לקסוס CT 200h
לקסוס ביצעה מהלך מבריק עם ה-CT 200h איתה נפגשתי בליסבון. במקום להתחרות עם הגרמנים איפה שהם חזקים במיוחד, כלומר ביצירת עוד קומפקטית יוקרתית ספורטיבית, היפנים בחרו למצב את ה-CT 200h כקומפקטית יוקרתית ירוקה, ולנצל בכך את המומחיות שלהם בייצור מערכות כלאיים כדי להציע משפחתית קומפקטית חסכונית במיוחד בדלק וידידותית לסביבה. תחום בו לקסוס יכולה להכתיב את קצב המשחק, במקום להיגרר מאחור. אז האם זה עובד?
הביצוע
מותג יוקרה חייב להיות מפואר גם בגרסת הבסיס, איכות הייצור והחומרים חייבים להיות הטובים ביותר, והמנועים הבסיסים אמורים להיות חזקים דיו כדי להתאים לציפיות מרכב יוקרתי. ובמבט ראשון, לקסוס החדשה בהחלט שם – למרות שלטעמי העיצוב סובל קצת מפיצול אישיות: החרטום מכובד, שמרני למדי ומאוד "לקסוס", בעוד החלק האחורי מתאים יותר למכונית האצ'בק שובבה. והפרופיל? זה כאילו מנסה, ולא תמיד בהצלחה, לגשר בין שני הצדדים. עם זאת, המכונית משדרת את היוקרה ההכרחית. מקדם הגרר מעולה (0.28), שהיה הכרחי כדי לסייע בחסכון בדלק, גם מוריד את רמות רעשי הרוח במכונית.

בפנים המצב טוב עוד יותר: התא שופע עור ופלסטיק רך למגע, מעוצב בשני גוונים, עם נגיעות עץ ומתכת. גלגל ההגה והקונסולה המרכזית מצופים עור, ומגיעים בעיצוב מודרני ומושך. לוח המחוונים מינימליסטי, צר ומאוד נוח לשימוש, המושבים נוחים ואוחזים את הנהג והנוסע שלידו. מתג התנעה ללא מפתח מוסיף לתחושת היוקרה, כמו גם ה"עכבר" הנוח לשימוש שבקונסולה המרכזית, המשמש לניווט בין המסכים השונים על מסך המגע (ניווט, תפעול הסלולארי, מערכת שמע וכדומה). אין ספק שבעיצוב ואבזור הפנים, ה-CT 200h עולה על מתחרותיה לקטגוריה.
לקסוס CT 200h: מבחן דרכים (השקה)
צילום: דני פרומצ'נקו, יצרן
המחוונים עצמם מינימליסטים ולכן נוחים ביותר: מד מהירות עגול ופשוט, מימינו חצי עיגול בו מד דלק וצג הפעילות ההיברידית המוכרת מדגמי לקסוס (מראה איזה יחידת כוח עושה מה בכל רגע נתון). משמאלו צג הילוכים שחלקו משתנה: במידה והנהג במצב רוח "קרבי" – הצג יראה לו את מד הסל"ד ומעל לשלושת המחוונים יידלק אור אדמדם. במידה והנהג במצב רוח רגוע, יידלק מד צריכת אנרגיה שיציג אם הנהג נמצא בטעינת מצברים, במצב חסכוני או במצב בו הוא צורך אנרגיה רבה, ואת המחוונים תקשט תאורה כחולה. וזה עובד בפשטות ויעילות אופיינית ללקסוס.
יש גם מתג לבחירה בין מצב נהיגה: חשמלי (עד כ-45 קמ"ש), רגיל, חסכון או ספורט. בזה האחרון, מתחדדת תגובת הדוושה, תגבור ההיגוי מצטמצם והמנוע החשמלי מסייע לביצועים. לפי טענת לקסוס, במצב ספורט גם מערכות בקרת המשיכה והיציבות מאפשרות יותר חופש לנהג. ההבדל בין מצב חסכוני לנורמאלי הוא קטן יותר – ומתבטל עם לחיצה אגרסיבית על דוושת התאוצה. ישיבה קצרה במושב האחורי מגלה מרווח מספק למדי, ואף הישיבה שם נוחה.
לקסוס CT 200h: מבחן דרכים (השקה)
צילום: דני פרומצ'נקו, יצרן
שקט, מניעים
לחיצה על מתג ההתנעה, אורות המחוונים נדלקים ו...שקט. ואז אני נזכר: המנוע החשמלי עובד, אפשר לצאת לדרך. אז מעביר ל-"D" ולוחץ קלות על המצערת. בשקט מוחלט המכונית מתחילה לנוע – נראה שעדיין לא התרגלתי ליציאה מהמקום עם הנעה חשמלית – אבל במקום להרגיש תסכול אני מחייך.
לקסוס CT 200h מאיצה באופן סביר עד מכובד: המיאוץ הקלאסי אורך 10.3 שניות, 0.2 יותר מב.מ.וו 118 למשל. גם כשמנוע הבנזין (1.8 ליטר, 99 כ"ס) נכנס לפעולה היא שקטה למדי. נתון ההספק אמנם נראה נמוך, אבל יש לכך סיבה: המנוע עובד בשיטת "מעגל אטקינסון", המוותר על עוצמה לטובת חסכון בדלק. לקסוס יכולה להרשות את זה לעצמה בגלל התגבור של מנוע החשמל (60 כ"ס, כ-22 קג"מ), שהנכנס לפעולה בעת הצורך ומסייע לתאוצה ולמהירות מספקים.
תחושת ההיגוי טובה, נוחות הנסיעה טובה עוד יותר. ברור שלפני שנקבע עד כמה נוחה, נצטרך לטלטל אותה על כבישי האספלט של מע"צ, אבל גם לפני כן נוכל להגיד בביטחון שלא צפויים לה קשיים מיוחדים מול הנוקשות של מתחרותיה הישירות. פחות אהבתי את היעדר בלימת המנוע. על מנת לחוש בבלימת מנוע (המגיעה כתוצאה מטעינה רגנרטיבית), יש ללחוץ על דוושת הבלם או להעביר את ידית ההילוכים למצב בלימה ("B").
את היכולת הדינמית היה קשה לבחון לעומק במסגרת ההשקה, שכן הכבישים היו שטוחים ועמוסים מדי. בסופו של דבר, אצל לקסוס ההנאה מנהיגה עומדת בדרך כלל רק במקום השלישי אחרי נוחות וחסכון בדלק, בעוד שאצל המתחרות סדר העדיפויות שונה.
לקסוס CT 200h: מבחן דרכים (השקה)
צילום: דני פרומצ'נקו, יצרן
כמה ולמי
לקסוס CT 200h אינה זולה, כצפוי ממכונית יוקרה, אך היא מתומחרת במחיר נמוך יותר ממתחרותיה הישירות - 180,000 שקל. עבור המחיר הזה יזכה בעליה ליוקרה, לידיעה שהוא מזהם פחות מהמתחרות (2 במדד המיסוי הירוק), ושתצרוכת הדלק שלו נמוכה ביותר: לפי נתוני לקסוס ה-CT 200h מסוגלת ליותר מ-25 ק"מ לליטר בתנאי מעבדה, נתון שלדעתנו יעמוד על בין 20 ל-22 ק"מ לליטר בתנאי אמת. הוא גם יזכה לשפע אבזור ושמונה כריות אוויר, ולמכונית שקטה מאוד ביחס לקטגוריה עם מוניטין אמינות מצויין. לסיכום, המכונית תקרוץ ללקוחות שחיפשו מכונית קומפקטית יוקרתית ולא הסתדרו עם הנוקשות הספורטיבית של המתחרות, או לכאלו שנושא איכות הסביבה חשוב להם מאוד.