מרצדס S400
ה-S מתייצבת כאן לכבוד מתיחת הפנים הקלה שעברה. וזה באמת עדכון קל – חיצונית בעיקר תוספת תאורת לד. כך שבמבט ראשון העיצוב הכללי נראה כמעט זהה. אבל החידוש האמיתי ברכב המבחן נמצא מתחת למכסה המנוע. זו גרסת הכלאיים הראשונה של ה-S (ושל מרצדס בכלל), שעונה לשם S400. היא התייצבה אצלנו בגרסת בסיס הגלגלים הארוך (ב-13 ס"מ), ואורכה הכללי עומד על 520 ס"מ.
ויש בה הכל
מכונית ההדגמה דחקה לגובה חדש את ההגדרה "יש בה הכל": מושבים אקטיבים עם אופציית מסאז', ראיית לילה, חיבור לטלפון, גג שמש כפול, בקרת שיוט אקטיבית (מתי במרצדס ישנו את המיקום הלא נוח של ידית התפעול?), בקרת אקלים מפוצלת גם לאחור, מושבים והגה עם כיוונון חשמלי וזכרונות, מסך שמאפשר לנהג ולנוסע לצפות בדברים אחרים – על כל המסך, והרשימה ארוכה.
תא הנוסעים כולל את השפע הרגיל של עור ועץ. בד תוכלו למצוא רק על התקרה. התחושה הכללית איכותית מאוד, אם כי מעט מנוכרת. במרכז הקונסולה יש מסך שדרכו מתפעלים הכל בעזרת מערכת תפריטים לא אינטואיטיבי במיוחד. מרווח? כן, והרבה. אפילו יותר מבגרסה לפני מתיחת הפנים, תודות לשינוי במושבים. מעבר למושב האחורי חושף מרווח אדיר, לא פחות, הודות לעובדה שמדובר בגרסה הארוכה. וגם פה יש מושבים חשמליים, וילונות חשמליים (צדדים ומאחור), מיזוג ועוד. וכמובן שיש עוד אופציות בתוספת תשלום: שני מושבים נפרדים מאחור עם בקרת אקלים נפרדת לכל מושב, מקרר, שולחנות בגב המושבים. בקיצור, המבחר נאה.
מרצדס S400 הייבריד: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
תא המטען גדול מאוד, למרות שמדובר בגרסת כלאיים, ובעיקר מכיוון שמדובר בהיברידית מתונה, כזו שבניגוד ללקסוס LS 600h לא יכולה לנוע בכוח החשמל בלבד, ומצוידת במנוע חשמלי ומצבר צנועים מאוד.
הנעה
ה-S400 מצויידת במנוע V6 בנפח 3.5 ליטר (דומה לזה שנמצא ב-S350), המספק 279 כ"ס. יש גם מנוע חשמלי עם 20 כ"ס ומומנט של 16.3 קג"מ (לעומת 224 כ"ס ו-30.6 קג"מ במנוע החשמלי של ה-LS 600h). ההספק המשולב עומד על 299 כ"ס ו-39.3 קג"מ, שמועברים לגלגלים האחוריים דרך תיבת שבעה הילוכים אוטומטית. ביצועים? 7.2 שניות למאה קמ"ש (עשירית שניה מהר יותר מה-350), ומהירות מרבית מוגבלת ל-250 קמ"ש. ה-S400 מצוידת כמובן במערכת עצור-סע, וההנעה מחדש מורגשת מעט יותר מהרצוי. ה-S400 מספקת כוח זמין כבר מסל"ד נמוך והיציאה מהמקום זריזה, אבל במהירות גבוהה היא מעט חסרת מחץ, בעיקר ביחס לגרסאות ה-V8. אולם הכוח בהחלט מספק (אנחנו בכל זאת בקטע ירוק כאן, כן?) ומועבר בשקט ובשלווה, גם תחת עומס.
תצרוכת הדלק המשולבת המוצהרת עומדת על 12.6 ק"מ לליטר, 21% פחות מה-S350. מרצדס גם מתגאים בפליטת פחמן דו-חמצני הנמוכה ביותר בקטגוריית הפאר למנועי בנזין, עם נתון מרשים של 186 גרם, או יותר נכון התגאתה – בז'נבה הוצגה A8 היברידית לה נתון של 144 גרם, אבל שם מנוע הבנזין הוא 2.0 ליטר טורבו, וכרגע הדגם מוגדר לתצוגה בלבד.
מרצדס S400 הייבריד: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
בפועל, בנהיגה רגועה משולבת, מחשב הדרך רשם ממוצע נאה של כ-10 ק"מ לליטר – נתון מרשים למדי, גם אם רוב הנסיעה היתה בכביש בינעירוני. בשיוט רגוע בכביש שש ראינו אפילו 13 ק"מ לליטר בממוצע. בעיר המשקל מדבר, ולא תתחרו בפריוס, עם נתון רחוק מלהרשים של כ-7 ק"מ לליטר.
נוחות והתנהגות
ה-S קלאס מצויידת במתלי אוויר, והם עובדים מצויין. גם בעיר וגם מחוץ לעיר מדובר במכונית נוחה מאוד, אם כי פה ושם דברים מצליחים לעבור לתא הנוסעים. המתלים מעט רכים וזה מפריע במעבר במהירות גבוהה על גלים, אבל תמיד אפשר ללחוץ על מתג הספורט ולשפר את המצב.
ה-S שקטה מאוד, עם מעט מאוד רעשי כביש ורוח, ונפקדות מוחלטת של רעשי מנוע. בכל הקשור לצד הדינאמי ה-S הזו פשוט לא בקטע: היא רכה מדי, רוכנת הרבה יותר מדי, גם במצב ספורט, ומגלה חוסר נוחות בשינויי כיוון מהירים.
מרצדס S400 הייבריד: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
בפסגה
מרצדס S קלאס היתה מכונית מצויינת עוד לפני מתיחת הפנים, וגם אחריה היא כזו. היא מרשימה מאוד, נוחה ונינוחה, ובחזית מתנוסס סמל הסטטוס היוקרתי של מרצדס. זו מכונית פאר מצוינת לנוסעים – ולנהג הרגוע. היא לא ממש דינמית, אבל אנחנו בספק שזה יפריע ללקוח האופייני.
ה-S400 ספציפית, מצליחה להציע יתרון בתצרוכת דלק על פני אחותה נטולת החשמל, אך לא ברור אם ההבדל מצדיק את פער המחיר. למרות שלתג אופנתי-ירוק, יש היום לא מעט ביקוש...