בעוד נהגי ישראל עדין בהיסטריה כיצד להתגונן מפני מצלמות המהירות החדשות (הידיעות בשם גאטסו), מכניס אגף התנועה שחקן חיזוק חדש לזירה. דור חדש של אקדחי לייזר (ממל"ז) בעל יכולות משופרות האמור לצוד סלקטיבית את הנהגים שיחמקו ממצלמות הגאטסו. מדובר בממל"ז חדש קל יותר, בעל טווח גדול יותר וממוקד יותר, שיחליף את הממל"ז הנוכחי שבשנה שעברה חגג יום הולדת 20.
בניגוד לממל"ז הנוכחי טווח היצרן של הדגם החדש הוא 1,000 מטרים שבין היתר מושגים באמצעות שימוש בקרן לייזר ממוקדת יותר וכוונת טלסקופית בעלת הגדלה כפולה כדי לשפר את ראיית השוטר המפעיל. נהג שחושב שחוש ראיה מפותח יעיל מול טווחים שכאלה טועה, מבט בו זמנית לטווחים כה גדולים וקרובים, מאמץ מאוד את העיניים והמוח, ולאורך זמן מעייף מאוד. זה המקום להזכיר כי על-פי פסיקת בג"ץ טווח ההפעלה של הממל"ז הנוכחי הוגבל ל-300 מטרים (ללא שימוש בחצובה) למרות שעל פי היצרן, טווח האכיפה הוא 600 מטרים גם ללא חצובה. קשה לי להאמין שפסיקה זו תהיה תקפה גם על הממל"זים החדשים היות ומדובר במוצר שונה.

אבל הבעיה הגדולה יותר היא ששוב אנחנו חוזרים לשיטה שבה מילתו של השוטר היא העדות היחידה הקובעת לגבי זהות הרכב שנלכד בקרן הלייזר. דמיינו כמה רכבי מאזדה 3 כסופים נמצאים בכל רגע נתון בקטע כביש של קילומטר ותבינו למה אני מתכוון. מאוד הייתי רוצה לראות דגם של ממל"ז הכולל מצלמת וידאו משולבת ניכנס לשרות ומוציא מן המשוואה את הסיכוי של השוטר לטעות בזיהוי הרכב שאת מהירותו מדד. בעידן הטכנולוגי שבו אנו נמצאים עיבוד תמונה הפך להיות טכנולוגיה בסיסית מאוד ומוצר שכזה היה מצמצם את מספר השוטרים שנדרסים כאשר הם מזנקים לכביש מהיר כדי להתאבד על דו"ח מהירות, והיה כמובן מקטין את העומס על בתי המשפט.
מצד שני גם הייתי מצפה לראות הפניית משאבים לטובת אכיפת עבירות אחרות, קצת יותר קשות לאכיפה כמו כניסה לצומת שאינה פנויה. אין ספק שזו אחת העבירות הבסיסיות שמראות את היחס של הנהג הישראלי לשאר שותפיו לכביש. לדעתי "תרבות הנהיגה בכביש מתחילה בצומת", במפגש פנים מול פנים עם נהג שנעמד באמצע הצומת או כזה שבוהה במכשיר ה-DVD או הנייד שלו בזמן שטור שלם מאחוריו בודק את עוצמת השמע באמצעות הצופר במחשבה שככה יחנכו את אותו נהג "שחלם" מלחזור על אותה טעות. אולי אם אותו נהג שחסם צומת היה הולך חודש ברגל כעונש, הוא היא חושב פעמיים בהתקרבו לצומת בפעם הבאה. אולי אם הנהג הזה, עם עוד כאלה שכמותו, היו יושבים כל יום במשך חודש על כסא באותה צומת כשבידו שלט: "נכנסתי לצומת שאינה פנויה", משהו במחשה שלו היה משתנה.

עבור נהג עבריין שנכנס לצומת באור ירוק ולא פינה אותה בזמן מצלמות הגאטסו החדשות אינן מהוות איום היות והן נדרכות רק כאשר האור התחלף לאדום והרכב עובד את הלולאות. אם הרכב נכנס לצומת באור ירוק ועבר את הלולאה המגנטית הוא כבר לא יזכה לצילום.
מלכודות מהירות בישראל