הקוברה 50th Anniversary
ב-1962 הקים קרול שלבי הטקסאני את Shelby American – יצרנית מכוניות ספורט וגרסאות משופרות של פורד מוסטנג, החוגגת בימים אלו 50 שנות פעילות. לציון המאורע המשמח מציעה החברה (הממוקמת כיום בלאס-וגאס) גרסאות מיוחדות של המוסטנג המשופרות אותן היא מוכרת – ואת גולת הכותרת, גרסה מיוחדת של הקוברה המיוצרת על-פי אותו המתכון הישן מאז 1995, עם שורשים בתחילת שנות ה-60'.
רקע של היסטוריה
עבור מי שאינו בקי בהיסטוריית הרכב בכלל, ורכבי הספורט האמריקנים בפרט, או מי שעוד לא היה בתכנון באמצע שנות ה-60', הנה תזכורת קצרה; קרול שלבי היה בין היתר טייס בחיל האוויר האמריקני, נהג מרוצים ממש לא רע ובעיקר – חוואי קשוח בעל ביצים מפלדה שהפך למפורסם משני עברי האוקיינוס הודות לקונספט הייחודי אותו רקח. לא ניכנס אל כל השתלשלות העניינים, אך נציין רק ששלבי הצעיר הבין די מהר שבני עמו אמנם יודעים לייצר מנועים חזקים מאוד (במחיר גודל עצום, הרבה נפח וצריכת דלק כשל פאב אירי), אך כאשר המסלול הופך מישר למעוקל – ה"צעצועים" האירופאיים משאירים לאמריקנים אבק. האירופאים ידעו – ועוד איך – לייצר שלדות, מתלים ומרכבים שהיו פשוט מהירים וזריזים יותר.
שלבי אמריקן: האגדה בת 50
צילום: מנהל
לאחר דין ודברים הצליח לרכוש מ-AC הבריטית מרכב ושלדה של Ace – רודסטר בריטי קלאסי, זריז וקל משקל – ולשתול במקום מנועי ה-6 צילינדרים הקטנים איתם נמכרה, מנוע פורד V8 אימתני בנפח 4.3 ליטר בסדרה הראשונה – ועד ל-7.0 ליטר בדגמים מאוחרים יותר. בדיעבד הסתבר שגדולתו של שלבי הייתה בעיקר ביכולתו המכאנית לדחוס את המנוע הענק במרכב הקטן, לחזק את המרכב בדיוק היכן שצריך על מנת למנוע פירוקו בשל עוצמת המנוע ולהוציא תחת הידיים מוטציה שעבדה נכון, וזאת בלשון המעטה.

'AC קוברה' הפכה לאגדה עוד בחייה, כאשר למרות היעדר גב פיננסי, שפע תרגילים פוליטיים מלוכלכים (בעיקר מצד פרארי שראתה בו איום ממשי), בעיות לוגיסטיות, מות אחד מנהגי הקוברה הראשונים באימון ומכירות איטיות מהצפוי – שמה עורר ייראה אצל המתחרות מבית ומעבר לים. הקוברה שלטה באליפות ארה"ב במרוצי מכוניות ב-1963, 1964 ו-1965. לאחר כמה ניסיונות מהוססים באירופה, ללא הצלחות מיוחדות, זכתה הקוברה – לפני פרארי – במרוץ 24 השעות של לה-מאן ב-64'. הקוברה ניצחה באי-אלו מרוצי הרים מפרכים באירופה את התוצרת המקומית לא פעם ולא פעמיים וב-65' זכתה בתואר העולמי של ה-FIA בקטגוריית ה-GT, כן – לפני פרארי ופורשה...
שלבי אמריקן: האגדה בת 50
צילום: מנהל
הקוברה המקורית יוצרה עד 66' כאשר מכירות איטיות, היעדר מימון והפניית משאבי החברה לכיוונים אחרים (בעיקר שיפור גרסאות מוסטנג עבור פורד) סתמו את הגולל על אגדה מוטורית מרתקת.
289 חגיגית
כיום מייצרים ב-Shelby American גרסאות משופרות של פורד מוסטנג ואת הקוברה המקורית, או "הכמעט מקורית" שכן שלבי החל בייצורה מחדש ב-1995 – אמנם באותו הקונספט אך עם התאמות ועדכונים של שנות ה-90'. הקוברה 50th Anniversary מעוצבת בפנים ובצביעה כמו הקוברה הסדרתית הראשונה – ה-289. מה מייחד אותה מיתר אחיותיה? לא הרבה: גלגל הגה שונה ומעץ, צביעה ייחודית ושפע מדבקות ולוחיות המדגישות את ייחודה. אה, כן – עוד משהו: תג המחיר עומד על 135,000$ ממש לא רלוונטיים היות וכל 50 היחידות שתיוצרנה כבר נמכרו...
שלבי אמריקן: האגדה בת 50
צילום: מנהל
יחד עם הקוברה החגיגית, תייצר שלבי גם גרסאות מוסטנג מיוחדות, כולן בצביעה מיוחדת ומדבקות מזהות – 50 מכל דגם בצביעת בסיס לבנה ו-50 בשחור. גרסאות אלה כוללות את ה-GT500 Super Snake, ה-GT350 וה-GTS. עוד נבדלות גרסאות ה-50th Anniversary מ"סתם" שלבי-מוסטנג בחישוקים מיוחדים, עיצוב פנים שונה, מערכת בלמים משופרת (6 בוכנות לקליפר מלפנים, 4 מאחור). המחירים לגרסאות אלו מתחיל בכ-120,000$ – כמעט פי שניים ממחיר השלבי-מוסטנג הסדרתית...