כנס פסגת הרכב 2012 שיערך בחמישי לדצמבר בגני התערוכה יכלול מבחר נוסעים "חמים" בשוק הרכב בהווה וגם בעתיד. לקראת הוועידה, אתר אוטו יסקור בשבועות הקרובים חלק מנושאים אשר ידונו בכנס.
"הצצתי לסטטיסטיקת ההרוגים בתאונות אצלכם ביחס לאוכלוסיה, ואתם לא שונים משמעותית ממדינות רבות באירופה. אם נחשב זאת לפי מרחקי הנהיגה היחס פחות טוב, אבל לדעתי אתם נמצאים במצב טוב ממה שאתם חושבים – לא שזה אומר שאינכם צריכים להשתפר. ובכלל, אנחנו אוהבים לדבר על הרוגים, אבל יש הרבה יותר פצועים בתאונות ולרוב זה הרבה יותר גרוע. כי אם תבלה את שארית חייך במיטה זה לא ממש חיים, זה משפיע על כל הסביבה ועולה כסף."
את הדברים האלה אומר וולטר הגלטיינר, יועץ לבטיחות שחבר בפורום של האיחוד האירופאי לבטיחות בתחבורה, בו שותפים כל מקבלי ההחלטות – מהיצרנים, דרך הנהגים, הספקים ואיגודי הצרכנים. ביחד דנים שם בפיתוחים ובצרכים העתידיים ומייעצים לממשלות. הוא עצמו פועל גם כיועץ עצמאי בגופים ממשלתיים במערב אירופה (גרמניה, הולנד). הגלטיינר, שמתמחה במערכות למניעת תאונה, הגיע מאוסטריה כאורח של חברת איווקס, כדי להסביר את חשיבות מערכות ההתרעה על אי-שמירת מרחק וסטייה מהנתיב. מערכות בהן תפקד לא פעם כשותף בפיתוח או כחלק מצוות בדיקות אבות הטיפוס. שיחה עימו מרתקת, בין היתר, כי הגלטיינר אץ לחלוק את דעותיו ולא חושש לומר דברים שנויים במחלוקת. למעשה נראה שרק הצמא לסיגריה, מחוץ לחדר כמובן, יכול לעצור את שטף השיחה עימו.

"מכיוון שאני עצמאי, אין לי בעיה לומר דברים שלא כולם אוהבים לשמוע. אני לא אוהב את העובדה שתעשיית הרכב מרוויחה כסף מכל רכב שמתרסק. כל מכונית כזאת מביאה להם קניה חדשה. לכן אולי אין התקדמות מספקת בתחום הבטיחות האקטיבית. וגם חברות הביטוח אינן מפסידות מתאונות. יותר נזקים משמעותם פרמיות גבוהות יותר, ולאורך השנים הסתבר לי שחברות ביטוח מרוויחות דווקא בשוק הכלכלי, כך שפרמיות גבוהות יותר מפקידות בידיהן יותר כסף להשקעות".

מהיכן מתחילה היכרותך עם מערכות הבטיחות האקטיביות?
"עבדתי בקונטיננטל שנים רבות ומכרתי מערכות כאלה למרצדס, ג'נרל מוטורס ופורד. אבל הבנתי שזה לא מספיק יעיל, כי אחוז הקניה נמוך והחדרת המערכות לשוק רק עם רכב חדש אינה מספיק גבוהה. צריך גם התקנות של אחרי קניה".

מי לטעמך נתן את הדחיפה הגדולה למערכות כאלה?
"אני מאמין שללא דיימלר, העולם היה מתקדם באופן איטי בהרבה בתחום הבטיחות האקטיבית. הם הציגו את ה-ACC (בקרת שיוט אקטיבית), כבר ב-1999. בטיחות היא חלק מובנה בתדמית שלהם וזו לא רק בטיחות אקטיבית או פאסיבית. הגישה שלהם הוליסטית ומקיפה יותר מאחרים. והם יכולים להרשות זאת לעצמם כי יש להם מותג יוקרה שמסוגל לממן את המחקר. ב-2001, כאשר הם הביאו את ה-ACC לארצות הברית, רוב היצרנים פחדו לעשות זאת מחשש לתביעות שיגיעו. מאז זה הפך תקני במכוניות יוקרה ואף אחד לא תבע".

האם ידעתם, כשהתחלתם עם זה, שזה יהפוך למערכת בטיחותית מדוברת?
"התחלנו מטעמי נוחות דווקא. לא הבנו זאת באופן הזה כי גם הסביבה לא הייתה שם ופחדנו מתביעות. בהמשך הבנו שזה יכול להתפתח: שהמערכת יכולה להזהיר מקרבה לרכב שמלפנים, להכין את הבלמים ואפילו לעצור. הכנת הבלמים מצמצמת את זמן הבלימה ב-300-500 אלפיות השנייה וזה חשוב. וגם אם זו הייתה אזעקת שווא הלקוח לא מרגיש".

האם יכול להגיע מצב בו האיחוד יחייב התקנת מערכות כאלה?
"היצרנים לא רוצים שזה יהיה חובה כי כאשר זה אופציה ניתן לגבות על המערכות תשלום נוסף. אבל הקלת מיסוי על מערכות כאלה יכולה לעזור ואז גם יצרני הרכב יהיו בעד המערכות. אם הממשלות יעשו זאת נחסוך הרבה כסף בגלל הפחתת התאונות, אז כדאי לתת הקלה. ואפשר יהיה לעזור גם להתקנות שאחרי קניה.
מעבר לכך, אם אנחנו רוצים לחייב מערכות כאלה, אנחנו צריכים לבדוק אפקטיביות ויחס עלות תועלת. זה ייקח שנתיים. עוד שנתיים תיקח הכנת החוק ואז צריך לתת ליצרנים זמן להתכונן. לכן מהיר יותר יהיה לתת לכוחות השוק לעשות זאת יחד עם הטבות".

האם אתה מרגיש הבדל בצורך במערכות כאלה בין ארצות הברית לאירופה?
"בארצות הברית התנועה יותר הרמונית – כולם נוסעים באותה מהירות. זה בולט בהשוואה לאוטובאן הגרמני. אז שם הם אינם מרגישים צורך להיות ערניים ולכן זה יותר נחוץ. ובגלל החוק המטופש שמחייב שם מראות צד שטוחות עם שטח מת, ההתראה על סטייה מהנתיב חשובה יותר"

איך יתפתח השוק בעתיד הרחוק יותר?
"אני אופטימי. אני מאמין שהמצלמות יהפכו תקניות כי הן ספקיות אינפורמציה לדברים אחרים כמו תאורה, שלטי תנועה ועוד, והן חלק חשוב מהמערכת. אחרי כן יבוא גם הרדאר. יצרנים רבים אומרים שהם רוצים להביא זאת לעם. פולקסווגן כבר בדרך לשם וגם פורד אגרסיבית".

לאן תתקדמו מבחינת התקינה האירופאית בטווח הקרוב?
"ה-E-CALL תהפוך חובה תוך שלוש שנים באירופה. זו קריאת חירום לשירותי הסיוע וההצלה שמסבירה את המיקום וחומרת המצב במקרה של תאונה. התוכנית היא שבשלב הבא יהיה קישור קולי אוטומטי עם הנהג והנוסע. להערכתי רוסיה תקדים את שאר אירופה בזה. עד שדברים אחרים יקרו זה ייקח זמן ולכן מודעות היא הדרך הטובה".

ומה בעתיד הרחוק יותר?
"אחד הצעדים החשובים יהיו ה-Connected Car (המכונית המקושרת) והיא תיעזר בתשתית של ה-E-CALL. כאן מדובר בהתראות שישודרו מהמכונית לנהגים אחרים. אם מכונית תבין שהכביש חלק היא תשלח הודעה למוקד וזה ישדר אותו לנהגים באזור הקרוב. אותו דבר יקרה עם מכונית שנתקעה על הכביש. אני מאמין שהרבה דברים יבואו עם התקשורת, אפילו שמירה וחיוב אוטומטיים של מקומות חניה ותשלום בסוף השנה. החיים יהיו קלים יותר".

כולם מדברים על חשמל. האם זה ישפיע על הצד הבטיחותי?
"תהליך החישמול של המכונית יתמקד גם בבטיחות האקטיבית כי הם ירצו לחסוך במשקל. חלק מהמשקל הכבד במכונית שייך לבטיחות הפאסיבית הן במבנה והן במערכות כמו כריות אוויר. כרגע לא קל לעכל זאת, אבל ייתכן מצב בו אנשים יבינו שיש הגיון גדול יותר בהימנעות מתאונות מאשר בהגנה על אלה שיושבים במכונית".

לעיתים נראה שמערכות ההתרעה על סטייה או קרבה מגזימות בהתרעות וגורמות לנהג לפתח ביטחון מופרז או להתעלם מהן כליל, מה דעתך?
"זו אגדה מוכרת אבל היא מעידה על חוסר ניסיון. מאז 93' אני נוסע עם מערכות כאלה ולדעתי הן מעלות מודעות ומשפרות את הנהיגה. אתה מודע יותר למה שקורה מסביב ולשמירה על המרחק. זה גם תלוי איך המערכת מתוכננת. במרצדס ה-ACC מראה שהיא עוזרת אבל לא מחליפה את הנהג. בפאסאט יש מערכת נגד סטייה מהנתיב שתעזור עם ההיגוי אבל לא ליותר מדי זמן. ראינו גם שנהגים משתמשים יותר באיתות בזכות המערכת (שמצפצפת אם אתה עובר נתיב בלי לאותת. א.ש.)".

האם נכונה ההרגשה היא שמערכות כאלה בהתקנה עצמאית, לוקות בהתרעות יתר?
"זה תלוי במערכת ובהתקנתה. המערכות של היצרנים הרבה יותר מדויקות, ומתאימות יותר למכונית מאשר אלה המותקנות לאחר הקניה. ובכל זאת יותר טוב עם מאשר בלי".

ומה אתה חושב על שימוש בטלפון סלולארי בזמן נהיגה?
"צריך בלוטות' קולי ושהכל יעבוד ללא מגע יד ובצורה אוטומטית. בגלל מערכות ההתרעה למדתי שגם הדלקת סיגריה מספיקה בשביל סטייה מהנתיב. גם הדיבור מושך תשומת לב, אבל דבר זה נכון גם לגבי נוסע נוסף. ההבדל הוא שכשיש נוסע אתה מרוויח עוד זוג עיניים ואוזניים. יש לך עוד חיישני התרעה. לא צריך להוציא את הסלולאריים מהמכונית לגמרי, אבל צריך להגביר את המודעות. כשאני מדבר בטלפון אני מפעיל את בקרת השיוט האקטיבית ויורד לנתיב הימני ולמהירות איטית יותר".

איזה מכוניות משקפות לטעמך את אמת המידה מבחינת הימנעות מתאונה?
"אם הייתי קונה מכונית הייתי חושב על מרצדס E קלאס בגלל הבטיחות על ציר האורך או על פולקסווגן פאסאט בגלל ההיגוי העצמאי שיכול לעקוב אחר הנתיב ולתקן אותך (מערכת שלא מוצעת בארץ. א.ש.). אני מאוד מעריך גם את וולוו S60 שיודעת לבלום ולהימנע מפגיעה בהולכי רגל".