אודי A1 מול אלפא רומיאו מיטו מול סיטרואן DS3 – כשרוצים ולא כשצריכים (גיליון 304) בדיווח המסכם את חציון 2011 הבאנו את התוצאות ברמת המותגים, את השינויים העיקריים ואת מגמות השוק. בהמשך פרסמנו את החלק הראשון של ניתוח המכירות הפרטני בו הצגנו את הקטגוריות הפופולריות ביותר וכעת אנו ממשיכים בדיווח המכירות הפרטני מקטגוריית הפנאי, הפרימיום, הטנדרים ועוד.

כלאיים
כמו קטגוריות אחרות גם הענף הירוק מתעורר לחיים. זה מתחיל בעובדה כי מתחילת השנה נוספו שלושה דגמים ירקרקים להיצע המקומי – הונדה ג'אז, לקסוס CT 200h וטויוטה אוריס – וממשיך עם מכירות ערות בקצב שנתי של 4,000 יח' בשנה לעומת מעט פחות מ-3,000 יח' בכל שנת 2010.
בפסגה נמצא את הונדה אינסייט שממשיכה לצבור תאוצה כשבמחצית הראשונה של 2011 היא הצליחה להתברג במקום הראשון ולעבור את יוצרת הפלח הירוק בישראל, טויוטה פריוס. שלושת הכניסות הבאות לקטגוריה הן של שחקניות חדשות, אך מתוכן רק אחת היא היברידת-ייעודית, לקסוס CT200H. היא אגב, גם הדגם הנמכר ביותר של מותג לקסוס בישראל.
סה"כ מונה הקטגוריה 11 דגמים (האחרונה מחוץ לטבלה היא ה-S400 של מרצדס עם 2 מכירות), כשרק עוד מכונית אחת בנוסף לאלה שצוינו היא מכונית כלאיים של ממש, הונדה CR-Z אשר ממשיכה להגדיל את כוחה בשוק. כאמור, כל שאר ההיברידיות בטבלה הן גרסאות של דגמים רגילים ונכללו בתוך נתוני אותו דגם. מי שבכל זאת מעוניין לדעת כמה דגמי כלאיים נמכרו בישראל במהלך התקופה, מוזמן להציץ בטבלה.
צילום: תומר פדר, אוריאל כהן
רכבי פנאי
בקטגורית רכבי הפנאי אין כנראה כבוד למסורת, אחרת קשה להסביר את הסלט המוחלט שהתרחש בטבלת המכירות השנה. אין כמעט שום נקודת השקה בין טבלת הסיכום של 2010 לזו של החצי הראשון של 2011...
בראשות הטבלה נמצא יונדאי iX35, שפתח מבערים ומוכר בקצב גבוה משמעותית משל מוביל הטבלה אשתקד, ניסאן קשקאי. זה האחרון נעמד על הברקסים וצנח בדירוג מהמקום הראשון אל המקום השלישי, כנראה שלא מעט בגלל אחיו הקטן, ניסאן ג'וק, שממשיך את תנופת המכירות הישר אל המקום השני. גם מי שהתמקם ב-2010 במקום השני, יונדאי סנטה פה, נעלם לו במעמקי הטבלה (מקום שביעי) – וכנראה שגם כאן לאח הצעיר יש חלק באשמה. דווקא המתחרה הישיר שלו, מיצובישי אאוטלנדר, זוכה להצלחה נאה בהחלט ומכר בששת החודשים הראשונים של 2011 רק 90 מכוניות פחות ממה שמכר בכל 2010! הישג זה מקנה לו את המקום הרביעי בטבלה, לפני קיה ספורטז', אחיו החורג של מלך המכירות.

צילום: תומר פדר, אוריאל כהן
צילום: תומר פדר, אוריאל כהן
לקסוס CT200h הדגם הנמכר ביותר של לקסוס בישראל (גיליון 304)
רכבי פנאי גדולים
טויוטה לנד קרוזר ממשיך להחזיק בצמרת, אם כי המסירות עדיין רחוקות משנות השיא בהן השיג הדגם 2,000 מסירות בשנה. על הזנב של הלנד קרוזר נמצא את פורד אדג' שמתחילת השנה מכר יותר כלים מאשר בכל שנת 2010. מיצובישי פאג'רו ושברולט טראוורס – על גבול ההגדרה בין רכב פנאי למיניוואן – מציגים קצב מסירות דומה למה שהשיגו בשנה שחלפה כאשר מסירות ג'יפ גרנד צ'רוקי נחלשות במעט. אגב, הצ'יף הוא לא רק הדגם היקר ביותר של ג'יפ, אלא גם הדגם הנמכר ביותר של המותג.
צילום: תומר פדר, אוריאל כהן
משפחתיות גדולות פרימיום
שלושת המובילות מהשנה שעברה ממשיכות להוביל גם בתחילת 2011. ביואיק לה קרוס החדשה רושמת לעצמה הצלחה מסחררת, עם קצב מסירות גבוה יותר מזה שהיה בשנה שעברה – בין היתר על חשבון מכירות ביואיק לוצרן הגדולה יותר; וולוו S60 – הוולוו הנמכרת ביותר – אומנם אוחזת במקום השני בטבלה, אך הפער בינה ללה קרוס מסגיר כי היא אינה "בקצב" השנתי; אלפא רומיאו 159 סוגרת את השלישייה כאשר בוודאי תשמחו לשמוע כי מתוך הנתון בטבלה, 15 יח' הן בגרסת הטורבו הנמכרת עם גיר ידני בלבד.
במקום הרביעי תמצאו מכונית שכבר פגשתם בטבלת הכלאיים. בחרנו להציג אותה כאן שוב בחברת חבריה לקבוצה. וראו, גילנו כי הלקסוס החדשה התברגה גבוה בטבלה (אם כי גם על חשבון מכירות ה-IS הסדאנית הוותיקה יותר) מעל מותגי הפרימיום מגרמניה שהידרדרו במורד הרשימה. ואם כבר נגענו בשלישייה, אזי נספר כי מכירות סדרה 3 נחלשו מאוד במחצית הראשונה של השנה ביחס למכירות הדגם בכל שנת 2010.
יש לציין כי נתוני אינפיניטי G37, ב.מ.וו סדרה 3 ולקסוס IS אינם כוללים את גרסאות הקופה והקבריו' השונים, אשר מופיעים בסגמנט אחר.

צילום: תומר פדר, אוריאל כהן
סאלון
הופעת ב.מ.וו סדרה 5 החדשה בסוף השנה שעברה סייעה לגידול במסירות הדגם בשנה שעברה לעלות מהמקום השלישי לשני בסגמנט, והשנה להתייצב במקום הראשון. אחריה מרצדס E שירדה שלב אחד, וה-S80 של וולוו שחזרה לשלישייה בין היתר בזכות גרסאות זולות יותר שהצטרפו להיצע. את העליות הבולטות ביותר רשמו אודי A7 ומרצדס CLS החדשות כאשר ההידרדרות הדרמתית ביותר שייכת לביואק לוצרן שצחנה מהמקום השלישי בסוף 2010 למקום התשיעי במחצית הראשונה של 2011.
צילום: תומר פדר, אוריאל כהן
צילום: תומר פדר, אוריאל כהן
אודי A7 שיעור ברוקחות (גיליון 303)
פאר
בישראל של 2011 יש היוצאים להפגין נגד הדיור, הקוטג' והדלק ויש שזה לא מעניינם ורוכשים לעצמם עוד מכונית פאר. שוק הפאר נמצא במגמת עלייה של כ-9% מתחילת 2011 כשהבולטת ביותר במהלך התקופה היא אודי A8 החדשה שחזרה לשלישייה המובילה. בששת החודשים הראשונים של השנה היא מצאה יותר לקוחות מאשר בכל שנת 2010 ואלה הגיעו גם מב.מ.וו ומרצדס שמכירותיהם ירדו במקצת, אך בעיקר על חשבון מכירות לקסוס LS שצנחו בכמעט 50%. גם יגואר XJ החדשה מציגה גידול נאה במכירות ואילו הפאנאמרה שומרת על כוחה.
צילום: תומר פדר, אוריאל כהן
רכבי פנאי קופקטיים פרימיום
אם הצמיחה בקטגוריית הפאר הייתה לחלקכם הפתעה, מה דעתכם על זינוק של 40% בקצב הגידול של הסגמנט הזה – הרבה יותר מקצב הגידול של כל השוק שעמד על 18% במהלך אותה תקופה (נתוני המחצית הראשונה של 2011 מול כל 2010). וזאת יש לזכור, עוד מקטגוריה שלמעשה רק נולדה לפני שנתיים-שלוש.
אודי Q5 עדין מוביל כאן את המכירות תוך שהוא גם מצליח להיות הדגם הנמכר ביותר של המותג ובפער משמעותי על המדורג אחריו (ה-A1, תודה ששאלתם). אחריו נמצא את וולוו XC60 – הדגם השני הנמכר ביותר של המותג בישראל אחרי ה-S60. פרט לאלו, לשאר הדגמים יש נוכחות פחותה משמעותית.
צילום: תומר פדר, אוריאל כהן

רכבי פנאי גדולים פרימיום
מפתיע לגלות כמה מכוניות מתמודדות על כיסו העמוק של הלקוח הישראלי בסגמנט זה ועוד יותר כמה מכוניות מכרו במהלך ששת החודשים של 2011 כמות דומה לזו שמכרו בכל שנת 2010. לרשימה הזו נכנסים פולקסווגן טוארג, קאדילק SRX (הדגם הנמכר ביותר בארץ של המותג האמריקני), ב.מ.וו X6 (הממשיך בתנופה ולא על חשבון ה-X5 שגם מציג צמיחה), אודי Q7, אינפיניטי FX ופורשה קאיין. סה"כ מראה הסגמנט על צמחיה של יותר מ-30% ביחס לנתוני 2010.
הירידות הבולטות שייכות ללקסוס RX – מלך הסגמנט מ-2009 – ומרצדס ML שמחצית הראשונה של 2011 מתקשים לשחזר את הצלחותיהם משנים קודמות.

צילום: תומר פדר, אוריאל כהן
מסחריות קומפקטיות
במחצית הראשונה של 2011 שוק הטנדרונים ממשיך לצמוח וזאת כאשר רנו לוגאן, יצא מהמשחק (בגלל העדר בקרת יציבות). בראש הרשימה, כמעט כרגיל, נמצא את סיטרואן ברלינגו שלאחריו אחיו התאום, פיג'ו פרטנר. שני הטנדרונים האלה יחד חולשים על יותר מ-45% מהשוק. את העליות הבולטות ביותר מציגים פיאט פיורינו (הטנדרון הכי קטן בקבוצה) ופולקסווגן קאדי. פיאט דובלו לעומת זאת ירד במהלך התקופה – על חשבון הצלחת הפיורינו כמובן.

צילום: תומר פדר, אוריאל כהן
צילום: תומר פדר, אוריאל כהן
אבארט פונטו איוו מול רנו קליאו ספורט בממלכת הכיף (גיליון 303)
טנדרים
עוד דוגמה לדגם וותיק שליחו לא נס. איסוזו D-מקס שמחליפו כבר נמצא מעבר לפינה ממשיך להוביל את השוק בקלות. הפתעת הקטגוריה שייכת לניסאן ווינר ממנו נמכרו בששת החודשים הראשונים של 2011 כמות דומה לזו שנמכרה בכל שנת 2010. מבין שלישיית הטנדרים האמריקאים סילברדו מאבד את אחיזתו בשוק לטובת דודג' ראם ופורד F-350.
צילום: תומר פדר, אוריאל כהן
קופה/קבריולה/ספורטיביות
סגמנט זה בעייתי מעט להגדרה ולכן חילקנו אותו לשניים: מכוניות קופה וספורטיביות, ומכוניות קבריולה. עובדה מעניינת הבולטת בסגמנט הפתוחות, היא הכמות הזעירה של המסירות; עם ישראל כמעט ואינו קונה מכוניות כאלה, בין היתר כנראה בשל מזג האוויר החם והלח מחד והפחד מוונדליזם מאידך. ובכל זאת טוב לראות כי מאזדה MX-5 מעט מתחזקת, גם אם זה בעוד כמה יחידות בודדות.
צילום: תומר פדר, אוריאל כהן
בין הקופה הספורטיביות למיניהן, פולקסווגן שומרת על הבכורה עם השירוקו והגולף GTI שמחדשת את ימיה כקדם. אולם דגמי אודי וסיאט שבעבר שלטו בקטגוריה, נחלשו במעט. יבואנית נוספת העושה חיל היא סמל"ת שהחזירה את אבארט לישראל בשנה שחלפה וממשיכה בהחדרה המוצלחת של המותג החדש/ישן. נציגות נוספות של סמל"ת בצמרת שייכות לאלפא עם הג'ולייטה בגרסת ה-1.8 ליטר טורבו והמיטו בגרסת תלתן ירוק (שמכירותיהן נספרו גם עם שאר הגרסאות בקטגוריית המשפחתיות והסופרמיני, בהתאמה).
ולסיום נספר מה עוד נמצא במורד טבלת המכירות, כמו: 12 דגמי ניסאן 370Z, חמישה דגמי בוקסטר, זוג דגמי M3 ו-S63AMG אחת. בגזרת מכוניות העל נציין כי נמכרו ארבעה מדגמי פורשה 911, אודי R8 אחת וגם מרצדס SLS AMG בודדה.
צילום: תומר פדר, אוריאל כהן