אינדיאן 'צ'יף וינטאג'צריך להיות חובב אופנועים או אמריקאי – או השילוב בין השניים – בכדי להכיר את מותג העבר 'אינדיאן'. כולנו מכירים את הארלי דייוידסון, אך לפני הרבה שנים השם אינדיאן, בהקשר דו-גלגלי, הכיל בתוכו הרבה יותר מהמותג הוותיק המוכר לנו כ'הארלי'. ואולי כדאי כבר עכשיו בציון העובדה שאינדיאן ייצרו אופנועים לפני הארלי. החברה הוקמה בידי שני שותפים בספרינגפילד – מסצ'וסטס, ארה"ב ב-1901 (הארלי דייוידסון הוקמה ב-1903). התחנות המשמעותיות בחיי היצרנית האמריקאית כללו זכייה בשלושת המקומות הראשונים במרוץ האי מאן ב-1911, הפיכה ליצרן האופנועים הגדול בעולם (!) בשנות העשרה של המאה ה-20' ו...פשיטת רגל ב-1953. כבר שנה לאחר פשיטת הרגל קמו מועדוני מעריצים, בעלי אופנועים וחובבי המותג שהחלו לציין את מות המותג ולהמשיך את זכרו בכינוסים, מועדונים ואירועים שונים שהבהירו שהמותג אמנם מת, אך רוחו חיה.
אינדיאן נרכשה על-ידי פולאריס
צילום: מנהל
אינדיאן 'צ'יף קלאסיק

בעקבות כך נרכש במשך השנים המותג – או נכון יותר: הזכויות על השם – מספר פעמים על ידי יזמים שניסו להחזיר עטרה ליושנה, ללא הצלחה יתרה. הבעלים הנוכחיים – חברת השקעות בריטית, Stelican שמה, המתמחה ברכישת מותגים שפשטו את הרגל והחייאתם – רכשו את החברה ב-2006 ומקמו את המפעל והמטה ב'קינגס מאונטיין' שבצפון קרוליינה. החברה בחרה למתג את עצמה כיצרנית בוטיק עם דגש על עיצוב רטרו אותנטי, שימוש בסממנים ואף שמות מן העבר (האינדיאן 'צ'יף' האגדי שיוצר בין 1922 ל-1953 מיוצר שוב, במהדורה מודרנית) ודגש על איכות חסרת פשרות – גם אם במחירים שלעיתים היו כפולים ממחירי המתחרות הארלי דייוידסון או ויקטורי מבית פולריס.
ההיצע כיום מתבסס על ההיצע שפותח ברובו על-ידי הבעלים הקודמים (חברת IMC שהחזיקה במותג בין 1999 ל-2003) ובכלל זה מנוע ה-V2 בנפח 105 אינץ' מעוקב (כ-1,720 סמ"ק) שפותח במשותף עם יצרנית מנועים עצמאית בארה"ב עבור דגמי אינדיאן. כיום כולל ההיצע דגם אחד עיקרי – האינדיאן צ'יף – המוצע בכמה גרסאות אבזור ועיצוב, כולן הומאז' לקרוזרים האמריקאים הכבדים הקלאסיים. אינדיאן מיתגו עצמם כמוצר נישא איכותי ויוקרתי (ויקר...) ונראה שהחברה הוותיקה ולמודת הקרבות עולה על דרך המלך.
והנה, בצעד מפתיע, הודיעה לפני מספר ימים פולאריס האמריקאית (בין היתר יצרנית טרקטורוני פולאריס ואופנועי ויקטורי) על רכישת אינדיאן. למעט ההודעה המשותפת שיצאה מפי דוברי שתי החברות המאשרת את העסקה, לא פורסמו כל פרטים נוספים, בכלל זה סכומי הכסף שעברו ידיים, האסטרטגיה והתוכניות לעתיד לבוא. מומחים בתחום מהמרים שבפולאריס משלימים עם רכישת אינדיאן מהלך איגוף מחושב ומקיף כנגד המתחרה הארלי דייוידסון, כאשר עתה באמתחתה שתי יצרניות אופנועים שאולי על פניו נראות כפונות אל קהל דומה אך למעשה משלימות האחת את השנייה. בעוד ויקטורי הנו מותג – מצליח למדי, אגב – הפונה ישירות אל חובבי ורוכשי דגמי הארלי דייוידסון וקרוזרים נוספים מתוצרת יפנית, עם תדמית צעירה ומתקדמת, הרי שאינדיאן מביטה על אלו האחרונים מלמעלה לפחות מבחינת המיצוב, האותנטיות והמחיר; מדובר ב'הארד קור' של אופנועי הרטרו עם מבנה ועיצוב קלאסיים טהורים ללא שום מאמץ להפגין קדמה או חדשנות. בכך משלימים למעשה בפולאריס היצע רחב של קרוזרים – זן אופנועים אהוד במיוחד בצפון אמריקה – שיוכלו לתת קרב קשה מאוד לשליטים בשוק זה, הארלי דייוידסון.
אינדיאן נרכשה על-ידי פולאריס
צילום: מנהל
אינדיאן 'צ'יף בומר לימיטד אדישן
אין ספר שגב כלכלי איתן דוגמת קונצרן פולאריס והבטחה לשמר את ייחוד המותג ולהשקיע משאבים להמשך פיתוח והרחבת ההיצע יעשו למותג האופנועים הוותיק בעולם רק טוב. להארלי דייוידסון יש בהחלט סיבה לדאגה.