ועדת השרים לענייני פנים ושירותים אישרה אתמול (יום ראשון) את התוכנית לשדרוג כביש מספר 1 בין ירושלים לתל אביב, בקטע שבין שער הגיא לכניסה לבירה. עלות התוכנית נאמדת בכ-2.5 מיליארד שקלים.

על פי התוכנית הכביש יורחב לשלושה נתיבים בכל כיוון, גשר הראל הישן יבוטל ובמקומו יכרו שתי מנהרות באורך של 650 מטר שיעברו מתחת לרכס הראל. בנוסף, קטע הכביש המסוכן ב'סיבוב מוצא' יבוטל, ובמקומו יוקמו שני גשרים מקבילים, בני שלושה נתיבים, באורך של 800 מטר. בשלב מאוחר יותר תפתח כניסה נוספת לירושלים דרך גשר מוצא וכביש 16 שיחברו בין הכביש המהיר ומוצא לגבעת מרדכי בדרום ירושלים.
לטענת משרד התחבורה ניתן דגש מיוחד לנושא האקולוגי והנופי. 700 מטר לפני מחלף שורש יוקם על הכביש גשר אקולוגי שיחבר בין שני צדי הכביש ויאפשר מעבר לחיות הבר. בנוסף, גשר עין חמד הקיים יפורק וכביש מספר 1 יוגבל למפלס הגשר, דבר שיצמצם הפגיעה הנופית.

סמנכ"ל החברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר), איתן שיפרון ציין כי הוא יפעל למניעת עומסי תנועה במהלך שדרוג הכביש ומתחייב להשאיר לפחות שני נתיבי תנועה פתוחים במהלך כל עבודות השדרוג.

צומת גולני יהפך למחלף
בנוסף לשדרוג כביש ירושלים תל אביב, הודיע משרד התחבורה על הוצאת המכרז להפיכת צומת גולני למחלף. מדובר בחלק מפרויקט 'נתיבי ישראל' – פרויקט שנועד ליצור רשת ארצית של כבישים ומסילות ברזל, מקרית שמונה ועד אילת. במקרה של מחלף גולני, מדובר בזרוע המזרחית של הפרויקט אשר תקשר את צומת עמיעד לצומת תשבי ובהמשך לכביש 6. בשלב הבא ועל תוואי הנסיעה של כביש 77, צפויים לקום עוד 7 מחלפים.
מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, האדריכל שי ברס: "בנוסף לתנועת כלי הרכב בכבישים הראשיים 65 ו-77, תוכנן המחלף לתת מענה גם למבקרי אתר ההנצחה של חטיבת 'גולני', מטיילים ביערות קק"ל הסמוכים, חקלאים והולכי רגל. לצורך כך, בחלקו המרכזי של המחלף יוקם גשר לכלי רכב מעל כביש 65, גשר להולכי רגל ומעברים תת-קרקעיים".

עלות פרויקט נתיבי ישראל נאמדת בכ-27.5 מיליארד שקלים כאשר חלקו של מחלף גולני שצפוי להסתיים במהלך 2013, נאמד ב-350 מיליון שקלים.