק בית שאן לפסגת הגלבוע
צילום: עדי שפרן

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה להר שאול.
1.3 ק"מ – תצפית מדהימה לעמק חרוד, התבור, גבעת המורה עד הרי נצרת עם שביל הליכה של 1 ק"מ סביב ההר ואתר פיקניק מושקע.
נ.צ 17 – תצפית הר שאול.

מאפסים מד אוץ

חוזרים לאחור 1.3 ק"מ עד לצומת בנ.צ. 17 ופונים ימינה ולמטה על כביש 667.
4.4 ק"מ – צומת T של חניון נורית בו פונים שמאלה ולמטה על כביש האספלט.
6.5 ק"מ – הכניסה לאתר סקי בגלבוע ומסעדת קימל.
6.7 ק"מ – צומת מעלה גלבוע במפגש של כביש 667 – נוף גלבוע עם הכביש הראשי 675 – בית שאן עפולה.
נ.צ 18 – צומת סיום.

סוף מסלול – עד כאן 60 ק"מ של מסלול הטיול, מתוכם 35 ק"מ של שבילים בשטח.
ימינה ומזרחה לכיוון צומת נבות ובית שאן.
שמאלה ומערבה לכיוון עפולה ומרכז הארץ.