האם ועדה חדשה תפתור את בעיית מחירי הרכב בישראל?
בתאוריה, קיימת כאן תחרות. למרות הכתבות שהופיעו בעיתונים שונים בישראל, לא ניתן להגיד שאין תחרותיות בענף הרכב. כמעט בכל קטגוריה בשוק, יש הרבה יותר ממועמדת אחת ראויה, והיבואניות של המועמדות האלו בהחלט נלחמות על כספו של הצרכן. ניקח לדוגמה את הקטגוריה הזולה ביותר מיני. עד לפני כשנה, קטגוריה זו לא הייתה קיימת כמעט, אולם הקלת המס הירוק, הביאה את מכשירי תנועה לייבא לכאן סוזוקי אלטו ידנית במחיר זול במיוחד. במשך תקופה קצרה חגגה מכשירי תנועה את בלעדיותה בקטגוריה, ומייד הצטרפו אליה יונדאי i10, שברולט ספארק, קיה פיקנטו ואחרות. כולן מתחרות בכולן ומלמעלה מתחרות בהן רנו קליאו וסקודה פאביה הגדולות יותר, שיובאו במיוחד בגרסאות ידניות סופר זולות. אז תחרות יש. ובכל זאת, איכשהו היא לא מגיעה במלואה לכיס הצרכן.
מס שגורם לעיוותים, ופוגע בתחרות
ויש בעיות נוספות, חלקן נובעות ממדיניות מיסוי. למשל, קביעת מחיר ההטבה לעובד (שווי שימוש), לפי תקרות מחיר במדרגות, שיטה שכבר פסה מהעולם, הביאה בפועל לתיאום מחירים בין היצרניות. כך למשל, כל מכוניות 1.6 אוטומטיות עלו ממש אותו מחיר. אם יצרניות היו מתאמות מחירים בצורה זו בארה"ב, הן היו מושלכות לכלא בעוון תיאום מחירים, שאסור בתיאוריה גם כאן.
עד היום, למרות ששיטת המדרגות המטומטמת הזו כבר לא קיימת, הרבה מאוד מכוניות נמכרות לצרכן כאילו השיטה חיה ובועטת. בנוסף, אותה שיטת שווי שימוש, יצרה יתרון ברור לעובד לקבל את מכוניתו מהמעביד (גם זה כבר השתנה), וכך נוצרו כאן מתווכים בין קונה למוכר, בדמות חברות ליסינג שהפכו לענקיות והיוו חלק גדול מאוד מהמכירות של כל יבואנית, ובעיקר אלו המשחקות בשוק המחירים הממוצעים, השוק הבאמת גדול וחשוב. כוחן של חברות הליסינג שינה את חוקי המשחק, למעשה, לא התאפשר ליבואנית המסתמכת על מכירות לליסינג להוריד את מחיריה לציבור הרחב, זאת משום שכל הורדת מחיר של מכונית חדשה, פוגעת גם במחיר אותה המכונית כשהיא משומשת. ופגיעה במחיר המשומשות, היא פגיעה קשה בכיסן של חברות הליסינג.
האם ירון זליכה יגרום לתחרותיות בענף הרכב?
צילום: מנהל
כוחן של חברות הליסינג שינה את חוקי המשחק (צלם: תומר פדר)
לכן, התחרות האמיתית, לא זו שמתרחשת מעל גבי פרסומים, אלא זו שמשמעותה הורדת מחירים, לא עברה לכיסו של הצרכן הסופי אלא לכיסיה של חברת הליסינג. כך נוצרה כאן אבסורד, שחברת ליסינג מכרה מכוניות יד ראשונה (ז"א מבעלות קודמת) עם אפס קילומטרים במחיר נמוך מהמחיר בו מכרה אותה היבואנית, אולם הלקוח הסופי שנהנה מהנחה, סבל מכך שיאלץ למכור מכונית שעברה שתי ידיים (אפילו שהראשונה מהן היא תיאורטית). עוד קיבלו הנחות גופים גדולים כגון חבר, אבל לעיתים רחוקות הגיעו הנחות אלו לכיסו של "סתם" צרכן.
איך רווח של 10%, הוא בעצם יותר מכפול
כמה אחוזים מרוויחה יבואנית (לפני הוצאות כמובן), המוכרת מכונית תמורת 110 אלף שקל, עם ההפרש בין מחירה לצרכן ומחירה על הנייר, עומד על 100 אלף? המספר הראשון שקופץ לראש, הוא כמובן 10%. אולם הרווח האמיתי של היבואנית במקרה הנ"ל הוא למעלה מ-20%. למעלה ממחצית המחיר לפני רווח, היא עלות המס, אולם, היבואנית אינה משלם את עלות המס אלא הצרכן, כלומר, מחיר המכונית ליבואנית (ללא מס), עמד על פחות מחצי או כ-45 אלף שקל בלבד, כך שהרווח הוא כ-22%.
ריכוזיות בענף הרכב
אכן קיימת ריכוזיות בענף הרכב. היבואניות הן בלעדיות, לרובן יש יותר ממותג אחד, חלקן מחזיקות בבעלות מלאה או חלקית בחברות ליסינג, ברוב המקרים הן מהוות את רשת השיווק היחידה של המותגים שבבעלותן, כמו גם מחזיקות ברשת שירות משל עצמן, ומתמחרות את חלקי החילוף במחירים מופקעים לחלוטין.
אגב, המחיר הגבוה של חלקי החילוף משפיע גם על חלפים לא מקוריים, כי אלו אינם מתומחרים בדרך נורמאלית של עלות פלוס רווח, אלא באחוזי הנחה על החלפים המקוריים. השאלה היא האם ניתן לעשות משהו בנושא הריכוזיות, או נכון יותר, האם ניתן להגביל את רווחי העוסקים בענף ולהוזיל את המכונית ותפעולה לציבור הרחב, זאת במצב בו מדיניות המיסוי עדיין משפיעה מאוד על מחיר המכוניות כאן. וזה לא כל כך פשוט.
האם ירון זליכה יגרום לתחרותיות בענף הרכב?
צילום: מנהל
האם יש תחרות בענף? ועדה חדשה תבדוק
לכאורה ניתן היום להפעיל ייבוא מקביל. יש הטוענים שהגבלות החוק חמורות מדי ולכן טרם קמה כאן ולו סוכנות אחת של ייבוא כזה. אולם הסיבה העיקרית כנראה נעוצה בכך שישראל, בהיותה "אי" עם מחיר רכב גבוה מסביבתה (בשל המיסוי) זוכה מהיצרניות למחיר זול במיוחד. עובדה זו גורמת לכך שכמעט לא ניתן לייבא מכוניות במחיר זול כמו זה שמקבלת יבואנית רשמית, ולכן, למעט בדגמי פאר, הייבוא המקביל אינו פשוט.
ועדת זליכה
אין ספק שד"ר ירון זליכה הוכיח לא פעם שיש לו ביצים מפלדה, ושהוא אינו מפחד מאף אחד. קשה לשכוח את הצורה בה עמד בגאון מול ראשי ממשלה בתקופה בה היה החשב הראשי של משרד האוצר. לכן, אם יש מישהו שמסוגל לעשות משהו בנושא מחירי הרכב הגבוהים – זה זליכה. חשוב עם זאת לזכור, שהמנדט שלו בוועדה הוא איך להוזיל את מחיר הרכב ללא נגיעה בגובה המס, כלומר הוא אמור לבדוק את הבעלויות הצולבות בענף, את ההשפעה הגדולה של חברות הליסיניג על המחיר לצרכן, את מחיר החלפים, את נושא הייבוא המקביל ועוד. לא מצפה לו עבודה קלה, וסיכויי ההצלחה שלו בתנאי המיסוי הנוכחיים הם במקרה הטוב 50/50. ועם זאת, אנחנו מאחלים לו הצלחה מלאה בפרויקט המסובך שלקח על עצמו.