משמאל: שר התחבורה ישראל כץ ופרופסור ירון זליכה"יבואני הרכב בישראל עושים עבודה טובה אבל," אומר שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ, "חסרה כאן תחרות והיכן שאין תחרות האזרחים מפסידים. כולם יודעים מה קרה לשוק הסלולר שנפתח לתחרות או אפילו לשוק הטיסות לאילת – המחירים ירדו והשירות השתפר. אני יודע שתהיה התנגדות מגופים עתירי כוח, ממון והשפעה, אך דבר לא ירתיע אותי, התוצאה חשובה מכדי להתפשר עליה". מסכם כץ.

את דברים אלה אמר הבוקר (יום ה') השר כץ במסיבת עיתונאים שנערכה לכבוד קבלת מסקנותיה של ועדת זליכה – הוועדה להסדרת ענף הרכב. באירוע המיוחד בנוכחות הפרופסור ירון זליכה, אמר השר כי הוא מקבל עקרונית את כל המלצות הוועדה ויפעל מול כל משרדי הממשלה ליישום המלצות אלה. "השאלה הגדולה היא האם ניתן ליישם את המלצות הוועדה ולהביא לשינוי? שואל השר וגם עונה, "התשובה היא כן." עוד ציין השר כי כבר החל לשתף את כל גופי הממשלה ליישום מסקנות הדו"ח. לדבריו, הוא פנה אל משרד האוצר, אגף התקציבים, רשות המיסים והממונה על ההגבלים העסקיים, ומכולם קיבל הסכמה לעקרונות הדו"ח. "לאור זאת החלטתי להקים צוות ליישום הדו"ח שיגיש תוכנית עבודה תוך 60 יום. המסקנות ייושמו סעיף-סעיף כל אחד בנפרד, כשהסעיף היחידי שבאחריותי המלאה כשר התחבורה – יבוא של רכב מארה"ב – כבר אושר. להערכתו, עד ה-1 באפריל יורשה יבוא של רכב בתקינה אמריקנית גם אם לא יוצר בארה"ב.

זליכה: "העובדה שענף הרכב נותר ללא טיפול הוא שערורייתי"
"יש לי ניסיון רב בהגבלים ובחוסר תחרותיות, אך זמן רב לא נתקלתי בשוק כל-כך לא תחרותי. אומר פרופסור ירון זליכה. "שוק שבו הצרכן כה מנוצל, שוק שבו שולי הרווח של יבואני הרכב והחלפים הם שערורייתיים. לא יתכן שצרכן הישראלי לא יכול ליהנות מתחרות מלאה ושמדניות הממשל רומסת עסקים קטנים מעדיפה חברות ליסינג גדולות. העובדה שענף הרכב נותר ללא טיפול הוא שערורייתי."

לדברי זליכה אחת ההמלצות החשובות ביותר בדו"ח שהגיש למשרד התחבורה נוגעת להגבלת נתח שוק היבואנים והמותגים שברשותם. להערכתו נקודת האיזון לקיום של יבואן רכב היא 3% מהשוק ולמרות זאת במסקנות הוועדה הוחלט לקבוע נתח שוק של 8%. "אין ממש משמעות אם הרף יקבע ל-7%, אך לא יעלה על הדעת שיבואן רכב שמייבא את מאזדה, ייבא גם את פורד וב.מ.וו. זה פשוט יותר מדי."

בכל הנוגע למיסוי אומר זליכה כי הועדה הזו אינה יכולה לספק מסקנות. לדעתו, אי אפשר לקיים ועדה רק על מיסוי רכב: "ועדה שכזו צריכה לקום מתוך משרד האוצר ולבחון את נושא המיסוי לרוחב על מגוון תחומים כולל ענף הרכב."

מאסה קריטית
"2013 תהיה שנה עם כללי משחק חדשים ושוק הרכב יפעל בהתאם." סיכם השר כץ, "הוועדה הגיעה עם המלצות רבות במגוון תחומים שכל אחת מהן תורמת דבר מה לשינוי המצב. אני לא יודע אם נצליח להעביר את כולן, אך אין לי ספק שברגע שנעבור מאסה קריטית התחרות תתחיל."

כפי שהבנתם מהפסקה האחרונה, כץ וזליכה מודעים לכך כי לא יצליחו להעביר או ליישם את כל מסקנות הוועדה כשגורמים שונים בענף, כמו גם במשרדי הממשלה כבר הודיעו כי לא ישתפו פעולה עם הוועדה. אחרים בכלל מטילים ספק ביכולתה של הוועדה להביא לשינוי, ומנבאים תקופות ארוכות של סחבת במסדרונות בבג"ץ.