ביום שישי, עת צם עם ישראל וחושב על חטאיו, קבע הפטיש המפורסם של כרוז בית המכירות האמריקאי RM Auction רגע של היסטוריה. מכונית מונעת בקיטור בשם דה דיון בוטון לה מרקיז (או בשמה המלא: De Dion Bouton Et Trepardoux Dos-A-Dos Steam Runabout) נמכרה בעבור לא פחות מ-4.62 מיליון דולר – סכום מפתיע לאחר שההערכות דיברו על 2-2.5 מיליון דולר מרביים. הדה-דיון מונעת בקיטור היא לא רק המכונית העתיקה ביותר שעדיין נוסעת, היא גם המכונית שניצחה את מירוץ המכוניות הראשון בהיסטוריה ב-1887, למרות העובדה שהיא היתה היחידה להתייצב על קו הזינוק; המכונית סיימה את המרחק בן 32 הק"מ הלוך וחזור מפריז לוורסאי במהירות ממוצעת של 25 קמ"ש, עם מהירות מרבית בקטעי ישורת אחדים שהגיעה עד ל-51 קמ"ש.
הרוזן דה-דיון מצרפת עומד מאחורי ייצור המכונית אותה כינה לה מרקיז (La Marquise, הרוזנת) על שם אימו בסיפור שיכול לשמש בסיס טוב לאגדה. ב-1881 חיפש בפריז צעצוע או פרס כלשהו לנשף ענק אותו תכנן. באחת הסמטאות ראה חנות צעצועים כאשר דגם מוקטן של מנוע קיטור פועל משך את עינו. בני הדודים ג'ורג' בוטו וצ'ארלס ארמאנד טרפארדו הועסקו בשכר רעב על-ידי בעל החנות בבניית צעצועים לגברים, בהם מנועי הקיטור הזעירים. הרוזן הצעיר, נלהב מאיכות בניית הדגמים, הציע לשניים עבודה בשכר גבוה יותר, ושיתוף הפעולה בין השלושה החל עוד באותו היום. דה-דיון ביקש מהשניים לייצר מנוע קיטור בגודל מלא שיניע כרכרה. הרוזן בעל האמצעים שכר מוסך בלב איזור תעשיית האופניים הגדולה בשעתו שהיתה בפריז ושני המהנדסים החלו בתכנון ובניית אבות-טיפוס. הדגם המצולם הוא השלישי שיוצר, והראשון שעמד בדרישות דה-דיון, לאחר שעם כל דגם הפכו התפעול, הגודל והביצועים לנוחים וטובים יותר.

המגבלה העיקרית ועיקר המאמצים במכוניות קיטור בעת ההיא נבעו מגודל דוד הקיטור, שלא רק הגביל את אפשרויות התכנון והבניה – הוא גם הוסיף המון משקל. כאן הותקן המנוע מלפנים, כאשר דוד הקיטור נמצא למטה, בתחתית המרכב. ההנעה דמתה למוכר מרכבות, עם מוטות דחיף ארוכים וגלגל תנופה. דה דיון הדפיס פרוספקטים של מכוניות הקיטור שלו כבר ב-1886 עם איורים של גרסאות 3 או 4 גלגלים, משאית קלה, גרסה עם גג מתקפל ואף אוטובוס עם 18 מקומות ישיבה. להזכירכם – כל הליין הזה הוצע בתקופה שבנץ ודיימלר נאבקו עדיין סביב המצאותיהן בעלות מנוע הבעירה הפנימית... בסה"כ יוצרו ונמכרו כמה עשרות מכוניות קיטור על בסיס אותה הטכנולוגיה, אך הדגם שנמכר הוא היחיד הידוע כיום שעדין נוסע ופועל.
יד חמישית, מודל 1884, 4.6 מיליון דולר (וידאו)
צילום: RM Auction
הרוזן דה-דיון מכר לבסוף את הלה מרקיז ב-1906 לקצין צבא צרפתי בשם הנרי דוריול. משפחתו החזיקה ברכב הקיטור הנדיר עד 1987 אך מעולם לא הפעילה אותו. לאחר שויתרו על ניסיונות לשפץ את היצירה, מכרו יורשי דוריול את הלה מרקיז לאספן בריטי בשם טים מור. מור העתיק חלקים חסרים מדגם (לא נוסע) זהה שהוצג במוזיאון הרכב בלה-מאן והביא את היצירה למצב נסיעה תוך כשנה. בסה"כ השקיע מור כ-20,000 ליש"ט בשיפוץ הלה מרקיז, אשר למרות היותם סכום לא מבוטל, היו כנראה ההשקעה הטובה ביותר שלו אי פעם.