תמונת אילוסטרציהועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אתמול (יום שלישי) לפצל את הצעת החוק של הרפורמה בלימודי הנהיגה לשני חלקים דבר שיאפשר למשרד התחבורה לקדם את יישומו של 'רישיון הנהיגה המדורג'.

על פי הצעת החוק ניתן יהיה להתחיל בלימודי הנהיגה בגיל 16 וחצי ובגיל 16 ותשעה חודשים לגשת לראשונה למבחן המעשי. הגזר: ניתן לקבל רישיון נהיגה שלושה חודשים מוקדם יותר מבעבר; המקל: חובת ליווי של מלווה לשישה חודשים – שלושה חודשים יותר מהנהוג כיום. אגב, שלושת חודשי הליווי הנוספים, הם עבור שעות הלילה בלבד.
מרגע מעבר הטסט ובכל תקופת הלווי בידי הנהג יהיה 'היתר נהיגה', כשרק בתום תקופת הליווי יזכה הנהג לרישיון נהיגה. במשרד התחבורה עוד מוספים כי משך הליווי לא יפחת מ- 50 שעות.

יש לציין כי כבר תקופה ארוכה מנסה משרד התחבורה לבצע רפורמה בלימודי הנהיגה ללא הצלחה. רפורמה אשר תחליף את השיטה הנהוגה כיום – לימוד עיוני עצמאי ולימוד מעשי עם מורה "פרטי" – בלימודים עיוניים ומעשיים במרכזי לימוד נהיגה (מל"נים) ברחבי הארץ. ישום הרפורמה אמור היה להתחיל כבר ב-2012, אולם לאור ההתנגדות הגדולה היא נדחתה לתקופה בלתי-מוגבלת. המתנגדים טוענים כי הרפורמה תחייב את מבקשי רישיון הנהיגה לנסוע למרכזי לימוד שעשויים להיות רחוקים מאוד ממקום מגוריהם והיא גם עשויה להגדיל את העלות לקבלת רישיון נהיגה.

אז הרפורמה מתפצלת וחלק ראשון מיושם כעת (רישיון נהיגה מדורג). עבור החלק השני נבחנת חלופה אחרת שכבר הוצע בעבר – שילוב לימודי הנהיגה העיוניים, במסגרת הלימודים בבתי הספר התיכוניים כשבסופם בחינת תיאוריה מחייבת.