טויוטה 2000GT EV

"בחזרה לשורשים, למכוניות האמיתיות של פעם שהיו מהנות לנהיגה – יחד עם הטכנולוגיה הנקייה והמתקדמת ביותר המוכרת כיום", זהו בגדול הרעיון העומד מאחורי הפרויקט של טויוטה וגופים נוספים ביפן, הנקרא"Crazy Car Project". היצירה – הנראית במבט ראשון כקלאסיקה משופצת היטב – מוצגת בימים אלו במסגרת 'סלון המכוניות של טוקיו' (לא להתבלבל עם תערוכת טוקיו המוכרת גם לנו) וקשה להציע ניגודים בולטים יותר במכונית אחת; מחד – טויוטה2000GT– מחלוצות מכוניות הספורט האמיתיות מיפן שהושקה ב-1965 כפרי שת"פ בין טויוטה לימאהה, ויוצרה עד 1970 בכ-350 יחידות בלבד. מכונית הספורט הנאה, שעיקר חשיפתה נבע בשל השתתפותה בסרט You Only Live Twice כרכב של ג'יימס בונד בכיכובו של שון קונרי, צוידה במקור במנוע 6 צילינדרים בטור בנפח 2.0 ליטר שהציע 150 כוחות-סוס מכובדים מאוד בשעתו, ב-6,600 סל"ד "אופנועיים". כיום נחשבת2000GTמקורית במצב טוב לאחת המכוניות היפניות היותר מבוקשות בקרב אספנים, עם שווי שוק של מאות אלפי דולרים, בהתאם למצב ולשנתון.

מאידך, מתחת לפח המקומר הקלאסי מסתתרת הטכנולוגיה ה"נקייה" המתקדמת ביותר הכוללת הינע חשמלי לגמרי, עם מנוע הניזון מסוללות ליתיום-איון ומחשמל המיוצר באמצעות תאים פוטו-וולטאים הממוקמים על חופת המנוע וניצול אנרגיית הבלימה ואגירתה בצורת חשמל. לא נמסרו פרטים רבים אודות המנוע, אך המהירות המוצהרת דווקא כן פורסמה – והיא עומדת על 200 קמ"ש. ה-200GTהמקורית פורקה לגורמים, חלקים מסוימים הוחלפו בהעתקים מודרניים העשויים חומרים מרוכבים וקלי משקל, המנוע המקורי הוצא ממקומו וחופת המנוע יוצרה מחדש עם מקום לתאים קולטי אור השמש. גם פנים הרכב עודכן ודופן בחומר חדיש על בסיס צמחי שאמור להיות קל במיוחד ומתקלה ב-100%. המראה הקלאסית למראה הופכת עם השילוב להילוך אחורי לצג המעביר את מה שהמצלמה האחורית מצלמת. מאחר ומנוע חשמלי הוא נטול רעש, ניתן לבחור בין 3 סוגי רעשים שיושמעו בזמן הנסיעה: "טיל רקטי", "מטוס" או ..."סוס דוהר"...
מדובר בפרויקט ניסיוני ומן הסתם גם בגימיק תקשורתי, ללא כל כוונות ייצור, מן הסתם. בעצם – חבל, לא? מי יודע – אולי זו תחילתה של אופנת 'רטרו חשמלי', שאם חושבים על זה, מציעה לא מעט פוטנציאל מעניין.