איטלדיזיין פרוטון אימאס. אולי עכשיו תוכל להגיע לייצור
איטלדיזיין, הסדנה שאחראית לעיצוב של פיאט גרנדה פונטו, אלפא רומיאו 159, שברולט אוויאו, פורד מוסטנג החדשה, סאנגיונג רקסטון ובעבר לפיאט אונו, פולקסווגן גולף ופאסאט המקוריות ועוד שלל מכוניות, נמכרה בחודש מאי האחרון לפולקסווגן. מדובר בסוג של סגירת מעגל, שכן יו"ר פולקסווגן, פרדיננד פייך, החל את דרכו בעולם הרכב כמתמחה בסדנה שהקים ג'ורג'טו ג'וג'ארו. נפגשנו עם ג'וג'ארו בתערוכת פריז לראיון בלעדי קצר, בו הוא מספר מדוע החליט למכור את הסדנה ליצרנית הרכב הגדולה באירופה, ואיך זה ישפיע על עבודתו.
"לפולקסווגן יש 12 מותגים, אז ברור שיהיה לי קשה לעבוד עם יצרניות אחרות. וכמובן שלא הגיוני שאעבוד בהמשך עם פיאט או עם אלפא רומיאו", מסביר המאסטרו האגדי של תחום העיצוב, ראש איטלדיזיין והאדם שאחראי על כמה מהמכוניות החשובות בתולדות הרכב.

התרומה שלך לתעשיית הרכב האיטלקית הייתה גדולה מאוד. מה יקרה לה?
"העולם משתנה וצריך להתאים למה שקורה. אם אינך שייך לקבוצה גדולה, אתה מסתכן בלהפוך ללא חשוב מספיק או ללא קיים. ברור שיש כאן הגבלה של החופש, אבל אם מציעים לך פעילות וחופש מסוים זה בהחלט טוב".

האם אובדן החופש לא יפגע ברעיונות המקוריים שתמיד היו לך?
תסתכל על הפרוטון אימאס (מכונית התצוגה שנחשפה בז'נבה 2010, א.ש). יש לה חבילה מצוינת אבל בגלל שאין משאבים היא לא תוכל להגיע לייצור. לפעמים עדיף לעשות מעט אבל שזה יקרה. וזה אתגר גדול".

והתחרותיות?
"נתחרה בכל המותגים בבית פולקסווגן ובכל מרכזי העיצוב שלהם".

האם זה הסוף של סדנאות העיצוב הקטנות של איטליה?
"תראה. פעם היו הרבה לקוחות. היה את אלפא רומיאו, לנצ'יה, פיאט, פרארי, היום כולם זה לקוח אחד. בתי העיצוב האיטלקים עובדים עם מי שצריך. פעם היו לנו הרבה לקוחות סיניים, היום נותר רק אחד".