ימאהה TMAX
אחרי ההתרסקות של השוק הדו-גלגלי בשנת 2010 (בעיקר בשל עליית מחירי הביטוח בסוף 2009), הכל היו אופטימיים לגבי השנה הנוכחית. כמובן שהייתה לכך סיבה טובה: מסירות נובמבר 2010 הודיעו על שינוי מגמה וסך מסירות אותה שנה אולי הסתכמו בירידה של 14%, אולם הכל ציפו ליותר, הרבה יותר. שנת 2011 המשיכה עם אותה מגמה חיובית שהחלה חודשיים קודם לכן, אך האופטימיות לא שרדה תקופה ארוכה. ממרץ החלה האטה בשוק הדו-גלגלי ונראה היה ש-2011 עוד "תשבור" את השפל של 2010. רק ביולי חזרו החיוכים לאולמות התצוגה ולמרבה השמחה הם נמשכים גם כעת. אז אולי אנחנו רחוקים מאוד (25%) ממכירות השיא בענף (2008), אך לפחות נבלמה הירידה שאפיינה את המחצית הראשונה של השנה וסך-הכל מכירות 2011 יסתכמו במעט מעל 15,000 יח' – בדומה לנתוני 2010.
העלייה במכירות הדו-גלגליים בחודשים האחרונים, כמו גם בשוק המכוניות בכלל, מהווה בסיס טוב לאופטימיות לגבי 2012. "המשך הצפיפות בכבישים, מצוקת החנייה בערים בעולם, התחזית הכלכלית שמרמזת על האטה בפעילות כלכלית תומכים בתחזית הגידול של שוק הדו-גלגלי." אומר גדי אבירם, מנכ"ל מטרו, שמזכיר כי שנת 2008 – שהייתה שנת השיא במכירות דו-גלגלי – הייתה בצלו של המשבר הכלכלי בשווקים הפיננסיים. להערכתו שוק הדו-גלגלי ב-2012 צפוי לגדול ממספר סיבות:
1. לראשונה מזה שנים, גובשה במשרדי הממשלה (תחבורה, איכות סביבה ואחרים) תמיכה בשימוש ברכב דו גלגלי כפתרון זמין לבעיות התנועה והגודש בערים.
2. ההיצע הרב של דגמים חדשים שייובאו על ידי כל היבואניות ייצר מומנטום חיובי על המכירות.
3. מטרו, בשיתוף היצרניות אותם היא מייצגת, פועלת לשינוי תפיסת השרות לרבות הוזלת עלויות השרות והטיפולים.
4. כבר ברבעון הראשון של 2012 צפויה ירידה בתעריפי הביטוח ולכך חשיבות רבה בתמיכה במכירות.
מסירות דו-גלגלי (על פי יבואנית)
מטרו מסכמת את שנת 2011
צילום: מנהל
*נתוני 2011 אינם סופיים
מבחינת מטרו, אבירם מעריך כי יחול גידול נוסף בתחום הקטנועים הגדולים על חשבון אופנועים. "המשך השחיקה של שוק האופנועים על חשבון הקטנועים הגדולים נובע בעיקר ממצב כלכלי, עלויות גבוהות ואלטרנטיבה של מגה-סקוטרים." אומר אבירם שבאותה נשימה מרענן את זיכרוננו משלל הדגמים החדשים שהוצגו בתערוכת הדו-גלגלי במילאנו. "כל יצרניות הדו-גלגלי בעולם הציגו קטנועים גדולים בעלי 300 סמ"ק ומעלה. מכאן שהנחת העבודה של כל אותן יצרניות היא שבשנת 2012 יחול גידול בתחום הקטנועים הגדולים כבסיס לפתרון לתנועה עירונית ובינעירונית. זה צפוי גם לחלחל אצלנו כשמהעבר השני של השוק אנחנו גם רואים גידול מתמיד בקטגוריית ה-250 (עד 33 כ"ס) על חשבון קטגוריית ה-125. בעיקר עקב ביטול התיאוריה."
מטרו מסכמת את שנת 2011
צילום: מנהל
ימאהה YZ250F
אבירם גם השווה את שוק הדו-גלגלי – שהשנה דורך במקום – לעומת שוק המכוניות שבאותה תקופה מפגין עלייה. "בהשוואת כמות המכירות בשוק הדו-גלגלי לעומת כמות המכירות בענף המכוניות ניתן לראות כי השוק הדו-גלגלי מצטמצם. באירופה יחס המכירות בין הדו-גלגלי למכוניות עומד על כ-13% ואילו בישראל היחס עלה בהתמדה מ-2003 והגיע לשיא ב-2009 (11.25%). אבל, כאמור חלה תפנית ב-2009 ומאז הנתון נמצא בירידה כשאת 2011 נסיים עם יחס של כ-7% בלבד. נתון נמוך מזה שפגשנו בשנה שעברה ודומה לזה שהיה ב-2005."