מצלמת מהירותזה קרה לפני מספר ימים, קבלתי טלפון מחבר בשבת בצהרים בו נתבשרתי רשמית שמצלמות הגאטסו החדשות שהותקנו בכביש 784 בצפון (כביש דו-נתיבי לא מואר בין כפר מנדא לכרמיאל) כוללות לולאות מדידה בשני הכיוונים. אמרתי לו שבלי לראות תמונות אני לא מאמין. תוך מספר דקות הגיעו התמונות מהשטח וכבר לא היה ספק – המצלמות פועלות בשני כיווני הנסיעה. בנוסף, אלה המצלמות הראשונות המותקנות בכביש דו-נתיבי אשר לא הופיעו בתוכנית הפריסה המקורית של הפרויקט.

אז מצלמות הגאטסו האלה יפעלו לשני הכיוונים והמשמעות היא הכפלת יעילות העבודה של המצלמה, ואולי אפילו יותר מזה היות ומאוד יתכן שקטע זה – בו אין צמתים בין המצלמות – ישמש גם למדידת מהירות ממוצעת (למרות שעיקול ה-S באמצע בהחלט דורש מיומנות נהיגה סבירה על מנת לשמור קצב גבוה). בדיקה קצרה באתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אכן מראה שמדובר בכביש אדום מרובה תאונות, ביניהן גם קטלניות, ולכן איננו יכולים לטעון כאן שהמצלמות מוקמו בכביש בטוח יחסית ויעודן לייצר דו"חות בלבד. יחד עם זאת, כל מי שנהג בקטע הכביש הזה יודע שמה שיפחית בו את מספר התאונות ובוודאי חומרתן, הוא רק הרחבתו והוספת גדר הפרדה בין הנתיבים. דוגמא להשפעת שיפור התשתית על תאונות הדרכים ניתן לראות בקטע הכביש בין צומת מגידו ליוקנעם.
ונקודה נוספת למחשבה בעלת זווית משפטית. אם בעבר יכול היה הנהג להעביר את דו"ח המהירות לסבתא של אישתו, שאומנם יש לה רישיון אולם מבלה את רוב זמנה בבית אבות ועסוקה במלאכת יד, הרי שכאן תמונה פרונטאלית תמנע ממנו לעשות זאת. אז קחו מאיתנו גם טיפ קטן, אל תיקחו לנסיעה מהירה בכביש זה מאהב/ת, כי אחרת יתכן ותידרשו להסביר מי הוא או היא היושב/ת לצידכם/ן.
הכותב הינו גיא ברלס – מלכודות מהירות בישראל