מימין: דני שמעוני (מנכ"ל הרץ), עוזי יצחקי (סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה) וחיים כהן (מנכ"ל D&B)אומנם התכנון המקורי היה לכנס שירכז את ראשי כל החברות הגדולות בענף הרכב, הן מצד היבואנים והן מצד חברות הליסינג, אך מסיבה זו או אחרת בחרו נציגי היבואנים שלא להגיע, מלבד נציג אחד של חברת צ'מפיון. וכך הפך הכנס שנערך אתמול (יום ד') לרב-שיח בנושא מצב משק הליסינג בישראל וההשפעה האפשרית של מסקנות וועדת זליכה על הענף – כשהציטוט בכותרת, של יוסי דהן בעלי חברת אלדן, מבטא את הרוח הכללית. משתתפי הכנס הביעו דעה אחידה כי משק הרכב תחרותי מאוד, אחד התחרותיים ביותר בארץ, ולכן כל הנחה שהם מקבלים מהיבואניות מגולגלת בסופו של דבר אל הצרכן הסופי, אם זה צרכן רכב הליסינג או צרכן הרכב המשומש שרוכש מהם את הרכב בסוף מחזור הליסינג. דני שמעוני מנכ"ל הרץ קבע "מנסים לסגור את האורווה אחרי שהסוסים כבר ברחו. השוק תחרותי מאוד והחברות נאבקות עד זב דם על כל לקוח – ויעידו על כך מאזני החברות השונות. למה רוצים להכניס שוב את השוק לסד של רגולציה, כשהוא עוד מנסה להתאושש מהעיוותים שיצרה רגולציית 'שווי השימוש'?". ויוסי דהן מוסיף "איך יכולים להגיד שהשוק לא תחרותי, כשהיום המחיר לעסקת ליסינג על מאזדה משפחתית נמוך ב-20% נומינלית ממה שהוא היה ב-96?".
ביקורת דומה הושמעה גם לגבי ההמלצה לאסור על יבואן רכב להחזיק במניות חברת ליסינג, דבר שרק יחליש את היבואניות הקטנות, שמחזיקות בחברות ליסינג ככלי לחיזוק כוחם מול היבואניות הגדולות (שלא טורחות להחזיק בחברת ליסינג). בתגובה הצהיר עוזי יצחקי, סמנכ"ל במשרד התחבורה ומי שעומד בראש צוות ישום המלצות וועדת זליכה, כי ההמלצה הזו תבחן שוב, ואם יתברר שאין בה תועלת – היא תבוטל. מה שרק חיזק את התחושה שרבים מבאי הועידה שידרו בין השורות – כי המלצות הוועדה היו לא ריאליות ברובן ויתמוססו לכלום. ההמלצה היחידה לגביה היה נראה שיש חילוקי דעות הייתה ההמלצה להקים מאגר ממשלתי למחירי עסקאות מכירת כלי רכב משומשים. נראה היה שכל באי הוועידה מסכימים כי המחירונים הקיימים לא באמת משקפים את המחיר בשוק, או כמו שניסח זאת ינון עמית, מנכ"ל אלבר – "מי שקובע את המחיר זה אנחנו, לא לוי יצחק. הלקוח מצלצל אלי, לבאדג'ט, לקל-אוטו... ובסוף קונה איפה שהוא מקבל את העסקה הכי טובה. אף לקוח לא שואל מה המחירון – הוא שואל מה המחיר". אבל היה חוסר הסכמה אם חברה שתמונה על ידי המדינה תצליח לעשות עבודה טובה יותר – אבל שמוליק קליין, מנכ"ל קל אוטו תמך במהלך מסיבה אחרת "לא הגיוני שהמונופול בתחום המחירונים, שההחלטות שלו מטלטלות את כל השוק, יהיה אותו גוף שמתקיים על הפרסומות של הגופים שעליהם הוא משפיע. צריך גוף אובייקטיבי ובלתי תלוי – ואת זה רק המדינה יכולה לספק".
בכירי הליסינג היו תמימי דעים גם לגבי העובדה כי שוק הליסינג הגיע למלוא הפוטנציאל שלו וגדילתו תיעצר. "אם עד עכשיו צמחנו בקצב דו-ספרתי, הרי שמעכשיו נגדל בקצב דו-ספרתי – רק אחרי הנקודה העשרונית" התנבא דני שמעוני. גם טירוף המחירים בשוק היד שנייה ירגע "בשמונת החודשים הראשונים של 2008 חברות הליסינג קנו כמויות גדולות מאוד של מכוניות, וכשהן סיימו את מחזור החיים שלהם בליסינג, נוצר מלאי אדיר של מכוניות במגרשים וזה דחף את המחירים למטה. אך המלאי הזה מתחיל להתדלדל משום שברבעון האחרון של 2008 קצב הקניה שלנו ירד מאוד בגלל המשבר, כך שכרגע קצב הגעת המכוניות למלאי המשומשות נמוך – והמבצעים המשוגעים יתחילו להעלם" הסביר ינון עמית, מנכ"ל אלבר, וקיבל תמיכה מעוזי יצחקי "עכשיו זה הזמן לקנות רכב יד שנייה. אני לא מאמין שהמחירים הללו יחזרו בעתיד הקרוב". יהיה מעניין לחכות ולראות אם הנבואה אכן תתממש, או שמא באמצע 2013 נראה עוד מלחמת מחירים, שלוש שנים אחרי הגאות במכירות שנרשמה מאמצע 2010.
ואולי היוזמה שמשרד התחבורה עדיין מנסה לדחוף, של אפשרות לקבל החזר מס על מכוניות משומשות שייוצאו לחו"ל, תהיה "שסתום הביטחון" של חברות הליסינג להיפטר מעודפי מלאי במקום לפתוח במלחמת מחירים על ליבו של הצרכן הישראלי. באופן לא מפתיע חברות הליסינג תומכות מאוד ביוזמה הזו, אולם קשה להם להישמע משכנעים כאשר הם מצהירים כי "האפשרות לייצא מכוניות משומשות תצעיר את שוק הרכב הישראלי" כאשר הם מדברים על יצוא מכוניות בנות שלוש משוק שבו הגיל הממוצע של כלי הרכב הוא כשבע שנים...
ובכל זאת, דיברו שם גם קצת על מכוניות – על המכונית החשמלית ש"אנחנו רוצים להציע ללקוחות את כל האופציות, אבל כרגע המכונית החשמלית רלבנטית בעיקר למי שגר בגוש דן. אולי בהמשך, עם פרישת התשתיות, תחדור יותר – אבל קשה לדעת עד כמה" כפי שהגדיר זאת מנכ"ל אלבר – מהראשונות שמציעות את הפלואנס החשמלית בליסינג. ויוסי דהן אף חשף יתרון ייחודי של המכוניות החשמליות "גנבו לאחד הלקוחות שלנו רכב חשמלי בלילה – ומצאו את הרכב תקוע שני קילומטר מהבית שלו...". ומה לגבי המכוניות הקטנות והשפעתן על השוק "הצרכן הישראלי עדיין אוהב את ה-1600 האוטומטית שלו, ורוצה כמו שיש לשכן. אפילו כלפי הדגמים עם מנוע הטורבו הקטן יש חשדנות אצל הצרכנים. הקטנות מוכרות הרבה יחסית לעבר, אבל זה עדיין מעט מאוד בסך הכל. האמת שציפינו ששווי השימוש הלינארי יפתח יותר את השוק, ויסיט עסקאות אל גרסאות מאובזרות או חזקות יותר, אם לא לדגמים שונים לחלוטין, וזה קרה בצורה מינורית" מספר דני שמעוני. אבל דורון סלע, מצ'מפיון, לא מסכים – "האפקט של הקטנות חזק יותר ממה שמראים המספרים. כי הרבה מהן ידניות, והן עושות חינוך מחדש לדור הצעיר שמתנסה עם מכוניות ידניות, וחלקו בטח יחליט להישאר עם תיבה ידנית גם בהמשך." ועל זה אין לנו מה להגיד מלבד "לו יהי!".