למפגע המצולם אין כל קשר לכתבהמשרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור פרסם אתמול (יום ג') את הדו"ח לשנת 2011 המסכם את התלונות שהוגשו וטופלו במהלך השנה החולפת. הדו"ח מצביע על עלייה של למעלה מ-67% במספר התלונות שהוגשו בנושאים הקשורים למשרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים. מדובר בעלייה משמעותית המקבלת משנה תוקף לאור העובדה כי ב-2010 חלה ירידה של כ-13% בכמות התלונות ביחס ל-2009.

סה"כ התקבלו במשרד התחבורה במהלך שנת 2011 לא פחות מ-467 תלונות, כאשר 220 מתוכן היו על רשות הרישוי. כ-45% מהתלונות שטופלו נמצאו מוצדקות, כאשר מרבית הנושאים המוצדקים היו על השירות לציבור, מתן רישיונות נהיגה, רכב ותחבורה ציבורית. השנה גם הסתיים הטיפול ב-482 תלונות, מספר הכולל תלונות שנדחו על הסף ותלונות משנים קודמות.
זינוק במספר התלונות על משרד התחבורה ב-2011
צילום: מנהל

בדו"ח מתפרסמות גם דוגמאות לתלונות בולטות. בין השאר, מובאת דוגמא על תלונה שהוגשה למשרד התחבורה ב-2007 בנושא אחת מחברות האוטובוסים. הטיפול בה התעכב במשך 4 שנים וחצי לאחר שהחברה לא שיתפה פעולה ונציגיה לא התייצבו לחקירות. משרד התחבורה הואשם בסחבת בטיפול בתלונות בנושא חברות התחבורה הציבורית, עם הפרשי זמן גדולים בין מועדי החקירות וטיפול לקוי במקרים של אי התייצבות. בנוסף עולה כי זה לא המקרה היחיד והתקבלו גם תלונות נוספות על איטיות הטיפול בתלונות מצד משרד התחבורה.

במקרה נוסף התלוננה תושבת ירושלים על חברת דן, לאחר שגג דולף באחד האוטובוסים של החברה גרם לה ולבגדיה להירטב ואף להחלקה ולחבלה קלה. אחרי שהתלוננה הנוסעת לחברת דן, נמסר לה כי עליה להמציא ראיות לנזק שנגרם ולפנות לחברת הביטוח של החברה. לא ויתרה הירושלמית, וקבלה לנציב תלונות הציבור. בהמשך נקבע שמן הראוי שדן יפצו את הנוסעת עקב נסיבות המקרה המיוחדות. בהמשך פוצתה המתלוננת בשוברי נסיעה בשווי 100 שקלים.

בנוסף מובאות דוגמאות למקרים בהם משרד נציב תלונות הציבור תרם לזירוז הליכים. באחד המקרים, פנייתו של תושב בנוגע למפגע בכביש 431 לא טופלה היות ועיריית מודיעין, משרד הבינוי והשיכון ורכבת ישראל העבירו את האחריות מאחת לשנייה. לאחר התערבות נציב תלונות הציבור לקחה עיריית מודיעין את תיקון המפגע על עצמה, כאשר דין וחשבון עם הגופים האחרים ייעשה רק לאחר מכן.

באופן כללי, השנה נשבר שיא חדש במספר התלונות שהתקבלו במשרד הנציב לתלונות הציבור 14,880 תלונות – עלייה של 6.5% לעומת 2010. משרד התחבורה נמצא בין הגופים הבולטים, כאשר רק המוסד לביטוח לאומי, משטרת ישראל, משרד האוצר ומשרד המשפטים "זכו" למספר רב יותר של תלונות.