ביום ראשון הקרוב תוגש לאישור הממשלה התוכנית להקמת קו רכבת מתל-אביב לאילת. כך פרסם היום (ד') משרד התחבורה. מדובר ברכבת מהירה (עד 300 קמ"ש) המיועדת לנוסעים ולמטען אשר לטענת המשרד, תקצר את זמן הנסיעה מת"א לאילת לשעתיים בלבד.

מסילה כפולה ו-8 תחנות חדשות
תוואי המסילה כולל ארבעה מקטעים עיקרים, שלושה מהם מחייבים תכנון סטטוטורי. הקטע הראשון: תל-אביב – באר שבע, מתבסס על המסילה הקיימת והמשודרגת. הקטע השני: באר שבע – דימונה (כ-35 ק"מ), מחייב שדרוג והכפלת המסילה הקיימת. הקטע השלישי: דימונה – חצבה (כ-65 ק"מ) מחייב שדרוג המסילה הקיימת, הכפלה עד צין והקמת מסילה כפולה וקטעי מנהור מצין עד חצבה. הקטע הרביעי: חצבה – אילת (כ-160 ק"מ) מחייב הקמת המסילה עד הכניסה הצפונית לאילת בסמוך לשדה התעופה הקיים ובמקביל לכביש הערבה. אורכה הכולל של המסילה מת"א ועד אילת עומד על 350 ק"מ כשבתוואי מתוכננים 63 גשרים באורך של 4.5 ק"מ ו-5 מנהרות באורך כולל של 9.5 ק"מ.
בתוואי המסילה יפעלו רכבות מסע ושתי רכבות נוסעים. רכבת האקספרס מתוכננת לעצור בתחנת באר שבע בלבד ואילו הרכבת הנוספת תעבור בנוסף דרך 8 תחנות חדשות. מדובר בתחנות שיבנו בסמוך לישובים מרכזיים לאורך התוואי בהם: חצבה, מרכז ספיר, פראן, יהל, יוטבתה, תמנע (בסמוך לשדה התעופה המקודם בימים אלה) ושחורת.

5 שנים מיום אישור התוכנית
לצורך קידום המיזם תוקם מינהלת בחברה הלאומית לדרכים ובראשה יעמוד יו"ר דירקטוריון החברה, יאיר שמיר, שנכנס לאחרונה לתפקיד. המינהלת תעסוק בין השאר בקידום התכנון הסטאטוטורי והליכי החקיקה של הפרויקט, במידה וידרשו. עלות הקמת המיזם טרם פורסמה, אולם כבר כעת מודיע משרד התחבורה שהתכנון הסטטוטורי עומד על 150 מיליון שקל אשר יוקצו מתוך תקציב תוכנית 'נתיבי ישראל'.

במשרד התחבורה מעריכים כי הליכי התכנון הסטאטוטוריים יושלמו בלוח זמנים קצר, עד סוף השנה הנוכחית כאשר קו הרכבת לאילת יושלם בתוך 5 שנים מיום אישור התוכניות הסטאטוטוריות של תוואי הרכבת. בנוסף מודיע המשרד כי אישור התוכניות הסטאטוטוריות תחולק לארבעה קטעי תכנון (פיסקה שנייה) כך שניתן יהיה לבצע כל מקטע שיאושר עוד בטרם מתן תוקף לתוכנית כולה.
מי יבנה את הקו לאילת?
ישנן 3 חלופות אפשריות לביצוע הקו לאילת: הקמה על בסיס הסכם ייחודי בין ממשלות ישראל וסין, הקמה בשיתוף הסקטור הפרטי או הקמת המיזם באמצעות מימון מתקציב המדינה. לדברי משרד התחבורה, החלופה המובילה והמועדפת עליה היא 'החלופה הסינית' וזו תוגש לאישור הממשלה בתוך 90 יום.

לישראל ולסין אינטרסים כלכליים ולאומיים משותפים רבים. בספטמבר 2011 נפגש השר כץ עם שר התחבורה הסיני בבייג'ין. במסגרת הפגישה סוכם על הקמת צוות עבודה לבחינת אפשרויות לגיבוש הסכם ייחודי בין הממשלות לקידום הפרויקט ואף הוכנה טיוטת הסכם לשיתוף פעולה בין משרדי התחבורה הישראלי והסיני.