סוזוקי סוויפט החדשה
סוזוקי סוויפט החדשה, שתנסה להמשיך את ההצלחה המסחררת של קודמתה בישראל, לא מחוללת מהפיכות בעיצוב. למעשה, בחלק מהזוויות תתקשו לזהות שמדובר בדגם החדש, ולרגע לא יהיה לכם ספק על מה אתם מסתכלים. אבל בכל זאת יש שפע שינויים: יחידות תאורה גדולות יותר מלפנים ומאחור, למשל. ובמבט מדוקדק רואים כי דבר לא באמת זהה.
גם לא המידות: סוזוקי סוויפט החדשה ארוכה יותר בתשעה ס"מ, בסיס הגלגלים ארוך יותר בחמישה והיא גבוהה יותר בס"מ אחד ורחבה בחצי ס"מ. למרות הצמיחה בממדים, המשקל העצמי דווקא ירד מעט, לטובת חסכון בדלק. אבל החדשה המשמעותית היא שהשינוי בפרופורציות פגע לטעמנו מעט בעיצוב המקורי, אם כי עדיין מדובר במכונית נאה. למראה תורמים גם חישוקי "16 (בכל הגרסאות), עניין לא שכיח בקטגוריה.
בארץ מוצע רק מנוע 1.2 ליטר (במקום 1.5 ליטר בעבר), ורק תיבת הילוכים אוטומטית. סוזוקי מתגאה במרכב קל וחזק יותר, וגם ציון הבטיחות טוב יותר עם חמישה כוכבים ב-Euro NCAP. יש שבע כריות אוויר (אחת לברכי הנהג) וכמובן בקרת יציבות. כל זה שלכם תמורת החל מ-104,000 שקל.
תא הנוסעים מציג שיפור ניכר לעומת הדור הקודם, עם מראה מודרני ומוצק יותר. במרכז הקונסולה תמצאו מערכת שמע מקורית ונאה, עם חיבור USB נוח ושליטה מההגה. הצבעים מעט קודרים מדי, אבל פסים כסופים בדלתות, ליד פתחי המיזוג ובהגה מוסיפים צבע. הפלסטיקה נראית בסדר אבל מעט פשוטה למגע. לתחושת הפשטות תורמת דלת תא הכפפות הגדול, שאינה משוככת ונופלת על ברכי הנוסע, כמו גם ידיות האחיזה הקפיציות שנסגרות בחבטה. כאופציה מוצעת גרסה מאובזרת יותר, GLX-i, שעולה עוד 4,000 שקל, תמורתם תקבלו לא מעט: בקרת אקלים ושיוט, כניסה והנעה ללא מפתח, חיישני אורות ובלמי דיסק במקום תופים מאחור.
סוזוקי סוויפט: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
גלגל ההגה נאה, אבל בגרסה הבסיסית הוא לא מתכוונן למרחק אלא רק לגובה. יחד עם המושב הגבוה יחסית, זה פוגע בתנוחת הנהיגה לגבוהים. למרות זאת, מרווח לא חסר. במושב האחורי מרווח דומה לדור הקודם, שזה מפתיע לרעה בהתחשב בצמיחה במידות. מנגד זה אומר שעדיין מדובר ברכב עם מרווח סביר לברכיים וקצת פחות לראש, כאשר לגבוהים יפריע גם קו חלונות נמוך. תא המטען נראה מעט גדול ושימושי יותר בהשוואה לדור הקודם, למרות פתח הטענה גבוה.
מניעים
המנוע החדש, בנפח 1.2 ליטר, מציע 94 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-12 קג"מ ב-4,800 סל"ד (102 כ"ס ו-13.5 קג"מ בעבר). הוא משודך לתיבת ארבעה הילוכים אוטומטית. ההבדל בנתונים על הנייר אמנם לא גדול, אבל הפער על הכביש בהחלט מורגש, והסוויפט החדשה מרגישה פחות זריזה וקלילה מהדור היוצא. בהתנהלות רגילה במישור לא תרגישו בדרך כלל מחסור בכוח, אבל בנהיגה בכביש הררי מורגש כי המנוע צנום הנפח והמומנט מתקשה. לזכותו יאמר כי הוא מתפקד בשמחה ובשקט יחסי במרומי הסל"ד, לשם תצטרכו לדחוק אותו כדי לקבל ביצועים סבירים. תיבת ההילוכים הפשוטה (בלי תפעול ידני) עובדת טוב. היתרון הגדול של המנוע החדש הוא בצרוכת הדלק, כאשר מחוץ לעיר נרשם נתון של קרוב ל-17 ק"מ לליטר, ובמבחן כולו עמד הנתון על מעט פחות מ-14 ק"מ לליטר.
סוזוקי מצהירה כי המתלים של הדגם החדש הוקשחו, ואין ספק שזה מורגש. מאוד. סוזוקי סוויפט החדשה מספקת רמת נוחות נמוכה, עם התרסקות מהסוג שכבר לא פוגשים במכוניות היום בחלק מהמהמורות. יכול מאוד להיות שצמיגים בחתך גבוה יותר היו עוזרים לנוחות, אבל בסוזוקי בחרו בחישוקי "16 לטובת המראה ומשלמים על כך בתנועה. לפחות המושבים נוחים (אם כי היה ראוי שיציעו יותר תמיכה צדית). עד 100 קמ"ש רמת הרעש בתא הנוסעים סבירה למדי, אם כי היינו מקבלים בשמחה קצת פחות רעשי כביש. במהירות גבוהה יותר מצטרפים לחגיגה גם רעשי רוח ומנוע והעסק הופך מעט רועש מהרצוי.

סוזוקי סוויפט: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
בכל הקשור להנאה מנהיגה, הסוויפט היוצאת הייתה אחת הטובות בקבוצתה. הדור החדש לוקח עוד חצי צעד לפנים, עם תחושת ביטחון בנהיגה ומעט מאוד תת-היגוי. הבלמים טובים, עם עוצמה טובה ובלי דעיכה תחת עומס, אך הדוושה מעט נוקשה. חובבי נהיגה ספורטיבית ישמחו לדעת כי ניתן לנתק את בקרת היציבות, אך ישמחו קצת פחות לדעת שההיגוי לא מעביר מידע וחסר משקל, במיוחד במהירות נמוכה וסביב המרכז. בכביש המפותל גם תרגישו את חולשת המנוע, וגם את החור בין יחס ההעברה השני והשלישי. אין ספק שהמכונית תשמח לקבל עוד כוח ותדע להתמודד איתו בקלות. סוויפט ספורט, מישהו?
לא שלמה
סוזוקי סוויפט החדשה היא מכונית טובה. רמות הבטיחות, המרווח, האבזור (גם בגרסה הבסיסית) וההנאה מהנהיגה, כולן מרשימות. והמנוע החדש גם חסכוני מאוד (אבל חלש). אבל מה שמונע ממנה להתברג בצמרת הקטגוריה הוא נושא הנוחות, שלא רק פחות טובה מאשר בדור הקודם, אלא לא טובה אבסולוטית. ועבור רוב הלקוחות, זה חשוב בהרבה מהנאה מנהיגה או אבזור.